Det beror på spelet och det beror på stunden. Det är olika från gång till gång. Numera hinner jag dock knappt med rollspelandet på en seriös nivå -trots att jag alltid får vara spelledare - så det blir haffsiga, sporadiska saker som ibland funkar och ibland faller.
Jag spelleder aldrig kampanjer - vad man nu som minumum räknar till kampanjer. Jag spelleder enkvällare eller flerkvällare (5-6 sådana), men inga feta saker. Jag spelleder för den delen heller aldrig några köpta äventyr. Äger väl typ... Tja, bara ett par sådana till spel jag spelar.
Nå, så jag spelleder gärna på en lätt och enkel nivå, och försöker ge spelarna mycket utrymme. Om det finns saker att lämna över till dem - bra, och ju mer sådant som finns desto bättre. Det är roligare så. Dynamiskt. De levererar, jag reagerar och levererar, de reagerar osv. Vi spelar tillsammans och det blir deras show i den mån de tar till sig av utrymmet. Olika grupper är dock olika bra på att greppa det utrymmet. Därför förbereder jag mig lite eller knappt inte alls. Jag brukar anteckna en grundidé på några meningar, ge den SLP:s, om knappt ens det, och köra.
På senaste tiden har jag också fastnat för fisktankar, men jag förmår mig bara att spelleda deckaraktiga prylar med den strukturen.
Nå, fast jag kan även förbereda mig, med mindre små gratisäventyr som jag tycker om. Till exempel så har jag
tänkt att köra Vinterskogens hemlighet till DoD6 med några snart. Det är ju ett färdigt äventyr, och för den delen ett riktigt roligt sådant. Det är inte långt eller krävande heller - det gillar jag.
... Keep it simple, try to go with the flow.
... Men om jag rannsakar mig själv blir jag sämre på spelledandet med åren, just för att jag inte kan hålla samma glöd och tempo i rollspelandet som förr. Jag spelar inte alls så mycket som jag vill eller behöver. Jag känner mig faktiskt ringrostig, seg och halvdålig varje gång numera. ... Förutom när det gäller fisktankarna möjligen, för de triggar mig på ett bra sätt. =)
Ja, jag improviserar mycket varken jag är bra på det eller inte - för jag
vill och
ska bli bra på det.