Hur stor andel av svenska hobbyn är DnD?

luddwig

Lawful evil
DnD är ju ett väldigt dyrt rollspel.
Ja, det var just det jag hade i åtanke när jag skrev att det är lurigt att titta på beloppet. Det visar hur mycket folk är villiga att spendera på ett spel, men säger inget om hur mycket spelet faktiskt spelas. Den typiske rollspelare verkar ju också vara något av en samlare.

PhilArt

Patafysike Doktor
Fast i DnD behöver man ju inte all grundböcker för att spela. DMs manual innehåller såvitt jag minns inga extra regler som behövs. Den innehåller lite tips och trix. Lite hjälpmedel som kanske kan vara användbara. Inte mer än så.

Monstermanualen innhåller massa extra monster, men det finns monster även i player's handbook man kan utgå från.

Den enda som behövs för att kunna spel grundspelet är player's handbook. Allt annat är extra. (Sen hade det gärna kunnat framgå lite tydligare kanske, men det ser jag som markadsföringsploj. Som uppenbarligen funkar =D )
Det är förvisso korrekt i sak att det enda som behövs för en erfaren och kreativ spelare finns i Players Handbook. Men, är det verkligen rimligt att anta att särskilt många DnD-orienterade spelgrupper håller sig till den boken som "grundspelet"? En grupp noviser har knappast kunskapen och erfarenheten för att enbart luta sig på PH (eller ens veta om att det går), en erfaren grupp spelare kan såklart utveckla mycket material själva, men mitt intryck är att det ofta inte är fallet, istället är det väldigt viktigt vad som står i skriften för att spelarna ska kunna utveckla smarta strategier. De kanske inte just köper DMG eller MM, men de lär behöva fler böcker. Generellt sett är väl OSR också i viss mån en motreaktion mot att det ska vara dyrt att spela rollspel och att spelarna ska konsumera istället för att utveckla själva?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är förvisso korrekt i sak att det enda som behövs för en erfaren och kreativ spelare finns i Players Handbook.
Eh... flera andra rollspel innehåller endast motsvarande information som finns i players handbook, och de verkar ha gått ypperligt för folk att lära sig spela rollspel utifrån dem. Man behöver absolut inte vara "erfaren" för att lista ut det. Kreativ? Kanske. Jag skulle hävda att ett visst mått av kreativitet är en förutsättning för den här hobbyn överhuvudtaget, och hur som är det inget som skiljer DND från de flesta andra rollspel i motsvarande genre.

Men, sanningen är att du behöver inte ens spendera en enda krona på böckerna för att köra DnD. Du har både DnD basic och SRD:n för 5th edition tillgängligt helt gratis _ och lagligt_ på nätet (om vi förutsätter att tillgång till dator och internet i någon form är sånt man redan har). Med en tärningsapp behöver man inte ens köpa tärningar, även om vi då går lite till extremer =D

Sen att många köper minst alla tre grundböcker ändå: well, som sagt. Marknadsföringsploj. Man kan definitivt klaga på WOTC angående massor saker, bland annat de försöker få en att köpa en massa böcker man överhuvudtaget inte behöver. Men allt du behöver för att köra DnD fullt ut är en players handbook, och då bara om du ser en fysisk bok som ett krav. Allt annat är frivilligt extra.

Det sagt tycker jag fortfarande 500 spänn för ett spel är lite dyrt, men det är för att jag inte till fullo uppskattar allt arbete som ligger bakom.

Mogger

Hipsteranka
Sen att många köper minst alla tre grundböcker ändå...
Ja, precis. Om man ska dra några slutsatser av topplistorna ovan så är det rimligt att anta att det är ungefär samma spelare som köper alla de där olika böckerna. Det säger alltså inte speciellt mycket om själva frågeställningen här.

Bifur

Veteran
Jag har läst någonstans att DnD utgör en mycket stor andel av SF-boks försäljning i kronor räknat. Minns tyvärr inte var jag läste det, eller om det fanns en exakt siffra. Det är också lite lurigt att titta på beloppet. Antal sålda produkter vore sannolikt en bättre indikator på vad folk spelar.
75% av alla rollspel är en siffra jag har i huvudet, i alla fall för några år sedan, oklart om det är en andel av summan i kr eller antal böcker. Men jag hittar inte heller någon källa så ta det med en näve salt.

Mogger

Hipsteranka
75% av alla rollspel är en siffra jag har i huvudet, i alla fall för några år sedan, oklart om det är en andel av summan i kr eller antal böcker. Men jag hittar inte heller någon källa så ta det med en näve salt.
Totalsumman tycks inte vara en vettig jämförelsepunkt om nu böckerna är båda många och dyra till DnD, jämfört med alla andra spel. Men snackar vi omsättning, vilket såklart också är intressant, så är det relevant. Men det är inte riktigt det jag är ute efter här. Jag tänker snarare på hur stor del av medelsnittstimmen spel (prepp inkluderat ;) ) som läggs på DnD visavi alla andra spel.

DanielSchenström

Swashbuckler
Man kan ju börja i det lilla. Hur mycket av svenska rollspelare här på WRNU är nån andel D&D:are. (detta kan kopplas till tråden om hur många ickewrnu:are man representerar. Men då behöver vi fastställa tidsperiod och utgåvor.

Om man räknar alla utgåvor, över hela min aktiva tid har jag spellett eller spelat 170 D&D-äventyr. Övriga spel har stått för 369 äventyr. Så 34% i min spelklubb.
Om man kollar alla utgåvor, men det som spelats i år så är det 8 D&D-äventyr och 7 icke-D&D-äventyr. Av de förstnämnda så är det 5 i 3.5, 2 i 5E och 1 i 4E.
Siffrorna blir väldigt olika beroende på vad man mäter.

luddwig

Lawful evil
Eventuella ledtrådar...

