Såg en TikTok häromveckan som sade att det är så i engelskan men i spanskan (?) mäter de tid i volym. Minns inte exemplet och kan inte spanska…Jag tycker det är intressant att man mäter avstånd i tid (dagsmarcher) men tid i händelser...
Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.Sen kom de första mekaniska klockorna redan på 1200-talet, de var dock inte så exakta mätte bara timmar och ställdes efter solen. Solur är urgamla.
Men det kanske inte är riktigt svaret på din fråga
-Jag kommer sen.Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.
"Jag kommer tillbaka om 45 minuter."
Hur fasen säger Bordulf Barbaren det?
Om man ska snacka äldre mentaliteter – det säger han inte. Han behandlar inte tiden som något som existerar ”objektivt” oberoende av mänsklig aktivitet och mäts i fasta enheter, utan jämför som mest med någon annan aktivitet.Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.
"Jag kommer tillbaka efter så lång tid som det tar att grilla ett vildsvin"Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.
I boken Hagakure från tidiga 1700-talet citerar de Matsura Takanobu som dog 1599 när han säger att alla beslut ska fattas inom sju andetag. Jag vet inte om man räknade tid så vid andra tillfällen men det är ganska coolt. Så då säger Bordulf”Jag är tillbaka om 500 andetag.”.Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.
Allt borde mätas i hur stora klosterplundringar det tar!"Jag kommer tillbaka efter så lång tid som det tar att plundra ett kloster som försörjer sex till åtta munkar"
En kul grej i sammanhanget är att timglas, som ofta upplevs som ”gammaldags”, faktiskt tycks vara yngre än de mekaniska urverken – våra första belägg för dem är från 1300-talet.Sen kom de första mekaniska klockorna redan på 1200-talet, de var dock inte så exakta mätte bara timmar och ställdes efter solen. Solur är urgamla.
Men det kanske inte är riktigt svaret på din fråga
Man kan kika på kloster som ju delade in dagen i sext, vesper och allt vad det är. Gissningvis hade man liknande inedelning beroende på kontext. På gården kunde man prata om tid som i att något sker vid ett speciellt tillfälle.Precis, så är det ju. Men jag vill veta mer hur det lät i talspråk och hos vanligt folk.