Hur stor andel av svenska hobbyn är DnD?

Mogger

Hipsteranka
WotC är väl lite rollspelens svar på McDonalds, och här hemma har vi Fria ligan som är vårt eget Max (finns säkert någon tysk hamburgerkedja som kan representera Det Svarta Ögat som nämndes i inledande inlägget). Det är dem många stöter på, inledningsvis iallafall, då de är populärast, mest lättillgängliga och förekommer oftare i media och annan populärkultur, så som film/serie/litteratur/nyheter (stranger things är väl praktexemplet). De har också en mängd relaterade produkter i form av äventyr och settings som gör att du kan hålla dig flytande ett tag, och det kan säkert ses som en fördel när man drar igång. Många som håller på lite längre (många här inne gissar jag) ger sig för eller senare ut på skogspromenader och aktivt letar efter något annat bortom motorvägen, tänker jag - något "bättre", något "intressantare" (och så klart något som andra inte känner till så man kan känna sig lite unik för en sekund :) ). Sen återvänder säkert många till motorvägen då och då, det är rent och snyggt där, medan skogen många gånger är full med skit.
Ja, jag ifrågasätter inte alls att det ser ut så, utan försöker nyfiket ta reda på på ett ungefär hur stor dominansen är, och vad det kan innebära.

Ezping Orm

Hero
Som nämndes tidigare i tråden så använder inte DnD crowdfunding. Jag gissar (efter viss insikt i branschen) att en stor del av försäljningen hos de svenska spelskaparna sker via sina kickstarters. Dessutom har de sina egna webbutiker.

Dvs SF-bokhandeln står för en mindre del av totalförsäljningen för de svenska spelskaparna jämfört med för DnD.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Hur vanligt är det här i Sverige att man förväntar sig att spelarna skall ha en egen Players Handbook till D&D?

Min uppfattning är att man ofta förväntar sig det utomlands. Men traditionen här, i alla fall utanför D&D, är enligt min uppfattning oftast att endast spelledaren har böckerna.
Känns som en stor kulturskillnad mot USA där spelare förväntas ha med sig både regelbok och egna tärningar.

PhilArt

Patafysike Doktor
Hur vanligt är det här i Sverige att man förväntar sig att spelarna skall ha en egen Players Handbook till D&D?

Min uppfattning är att man ofta förväntar sig det utomlands. Men traditionen här, i alla fall utanför D&D, är enligt min uppfattning oftast att endast spelledaren har böckerna.
Bland yngre spelare är det väl inte helt ovanligt att spelgruppen köpt böckerna tillsammans för SveRoK-pengar? Sen handhar väl spelledaren dem gissar jag.

afUttermark

Swashbuckler
Jag är chockad hade inte fattat att DnD var så stort. Jag känner ju bara till en spelgrupp i min bortersta rollspelskrets som spelat det.
(jag har aldrig piercat mig, aldrig tatuerat och mig aldrig spelat DnD)

PhilArt

Patafysike Doktor
En sak som min kontakt på SFbok påpekade är att hen tror att många som är nyfikna på rollspel köper DnD men att det i många fall kanske inte resulterar i faktiskt spel. Få andra spel säljer nog lika bra som DnD till folk som sen aldrig spelar.

chrull

Stockholm Kartell
Som nämndes tidigare i tråden så använder inte DnD crowdfunding. Jag gissar (efter viss insikt i branschen) att en stor del av försäljningen hos de svenska spelskaparna sker via sina kickstarters. Dessutom har de sina egna webbutiker.

Dvs SF-bokhandeln står för en mindre del av totalförsäljningen för de svenska spelskaparna jämfört med för DnD.
Fast jag gissar också att fler köper sina D&D-böcker från amazon och liknande siter. Sfbok tar just nu 499kr för Players Handbook. Adlibris tar 388kr.
Prisskillnaden för svenska rollspel är inte alls lika stor.

chrull

Stockholm Kartell
En sak som min kontakt på SFbok påpekade är att hen tror att många som är nyfikna på rollspel köper DnD men att det i många fall kanske inte resulterar i faktiskt spel. Få andra spel säljer nog lika bra som DnD till folk som sen aldrig spelar.
Jag gissar att det finns flera svenska spel som kickstartats i hundratals exemplar som sen sällan resulterar i spel. Samlare och stödköpare i den här hobbyn är en köpstark grupp.
Om ens hälften av alla kopior av Nordiska Väsen faktiskt spelas så blir jag nog förvånad.
Jag har själv boxarna till samtliga Y0-mutant, hela symbaroum-linjen och inte ens öppnat hälften av dem. Än mindre spelat ett pass.

