Har gjort flera smårollspel, inte allt för seriösa. Många har blivit halvfärdiga, de andra tog några veckor. Är väldigt aktiv med min DoDvärld, har spelat med den i tre år, den grova grunden är i princip klar, men varje rollspelskväll kommer nya ideer och detaljer till världen, antar att den alltid kommer att vara ofullkomlig och hela tiden utvecklas. Ett tips, gör aldrig en värld, eller ett rollspel verkligen 110% klart, det är ju omöjligt. Gör den "klar" om man säger, spela fram saker och ting sedan, det är mycket enklare och bättre - tycker jag i alla fall. I min DoD värld har jag spelat fram hur mycket som helst, mycket, mycket, mycket finns inne i min skalle - fungerar bättre där än då papper. Har i princip hela världen i huvudet. Det jag har på papper är magier, vapen, raser, yrken, gudar, världskartan som jag gjort själv, specpersoner, styren i de länder där styret är riktigt relevanta att kunna blicka på, moster och lite annat etc. Är svårt att förklara, vet inte om du kommer att fatta eller om jag ens förklarat svårt, tror detta är bland de svåraste förklaringar jag gjort via text, lättare att öppna käften irl om man säger så...
Har börjat på ett seriöst Sience Fiction rollspel nu, antar att jag kommer vara klar och om ett år eller två, kanske inte ens det. Sådant tar tid, blir som sagt oftast ofullkomligt, finns alltid något kvar som gömmer sig i någon spelkväll...
Mitt första projekt, min DoDvärld håller jag alltså på med än. Det kommer aldrig ta slut, och mitt nya Sience Fiction, vilket knappast är mitt första, kommer ta lååång tid. Beror på, små halvseriösa smårollspel är stora genomseriösa projekt.
Det första av mina projekt hette Skepp&Hoj, ett halvsseriöst piratrollspel som vi faktiskt spelade något halvår, var väl på 10-15 A4 med tabeller, världskarta, yrken och yrkesbeskrivningar. Hela systemet var en total DoD - Drakar och Demoner plankning, total RippOff i princip. Tur att det inte finns kvar idag, då skulle jag skämmas. Vi försökte göra det seriöst för ett halvår sedan, då vi gjorde det seriöst upptäckte vi att det var världens svåraste rollspel att lyckas i, realismen och det seriösa gjorde att man oftast dog eller åkte dit med sin lilla spelgrupp. Tack och lov att det är kastat!...
.