Facebook-gruppen Dungeons & Dragons Sweden har 2 647 medlemmar.

2 566 personer gillar Facebook-sidan för Drakar och Demoner.

1 561 personer gillar Facebook-sidan för Eon.

1 139 personer gillar Facebook-sidan för Mutant.

Det säger kanske inte så mycket men styrker i vart fall att DnD har en viss spridning i landet. Om jag får dra till med en gissning så tror jag att det är relativt många yngre som spelar DnD. Sådana som inte lockas av nostalgin i DoD eller Mutant.

Last edited:
Kanske vi kan nagla fast någon från SF-bokhandeln och fråga om försäljningssiffror? DnD brukar ju ligga i topp, det vet jag, men vad är andelen?

Om det är 90% i Sverige som spelar D&D, borde det inte finnas något mer D&D-forum eller nått sånt, på svenska? Eller borde inte vårt underforum vara mer aktivt? Fast det är klart, 90% av svenska rollspelare är ju inte samma sak som 90% av alla på wrnu.

Jävligt svår fråga.

/M
DnD dominerar hos oss, skulle tro att det är minst 75% av försäljningen, kan dubbelkolla nästa gång jag jobbar

Mogger

Hipsteranka
Siffrorna blir väldigt olika beroende på vad man mäter.
Ja absolut! För egen del är det exakt 0%. Jag har, märkligt nog, varken läst eller spelat något som det står D&D på. Min upplevelse är att det i den Ä-spelsgeneration som jag tillhör inte alls är ovanligt.

luddwig

Lawful evil
Min upplevelse är att det i den Ä-spelsgeneration som jag tillhör inte alls är ovanligt.
Min upplevelse av samma generation är den motsatta. Även om Äventyrsspels produkter dominerat har nästan alla spelat DnD, åtminstone för att prova på. Ska vi tro att sanningen ligger någonstans i mitten?

Bifur

Veteran
Ja absolut! För egen del är det exakt 0%. Jag har, märkligt nog, varken läst eller spelat något som det står D&D på. Min upplevelse är att det i den Ä-spelsgeneration som jag tillhör inte alls är ovanligt.
Nej det stämmer. Samma här. Mörk borg var min första bekantskap med något som en liknar det.
En ytlig översikt i mina fasta spelgrupper visar ett en person av sju spelat DnD under det senaste 3-4 åren.

ChrilleT

Swordsman
Skulle jag köpt alla böcker till D&D 5 sedan det släpptes jämnfört med valfritt svenskt rollspel i samma tidsspann så lär jag ju behöva köpa mycket mycket mer i både antal böcker och i kronor till D&D. Inte för att alla köper allt men blir ju lättare att sälja mycket om det finns mer att köpa till sitt favoritspel. Hade tyckt det varit mer intressant att se endast hur mycket grundregelböcker som säljes då jag tycker det skulle ge en bättre indikator på hur många som spelar olika spel.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Alla nittiotalister på jobbet kör 5e. Tror att det är Critical Roles fel/förtjänst.

Bifur

Veteran
Så omröstningen nu. Få svar än men den speglade min bild av fördelningen härinne. Som nog inte är representativ i och för sig.

PhilArt

Patafysike Doktor
DnD dominerar hos oss, skulle tro att det är minst 75% av försäljningen, kan dubbelkolla nästa gång jag jobbar
Jag frågade en (annan) SFBoksanställd, hen gjorde uppskattningen ca. 75% av antalet böcker (DnD inkl. supplement osv.) sen 5th ed. släpptes.

R

Raderad på egen begäran 01

Guest
WotC är väl lite rollspelens svar på McDonalds, och här hemma har vi Fria ligan som är vårt eget Max (finns säkert någon tysk hamburgerkedja som kan representera Det Svarta Ögat som nämndes i inledande inlägget). Det är dem många stöter på, inledningsvis iallafall, då de är populärast, mest lättillgängliga och förekommer oftare i media och annan populärkultur, så som film/serie/litteratur/nyheter (stranger things är väl praktexemplet). De har också en mängd relaterade produkter i form av äventyr och settings som gör att du kan hålla dig flytande ett tag, och det kan säkert ses som en fördel när man drar igång. Många som håller på lite längre (många här inne gissar jag) ger sig för eller senare ut på skogspromenader och aktivt letar efter något annat bortom motorvägen, tänker jag - något "bättre", något "intressantare" (och så klart något som andra inte känner till så man kan känna sig lite unik för en sekund :) ). Sen återvänder säkert många till motorvägen då och då, det är rent och snyggt där, medan skogen många gånger är full med skit.

Lupus Maximus

Tekniker
Hur vanligt är det här i Sverige att man förväntar sig att spelarna skall ha en egen Players Handbook till D&D?

Min uppfattning är att man ofta förväntar sig det utomlands. Men traditionen här, i alla fall utanför D&D, är enligt min uppfattning oftast att endast spelledaren har böckerna.

DanielSchenström

Swashbuckler
Standard verkar vara att spelledaren har alla böcker, och spelarna inga. I de spel vi spelar mycket av som olika D&D så är det flera eller alla av spelarna som har en Player's Handbook. Åtminstone för formelkastare är det praktiskt om man inte istället vill köpa en bunt lådor med formelkort.
De spel som gillas och har spelarmaterial och spelas ofta kan jag tänka mig att vi i gruppen skulle köpa böcker till som klanböcker till Vampire exempelvis.

Vi har också lite extraböcker som är gemensamma sen klubben var en förening och köpte saker.