chrull

Stockholm Kartell
Här är det nog förövrigt intressant att kolla på tillbehör. Jag gissar att även om det finns puckon som jag själv, så tror jag att färre av de som köper äventyr eller rena tillägsböcker är sådana som inte spelar spelet. Dvs man kanske går in och köper grundreglerna till säg Chock och sen inte spelar det, men de som köper fortsatta släpp som kommer tre år efter grundreglerna är nog ffa de som åtminstone testat spelet?

PhilArt

Patafysike Doktor
Jag gissar att det finns flera svenska spel som kickstartats i hundratals exemplar som sen sällan resulterar i spel. Samlare och stödköpare i den här hobbyn är en köpstark grupp.
Om ens hälften av alla kopior av Nordiska Väsen faktiskt spelas så blir jag nog förvånad.
Jag har själv boxarna till samtliga Y0-mutant, hela symbaroum-linjen och inte ens öppnat hälften av dem. Än mindre spelat ett pass.
Jag borde varit tydligare. Du har givetvis rätt. Det jag menade var att DnD säljer mer än andra spel till folk som sen aldrig spelar rollspel alls, av olika anledningar.

chrull

Stockholm Kartell
Jag borde varit tydligare. Du har givetvis rätt. Det jag menade var att DnD säljer mer än andra spel till folk som sen aldrig spelar rollspel alls, av olika anledningar.
Det stämmer nog. Det och Drakar och Demoner på den svenska sidan. Eller vilket svensk spel som har Drakar och Demoner-status idag (kanske DOD2016 var peaken där? Jag har aldrig hört någon säga att de faktiskt spelat DoD2016 :D)

anth

Vetefan
Nu får ni rätta mig om jag har fel, men det här är en länk till SFboks topplista, d.v.s. vilka produkter som säljer mest.
På listan finns massor med DnD-prylar.
Bl.a. PHB, DMG, MM.
Det är grundböckerna till DnD.
Grundböckerna som släpptes 2014.

Kommer ni ihåg vilka andra rollspel som läpptes 2014?
Nä, det gör inte jag heller.

Jag kommer inte ens ihåg vad som släpptes 2017.

Men böckerna som släpptes 2014 ligger fortfarande på SFboks 10-i-topp-lista.
Så stort är DnD.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Något jag har märkt (bland annat via att jobba på Sverok) är att just hur populärt DnD är bland yngre rollspelare, vilka också är sådana vi kanske inte ser i svenska communities per say. Med tanke på hur internationella många yngre är vet jag flera som spelar med grupper världen över, eller hänger i internationella DnD communities.

Av de som ens hänger i communities. Många spelar ju mest med sina kompisar till exempel, så där är det svårare att få fram, tyvärr.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har träffat flera rollspelare som trodde att D&D och Drakar och demoner var samma spel.

Mogger

Hipsteranka
Jag kommer inte ens ihåg vad som släpptes 2017.
Sagospelet Äventyr. Som också ligger på top 10 :) DoD Retro kom 2016. Det ligger också på listan.

Alltså, vi vet ju alla att DnD är superstort. Försöker skaka fram en lite tydligare bild av hur jättestort. Och i förlängningen hur det påverkar hobbyn.

Bengtsson

Veteran
Jag har träffat flera rollspelare som trodde att D&D och Drakar och demoner var samma spel.
Så även jag tidigare. Det låter ju som en direktöversättning gjord för att bevara allitterationen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Totalt anekdotiskt, men alla jag känner som kommit i kontakt med rollspel senaste åren har gjort det via Twitch, YouTube, och liknande, och då har det uteslutande rört sig om D&D. Åldern har faktiskt varierat rätt mycket. Har inte bara rört sig om ungdomar, utan ofta om nördar som fått en chans att upptäcka ett nytt nörderi.

En superhäftig grej är att runt 2012 när jag var lärare för eftergymnasiala studenter så var det ingen som var så intresserad av rollspel. Senaste åren när jag hållit i lite kurser så har det varit MINST en grupp som spelat rollspel regelbundet; generellt D&D. Så vad som än hänt senaste kanske fem åren så är det verkligen helt fantastiskt för vår hobby!