Samexistens. Jag tillhör ju de som tycker att det är en absolut självklarhet att t.ex. ge "mänskliga" rättigheter till artificiella intelligenser den dag de kan passera som mänskliga, så vampyrer är ett mycket litet steg.
Och jag samexisterar ju redan i samma samhälle med åtskilliga människor som på ideologisk grund vill mörda, eller genom underlåtenhet döda, mig och ganska många andra människor. Kan jag samexistera med nazister och kapitalister kan jag väl samexistera med deras något mindre farliga övernaturliga motsvarigheter också, tänker jag. Jag tror också att jag har mer gemensamt med en lågnivå-vampyr än med en överklass-direktör-människa.
Så jag skulle självklart se dem som människor, och många av dem som potentiella allierade.
I Vampire så är det ju dessutom så att rätt många vampyrer, mer eller mindre frivilligt, håller sig från att döda folk. Det är ju om inte annat mycket smartare att ta litegrann här och där, och ha kontinuerlig tillgång till levande mat, än att behöva krångla med poliser och grejer som undersöker försvinnanden och mord.