Hur stor andel av svenska hobbyn är DnD?

Zire

Swashbuckler
Här är det frågan om "hönan eller ägget".
WotC har med FLIT gjort regler som fungerar med miniatyrer, för de tjänar pengar på att sälja miniatyrer (eller det var iallafall tanken).
Hade det inte funnits regler för miniatyrer hade man inte spelat med miniatyrer.
Precis, men det ökar behovet av en digital plattform och ökar chansen att spelet får högre procentsiffror inom plattformen än utanför dem.

PhilArt

Patafysike Doktor
Fast den siffran, 90% alltså, är väl i god forumanda, bara gripen ur luften? Det finns väl inga som helst belägg för den?
Precis, och just eftersom den är gripen ur luften är det väl viktigt att bemöta den om det finns siffror med bättre belägg? Poängen med tråden är ju att försöka komma fram till hur stor del av hobbyn som utgörs av DnD 5E, eller möjligen DnD generellt.

Ja, jag menar bara att siffrorna skulle kunna tippa upp för DnD på en plattform som Roll20, på samma sätt som jag antar att siffrorna för Dread skulle kunna gå upp om jag använder Jenga forumet som urvalsgrupp.
Absolut, men det skulle ju i så fall innebära att DnD är ännu mindre dominerande inom hobbyn än vad som spekulerats här på forumet. Det är såklart möjligt.

Björn den gode

Swashbuckler
Så om vi slår ihop alla siffror och spekulationer från olika ställen får vi då att D&D är 45% av den svenska rollspelshobbyn (37% av wrnuarna har spelat D&D 5 och vi är allmänt överens om att vi antagligen är underrepresenterade och 55% på roll20 vilket antagligen är överrepresenterat) men att det står för 70% av försäljningen (Vilket är SF-boks siffra, som balanseras av att mycket fler svenska rollspel säljs på kickstarters och direkt från förlaget medans försäljningen på adlibris och liknande är mycket större för D&D).

Har jag missat något?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Så om vi slår ihop alla siffror och spekulationer från olika ställen får vi då att D&D är 45% av den svenska rollspelshobbyn (37% av wrnuarna har spelat D&D 5 och vi är allmänt överens om att vi antagligen är underrepresenterade och 55% på roll20 vilket antagligen är överrepresenterat) men att det står för 70% av försäljningen (Vilket är SF-boks siffra, som balanseras av att mycket fler svenska rollspel säljs på kickstarters och direkt från förlaget medans försäljningen på adlibris och liknande är mycket större för D&D).

Har jag missat något?
Jag vet inte om du har missat något. Jo, FB-gruppernas medlemskap, tror Luddwig tog fram dem.

Givet vad vi vet (i det starka ordet av "veta", som i "har underlag för") gör jag samma analys: DnD är grovt sett halva hobbyn.

PhilArt

Patafysike Doktor

Har jag missat något?
Jag tror det är de mest relevanta siffrorna. Vi har ju även diskuterat mer tveksamma indikatorer som t.ex. bibliotekens rollspelsutbud, men jag skulle inte säga att något som du inte tar upp ger skäl att ifrågasätta uppskattningen ca 50% i nuläget. Över lag skulle jag lita mer på de siffror som berör spelande än konsumtion/innehav av rollspelsböcker, då vi inte riktigt kan bedöma hur mycket spel som köps men inte spelas, samt att kickstarterbiten skapar ett stort frågetecken.

Ezping Orm

Hero

Har jag missat något?
Fast jag gissar att många av de wrnuare (37%) som spelat DnD5 även spelat andra rollspel det senaste året? Så den siffran blir väldigt missvisande i den här diskussionen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fast jag gissar att många av de wrnuare (37%) som spelat DnD5 även spelat andra rollspel det senaste året? Så den siffran blir väldigt missvisande i den här diskussionen.
Japp, ytterligare 6 separata rollspel utöver DnD 5E för min del.

Jocke

Man med skägg
Ingen spelar något annat än D&D. Eller de som gör det spelar D&D också. Eller vill egentligen spela D&D. Och är det några kvar är de statisk osäkerhet och kan räknas bort.

PhilArt

Patafysike Doktor
Ingen spelar något annat än D&D. Eller de som gör det spelar D&D också. Eller vill egentligen spela D&D. Och är det några kvar är de statisk osäkerhet och kan räknas bort.
Du glömde de som skulle spela DnD, men snubblade och råkade spela Neo-viking istället.