Hur stor andel av svenska hobbyn är DnD?

Khan

Kondottiär
Jag konsulterade en anonym barnbibliotekarie på ett stadsbibliotek i en större svensk stad. Hen menar att rollspelsboken i fråga i princip alltid är utlånad (säger såklart inget om huruvida det leder till spel). Nu har de inga andra rollspel på barnavdelningen, men jag dristade mig till att titta i Libris och ser att 5e Player's handbook finns på 23 bibliotek i Sverige. Handbook för superhjältar - rollspelet finns på 112 bibliotek. Detta är dock inte jämförbara storheter eftersom inköpsfilosofierna ofta ser väldigt annorlunda ut mellan barn- och vuxenavdelningar samt att få rollspelare lånar rollspel i längden (antar jag). Några andra titlar med antal bibliotek inom parentes: Mutant år noll (5), Symbaroum (5), Call of Cthulhu, Utredarens handbok (10), Ur varselklotet (19).

Generellt sett verkar bibliotek va mer benägna att köpa in svenska än engelska rollspelstitlar, enl. min ovetenskapliga undersökning.
Min misstanke är att biblioteken köper in allt som heter Handbok för Superhjältar, ofta utan att förstå vad de köper. Just för att det lånas ut så mycket.

Ymir

Liten kantbaron
Jag förstår inte hur du motsäger mitt påstående. Det du skriver var precis det jag menade i alla fall.

Jag konsulterade en anonym barnbibliotekarie på ett stadsbibliotek i en större svensk stad. Hen menar att rollspelsboken i fråga i princip alltid är utlånad (säger såklart inget om huruvida det leder till spel). Nu har de inga andra rollspel på barnavdelningen, men jag dristade mig till att titta i Libris och ser att 5e Player's handbook finns på 23 bibliotek i Sverige. Handbook för superhjältar - rollspelet finns på 112 bibliotek. Detta är dock inte jämförbara storheter eftersom inköpsfilosofierna ofta ser väldigt annorlunda ut mellan barn- och vuxenavdelningar samt att få rollspelare lånar rollspel i längden (antar jag). Några andra titlar med antal bibliotek inom parentes: Mutant år noll (5), Symbaroum (5), Call of Cthulhu, Utredarens handbok (10), Ur varselklotet (19).

Generellt sett verkar bibliotek va mer benägna att köpa in svenska än engelska rollspelstitlar, enl. min ovetenskapliga undersökning.
Jag minns att jag läste en intervju
Min misstanke är att biblioteken köper in allt som heter Handbok för Superhjältar, ofta utan att förstå vad de köper. Just för att det lånas ut så mycket.
112 extra köpta böcker vore en major, major boost för de flesta svenska spelskapare. Jag vet att en del svenska fantasyförfattare får lejonparten av sin (mycket begränsade) inkomst från bibliotek. Om vi på något sätt kunde få bibliotek att köpa in svenska rollspel i större utsträckning vore det mycket nyttigt för branschen.

Last edited:

anth

Vetefan
Har Dunder & drakar getts ut i en dnd 5-utgåva? Om det var regelversionen som det föll på kanske det vore rätt.
Nope

DnD3-översättningen finns i digital form.
DnD4-översättningen finns i tryckt form.

Jag frågade Oldtimer, men han anser att DnD4 är bättre än DnD5, så han har inga planer på att översätta 5:an.
Det får någon annan göra. :)

PhilArt

Patafysike Doktor
112 extra köpta böcker vore en major, major boost för de flesta svenska spelskapare. Jag vet att en del svenska fantasyförfattare får lejonparten av sin (mycket begränsade) inkomst från bibliotek. Om vi på något sätt kunde få bibliotek att köpa in svenska rollspel i större utsträckning vore det mycket nyttigt för branschen.
Lämna inköpsförslag till ditt lokala bibliotek. Det är ingen garanti men vad gäller spel på svenska är sannolikheten ganska stor. Mitt intryck är dessutom att rollspelare är något bättre representerade i bibliotekariekåren än i bland folk generellt. Personligen tycker jag dessutom att svenska bibliotek bör köpa in en del svenska rollspel, det är en del av en svenskspråkig skapandekultur som biblioteket i viss mån har till uppdrag att tillgängliggöra (i den mån det skrivs rollspel i Sverige på romani, jiddisch, meänkieli eller finska gäller såklart samma för dem).

Last edited:

Gutte

Warrior
Om jag vore en dnd spelare nu hade jag köpt det på Beyond så att jag fick tillgång alla verktyg och spells där.

Något annat att ta med i beräkningarna är att DnD inte kör med Kickstarter och dylikt. Det gör däremot många svenska spel vilket såklart påverkar butikernas försäljning.
Så är det ju. SF-bok och andra butiker står för en mindre del av Ligans försäljning i Sverige, till exempel - det mesta är kickstarters och vår egen webshop.

PhilArt

Patafysike Doktor
Inledningsvis nämndes statistik från Roll20 men det lyftes sen aldrig igen. Nedan är statistiken från Roll20 Q3 i år, kampanjer med minst en timme speltid under den perioden. DnD 5e dominerar ja, men inte alls så pass mycket som det spekulerats att det skulle göra i Sverige i den här tråden. Vissa spel torde sannolikt va mycket vanligare i Sverige än på Roll20, t.ex. Ur varselklotet. Vad har vi för anledning att tro att DnD 5e skulle va avsevärt populärare i Sverige än på Roll20? Vilka spel skulle i så fall va markant överrepresenterade på Roll20 jämfört med Sverige?
tumblr_67cf61032700890b016fbe707d43342e_b240e9d3_500.jpg

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag vet inte om vi har anledning att tro att DnD5 är starkare här än annorstädes. Noterar dock att 37,5% av de som svarade på pollen i andra tråden har spelat DnD5 i år. Det är en väldigt hög andel, och jag har svårt att tro att något annat spel är ens i närheten. De inventeringar av vad forumiter spelar bruka ge en mycket splittrad bild.

