Hur stor andel av svenska hobbyn är DnD?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag tror som några sagt sen innan att DnD är populärt hos den yngre generationen och söker du på roleplaying games , how to gm , gm tips osv på Youtube så är 80-90% av materialet relaterat till DnD så många nyfikna personers första kontakt med rollspel blir DnD samt att Matt Mercer och critical role gjort underverk för att sprida DnD ihop med serier som big bang och Riverdale samt Stranger things samt att om man skall vara krass så har DnD en massa igenkänningsfaktorer ifrån dataspel och mmorpg's så det blir kanske genom det lättare att ta till sig för the internet generation .

Personligen samt om jag inkluderar alla jag spelat med genom åren så har iaf 95% av dessa spelat DnD någon gång under sin rollspelskarriär . Jag har endast stött på en person över 40 som aldrig ens öppnat en DnD-bok , hen är en av spelarna i min nuvarande grupp .

chrull

Stockholm Kartell
@Robert Jonsson skrev följande på sin blogg 2015:

Det känns som att en del hänt på fem år.
4e var illa omtyckt jämfört med tidigare versioner. Folk gick över till Pathfinder istället, men nästan alla som spelade pathfinder kallade det ju D&D 3.5. Man spelade fortfarande D&D, trots att det stod något annat på framsidan av boken.
Jag tror att målgruppen för 4e på svenska var ganska liten, och är det fortfarande. Den aktuella versionen just när Dunder försökte kicka, dvs 5e, på svenska vid samma tid hade antagligen gått alldeles utmärkt att kickstarta (Såvida det i övrigt verkade vara en bra produkt)

Dr_Dängrot

Myrmidon
4e var illa omtyckt jämfört med tidigare versioner. Folk gick över till Pathfinder istället, men nästan alla som spelade pathfinder kallade det ju D&D 3.5. Man spelade fortfarande D&D, trots att det stod något annat på framsidan av boken.
Jag tror att målgruppen för 4e på svenska var ganska liten, och är det fortfarande. Den aktuella versionen just när Dunder försökte kicka, dvs 5e, på svenska vid samma tid hade antagligen gått alldeles utmärkt att kickstarta (Såvida det i övrigt verkade vara en bra produkt)
Rättelse Pathfinder kallades inte DnD 3,5 utan det kallades DnD 3,75 och sågs som en vidareutveckling av 3,5 reglerna

Mogger

Hipsteranka
Ok, min bild börjar klarna. Och det är kanske inte jättekonstigt att en och annan av oss har missat relativt sentida fenomen på nätet, som i huvudsak riktar sig mot 90-talister eller yngre.

Oerhört kul naturligtvis!

@Swedish Chef Får man fråga hur mycket DnD som såldes för några år sedan? Har det varit en ökande trend? Har det skett på bekostnad av andra spel eller är det en jämn uppgång?

Mogger

Hipsteranka
DnD har fått rejäl boost bland nya spelare i Sverige i och med Stranger Things. Vi säljer en hel del svenskt också framförallt fria ligan prylar. Men unga kids köper nästan alltid DnD, även om jag lyckas övertyga en del föräldrar om att köpa Hjältarnas tid som första spel, då jag anser det vara det bästa nybörjare spelet på marknaden.

Sne finns det också en grupp nya spelare i 17-20 års åldern som är uppenbart Critical role fans och därför enbart vill ha DnD (och förskrivna äventyr)
"Rejäl boost" skriver du ju här så min fråga ovan behöver du kanske inte svara på. Tack för svar! Kul med lite insyn "bakom kulisserna" :)

PhilArt

Patafysike Doktor
DnD har fått rejäl boost bland nya spelare i Sverige i och med Stranger Things. Vi säljer en hel del svenskt också framförallt fria ligan prylar. Men unga kids köper nästan alltid DnD, även om jag lyckas övertyga en del föräldrar om att köpa Hjältarnas tid som första spel, då jag anser det vara det bästa nybörjare spelet på marknaden.

Sne finns det också en grupp nya spelare i 17-20 års åldern som är uppenbart Critical role fans och därför enbart vill ha DnD (och förskrivna äventyr)
Med tanke på hur diskussionerna går här och resultaten i pollen på ämnet så är det väl inte en vild gissning att medelåldern här är c:a 100% högre än bland de genomsnittliga DnD 5-köparna. Det kanske finns någon statistik från WRNU som kan bekräfta eller dementera?

Khan

Kondottiär
Med tanke på hur diskussionerna går här och resultaten i pollen på ämnet så är det väl inte en vild gissning att medelåldern här är c:a 100% högre än bland de genomsnittliga DnD 5-köparna. Det kanske finns någon statistik från WRNU som kan bekräfta eller dementera?
Ja, det där kan man inte komma ifrån.

Sen ska vi inte glömma bort att det är många bland dagens ungdom som tycker att det är mer på riktigt om det är på engelska. TV-spel, filmer, TV-serier, hela jädra internet, och så vidare är på engelska. Och det är coolare att läsa böcker på engelska. Så varför nöja sig med spel på svenska, när alla som spelar rollspel på riktigt spelar på engelska? Och då främst DnD.

PhilArt

Patafysike Doktor
4e kom ju i 00-talets mitt. Inte bara WotC utan även exempelvis White Wolf gjorde misstaget at försöka skapa överbalanderade och närmast dataspelslika rollspel som inte fick något fotfäste då. Lärdomen för framtiden var väl att rollspel aldrig kan slå dataspel om det är dataspel spelaren vill ha. Inte konstigt att Pathfinder blev populärare. Dock, är det vanligt att grupper som i besvikelse/ointresse inför 4e gick till Pathfinder sen dumpade Pathfinder för 5e? Eller, finns det en fortsatt levande Pathfinder-fandom där ute och ska vi räkna den till DnD?

