Jag förstår inte hur du motsäger mitt påstående. Det du skriver var precis det jag menade i alla fall.
Jag konsulterade en anonym barnbibliotekarie på ett stadsbibliotek i en större svensk stad. Hen menar att rollspelsboken i fråga i princip alltid är utlånad (säger såklart inget om huruvida det leder till spel). Nu har de inga andra rollspel på barnavdelningen, men jag dristade mig till att titta i Libris och ser att 5e Player's handbook finns på 23 bibliotek i Sverige. Handbook för superhjältar - rollspelet finns på 112 bibliotek. Detta är dock inte jämförbara storheter eftersom inköpsfilosofierna ofta ser väldigt annorlunda ut mellan barn- och vuxenavdelningar samt att få rollspelare lånar rollspel i längden (antar jag). Några andra titlar med antal bibliotek inom parentes: Mutant år noll (5), Symbaroum (5), Call of Cthulhu, Utredarens handbok (10), Ur varselklotet (19).
Generellt sett verkar bibliotek va mer benägna att köpa in svenska än engelska rollspelstitlar, enl. min ovetenskapliga undersökning.