PhilArt

Patafysike Doktor
Jag vet inte om vi har anledning att tro att DnD5 är starkare här än annorstädes. Noterar dock att 37,5% av de som svarade på pollen i andra tråden har spelat DnD5 i år. Det är en väldigt hög andel, och jag har svårt att tro att något annat spel är ens i närheten. De inventeringar av vad forumiter spelar bruka ge en mycket splittrad bild.
Absolut, men den siffra som har florerat mest i den här tråden är att DnD 5E skulle ligga på upp emot 90% av rollspelandet. På Roll20 är det knappt 55%. Båda innebär såklart dominans med i olika grad.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Absolut, men den siffra som har florerat mest i den här tråden är att DnD 5E skulle ligga på upp emot 90% av rollspelandet. På Roll20 är det knappt 55%. Båda innebär såklart dominans med i olika grad.
Fast den siffran, 90% alltså, är väl i god forumanda, bara gripen ur luften? Det finns väl inga som helst belägg för den?

De enda hårda fakta som presenterats (förutom roll20s globala statistik) är uppgifterna från pollen bland forumiterna och antal medlemmar i några spels FB-grupper. Bägge pekar ju på att DnD5 är stort och störst men inte ens i närheten av att ha 90% av marknaden?

Tillägg- En anställd på sci-fi-bokhandeln "tror" att 75% av all rollspelsförsäljning där är DnD5, men å andra sidan saluför de ju inte många rollspel alls, vars användare alltså måste köpa dem på andra ställen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Lite som när folk förr köpte IBM-datorer och utrustning för att andra köpte det. eller som nu när stora företag och myndigheter får för sig att köpa SAP-system för svinmycket pengar... ;)

Zire

Swashbuckler
Men kan det inte vara så att Roll20 också i ganska stor utsträckning är en DnD-platform? Jag skulle nog vilja påstå att DnD är mer miniatyrkompatibelt än många andra spel, och man behöver någon slags platform för att köra dem. Det hade varit intressant med statistik över miniatyranvändande bland rollspelare. Känslan är att det är mycket vanligare bland (amerikanska) DnD spelare, än hos andra system.

För att köra det online så behöver man som sagt en digital platform. Har man sedan ett konto på Roll20 så kör man förmodligen sina andra spel där också, plus att andra går med för att den marknadsförs så tydligt, men det skulle isåfall leda till att DnD är överrepresenterade på Roll20 och underrepresenterade på spel över enklare platformar (där det är hopplöst att få fram statistik) t.ex. Zoom.

anth

Vetefan
Men kan det inte vara så att Roll20 också i ganska stor utsträckning är en DnD-platform? Jag skulle nog vilja påstå att DnD är mer miniatyrkompatibelt än många andra spel, och man behöver någon slags platform för att köra dem. Det hade varit intressant med statistik över miniatyranvändande bland rollspelare. Känslan är att det är mycket vanligare bland (amerikanska) DnD spelare, än hos andra system.

För att köra det online så behöver man som sagt en digital platform. Har man sedan ett konto på Roll20 så kör man förmodligen sina andra spel där också, plus att andra går med för att den marknadsförs så tydligt, men det skulle isåfall leda till att DnD är överrepresenterade på Roll20 och underrepresenterade på spel över enklare platformar (där det är hopplöst att få fram statistik) t.ex. Zoom.
Här är det frågan om "hönan eller ägget".
WotC har med FLIT gjort regler som fungerar med miniatyrer, för de tjänar pengar på att sälja miniatyrer (eller det var iallafall tanken).
Hade det inte funnits regler för miniatyrer hade man inte spelat med miniatyrer.

Klingonsylt

Swordsman
Här är det frågan om "hönan eller ägget".
WotC har med FLIT gjort regler som fungerar med miniatyrer, för de tjänar pengar på att sälja miniatyrer (eller det var iallafall tanken).
Hade det inte funnits regler för miniatyrer hade man inte spelat med miniatyrer.
Flera amerikaner verkar dock spela med miniatyrer oavsett vilket spel de kör baserat på vad jag sett i grupper för fria ligans spel.

PhilArt

Patafysike Doktor

Likväl är DnD 5E 55% av Roll20, och alla DnD eds. + Pathfinder ca 60% av Roll20, så även om det dominerar så är det en ganska stor andel (ca 40%) som inte spelar DnD via den tjänsten.

Som jag sa innan var 75% min gissning efter en noggrannare kontroll stämde det ganska bra under året som var (jag fick det till ungefär 70%). Men man ska tänka att vår statistik ibland blir fel om man skall jämföra med vad folk spelar. Alla som spelar gamla varianter av spel kommer ju inte med här, det finns ju en skillnad på försäljning och spel såklart.

Zire

Swashbuckler
Likväl är DnD 5E 55% av Roll20, och alla DnD eds. + Pathfinder ca 60% av Roll20, så även om det dominerar så är det en ganska stor andel (ca 40%) som inte spelar DnD via den tjänsten.
Ja, jag menar bara att siffrorna skulle kunna tippa upp för DnD på en plattform som Roll20, på samma sätt som jag antar att siffrorna för Dread skulle kunna gå upp om jag använder Jenga forumet som urvalsgrupp.