Hur talade man om tid innan klockan?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Om vi tänker oss en medeltida miljö och så säger någon något som betyder motsvarande:
"Är du inte tillbaka inom tjugo minuter så kommer jag och kollar efter dig".

Hur skulle hen i så fall säga?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett av de vanligaste sätten att hålla tiden var genom sånger och böner, något man till exempel kan se i gamla recept. Så i fallet ovan kanske man skulle säga "efter att du hunnit be fem dekader på Rosenkransen" eller motsvarande. Sedan får man tänka på att folk i allmänhet var mycket mindre tidsbundna förr, när det inte fanns klockor. Arbete tog så lång tid det behövdes, vare sig mer eller mindre, något som till exempel orsakade stora konflikter när folk vana vid lantarbete istället skulle bli fabriksarbetare med fasta arbetstider.

Rickard

Urverk speldesign
Via händelser.

"Solen hinner gå ned innan du kommer tillbaka"
"När tuppen gal"
"Minns du när kon gick ned i kärret?"
"Vid sensommaren..."
"När jag har avslutat denna sång" (det var så man kunde hålla koll på hur länge man kokat ägg förr)

Jag tycker det är intressant att man mäter avstånd i tid (dagsmarcher) men tid i händelser...

---

Sedan ser jag spelledarens beskrivning som någonting som "översätts" i spelvärlden. Säger man "tisdag" är det något annat i spelvärlden.

Quadrante

Grisbonde
Jag skulle nog uttrycka mig i enheter av sådant som kan betraktas/upplevas på platsen jag är. Antagligen också större enheter, och med marginal. Så nåt i stil med:

”När solen står över talltoppen kommer jag och hämtar dig …”

”Efter jag druckit ur och slickat tallriken ren kommer jag och hämtar dig …”

”När ljuset brunnit ner …” ”Brasan brunnit ur …”

”Vid solens första/sista strålar …”

… och liknande.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Måste ju bara tipsa om historikern E.P. Thompsons klassiska text om tid och arbetsdisciplin i industrikapitalismen: https://www.sv.uio.no/sai/english/r...work-discipline-and-industrial-capitalism.pdf.

Han gör flera av de poänger som lyfts ovan. En annan är att arbetslivet före klockans och industrialismens seger inte bara var uppgiftsorienterat - man jobbade tills man var klar med den uppgift som nu måste lösas, inte tills klockan slog x - utan också att vår moderna uppdelning mellan arbetstid och fritid inte fanns. Tiden var "porös", man växlande under dagen mellan arbete och icke-arbete, från morgon till kväll.

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Man hade ju kalendrar. Så dagar och månader och sådant hade man ju. Vi har en obruten serie av 7 veckodagar sedan babylonernas tid inom alla de kristna, muslimska och judiska kalendrarna. Och den moderna kalendern är ju från 1500-talet.

Sen kom de första mekaniska klockorna redan på 1200-talet, de var dock inte så exakta mätte bara timmar och ställdes efter solen. Solur är urgamla.

Men det kanske inte är riktigt svaret på din fråga

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Sen kom de första mekaniska klockorna redan på 1200-talet, de var dock inte så exakta mätte bara timmar och ställdes efter solen. Solur är urgamla.

Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.

"Jag kommer tillbaka om 45 minuter."

Hur fasen säger Bordulf Barbaren det?

Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.

-Jag kommer sen.

-Jag kommer innan klockan slag 10.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Om man ska snacka äldre mentaliteter – det säger han inte. Han behandlar inte tiden som något som existerar ”objektivt” oberoende av mänsklig aktivitet och mäts i fasta enheter, utan jämför som mest med någon annan aktivitet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare

"Jag kommer tillbaka efter så lång tid som det tar att grilla ett vildsvin"

"Jag kommer tillbaka efter så lång tid som det tar att plundra ett kloster som försörjer sex till åtta munkar"

God45

#PrayersForBahakan

I boken Hagakure från tidiga 1700-talet citerar de Matsura Takanobu som dog 1599 när han säger att alla beslut ska fattas inom sju andetag. Jag vet inte om man räknade tid så vid andra tillfällen men det är ganska coolt. Så då säger Bordulf”Jag är tillbaka om 500 andetag.”.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

En kul grej i sammanhanget är att timglas, som ofta upplevs som ”gammaldags”, faktiskt tycks vara yngre än de mekaniska urverken – våra första belägg för dem är från 1300-talet.

Mogger

Hipsteranka

Man kan kika på kloster som ju delade in dagen i sext, vesper och allt vad det är. Gissningvis hade man liknande inedelning beroende på kontext. På gården kunde man prata om tid som i att något sker vid ett speciellt tillfälle.

Kulturellt skulle jag säga att den stora skillnaden låg i att man inte hade lika inrutade scheman. Vi som var med före mobiltelefoner och internet minns ju att det redan då var betydligt lösare i när "snart" var. Man hade helt enkelt ingen koll på när så man fick förhålla sig till det.

Hundenilunden82

Warrior
Om det finns ett räknesystem så om du inte är tillbaka innan jag hunnit räkna till femhundra så kommer jag och letar efter dig eller om du inte är tillbaka innan jag hunnit räkna till blorkkork eller vad man nu räknar till så kommer jag och letar efter dig

Vi möts strax innan mörkret faller, vi möts när tuppen gal , vi möts efter morgonenbönen , vi möts när kyrkklockan klämtat 3 gånger, vi möts när dom bytet morgonvakten osv.