Rangertheman

Myrmidon
Anekdotiskt: När vi har haft prova-på-tillfällen i Nördhäng Norrtälje är D&D5e det spel som lockat flest spelare och i stort sett marknadsfört sig självt.

Paal

Imaginär fantast
DnD dominerar hos oss, skulle tro att det är minst 75% av försäljningen, kan dubbelkolla nästa gång jag jobbar
Kan inte det här bero på hur svenska spel säljs och marknadsförs? Jag köper en hel del rollspel, mestadels svenska men även en del utländska och har aldrig köpt från SF-bokhandeln.

95% av min inköp av svenska rollspel har skett via kickstarters, direkt från spelmakarnas onlinebutiker, eller av dem personligen på GothCon, samt PDFer från DrivethruRPG.

Det skulle inte förvåna mig om SF-bokhandeln är sveriges största DnD5e återförsäljare men jag tror inte det är sant i samma utsträckning för de svenska spelen. Att basera fakta enbart på SF-bokhandeln borde väl ge en sned bild av vad som säljs och spelas?

Bolongo

Herr Doktor
Ja, det där kan man inte komma ifrån.

Sen ska vi inte glömma bort att det är många bland dagens ungdom som tycker att det är mer på riktigt om det är på engelska. TV-spel, filmer, TV-serier, hela jädra internet, och så vidare är på engelska. Och det är coolare att läsa böcker på engelska. Så varför nöja sig med spel på svenska, när alla som spelar rollspel på riktigt spelar på engelska? Och då främst DnD.
Hey, så tyckte jag och mitt gäng redan på 80-talet (vår ungdomstid). Det var därför vi aldrig spårade in på Äventyrsspels grejer.

chrull

Stockholm Kartell
Kan inte det här bero på hur svenska spel säljs och marknadsförs? Jag köper en hel del rollspel, mestadels svenska men även en del utländska och har aldrig köpt från SF-bokhandeln.

95% av min inköp av svenska rollspel har skett via kickstarters, direkt från spelmakarnas onlinebutiker, eller av dem personligen på GothCon, samt PDFer från DrivethruRPG.

Det skulle inte förvåna mig om SF-bokhandeln är sveriges största DnD5e återförsäljare men jag tror inte det är sant i samma utsträckning för de svenska spelen. Att basera fakta enbart på SF-bokhandeln borde väl ge en sned bild av vad som säljs och spelas?
Som nämnts tidigare så finns D&D även på Amazon, Adlibris, Webhallen etc, ofta för betydligt billigare pris. Att Sfbok ensam skulle vara största återförsäljare idag är jag tveksam till.

anth

Vetefan
Vi har ingen information om användarnas ålder. :)
Det borde gå att få fram info om hur många år användare haft konton på rollspel.nu
Om inte annat är det bara att skrolla igenom den här tråden och kolla datumen under användarbilderna.
Många här har haft sina konton i 20 år - vilket borde säga något om deras ålder.

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Som student kan jag väl kasta ytterligare en pusselbit på högen av anekdotbevis. Bland folk jag känner är intresset för rollspel väldigt högt och det verkar knappast finnas något behov av att förklara grundidén för någon. DnD är totalt dominerande som märke; om jag nämner min samling rollspelsböcker eller rollspel överhuvudtaget kommer ofta svaret "Ah du menar som Dungeons and Dragons?". Mitt intryck är dock att hela spelrörelsen är lite embryonisk; många är intresserade av att starta något, men de som har faktisk erfarenhet av rollspel utgör en minoritet.

Bland mina bekanta och vänner känner jag till en spelgrupp utöver min egen och jag tror de kör DnD5E. Min egen grupp hade troligen kört 5E om inte jag varit drivande och vurmat för mer regellätta spel.

Utöver det så satt jag en gång och pluggade och hörde några okända vid ett annat bord prata om rollspel. Tror de alla spelat DnD, men att en av dem en gång spelat Mutant (oklart vilken version, men skulle gissa Å0) och att en annat hört talas som Mutant och tyckte det verkade coolt, men aldrig spelat själv.

Vad orsaken beträffar tror jag det är DnD:s kulturella dominans i den engelskspråkiga världen som sprider sig, huvudsakligen via internet-nördkultur. Samtidigt är mitt intryck att 10-talsvågen av svenska rollspel inte marknadsförts eller pratats om i någon större utsträckning utanför redan frälsta rollspelskretsar. Således har de svenska spelen inte lyckats tränga igenom till den yngre spelargenerationen i samma utsträckning som DnD. Dock med vissa undantag, för några år sedan spelledde jag MÅ0 för några 14-15åringar.

anth

Vetefan
Utöver det så satt jag en gång och pluggade och hörde några okända vid ett annat bord prata om rollspel. Tror de alla spelat DnD, men att en av dem en gång spelat Mutant (oklart vilken version, men skulle gissa Å0) och att en annat hört talas som Mutant och tyckte det verkade coolt, men aldrig spelat själv.
Liknar lite det jag upplevde för något decennium sedan.
När jag gick på lunch och några kostymnissar vid bordet intill diskuterade WoW. Det var första gången jag hörde icke-nördar diskutera WoW.
Någon gång för ett par år sedan passerade DnD en gräns när det inte längre var nördigt, utan mainstream.

Om det är bra eller skadligt för rollspelshobbyn?
Jag tror det är bra.
Det har alltid varit så att en liten del av de nya spelarna kommer att utforska rollspelsmediet och hitta andra rollspel.
Då är det bättre om den lilla delen kommer från en miljon nya DnD-spelare, än tusen nya spelare från andra rollspel.