Hur talade man om tid innan klockan?

clarence redd

FrostByte Books
Solens placering på himlen tror jag var en självklar vardagsklocka. På en gård där man bott i några generationer visste de nog att solen stod som högst precis ovanför stortallen. Solens riktning i sidled är trots allt samma oavsett årstid, det är bara solhöjden som skiljer. När den stod rakt i väster gick man hem och åt middag. Vaknade man och hade missat östansolen så hade man tagit sovmorgon. Dagar med tungt, mörkgrått molntäcke stannade tiden. Precis som det är fortfarande.

Med månens faser kunde man hålla koll på månader.

Zire

Swashbuckler
Om vi tänker oss en medeltida miljö och så säger någon något som betyder motsvarande:
"Är du inte tillbaka inom tjugo minuter så kommer jag och kollar efter dig".

Hur skulle hen i så fall säga?
Jag tycker man ramlar över sånt här då och då när man spelar och jag tror att det fel sätt att försöka gestalta någon som lever i ett samhälle som inte är lika tidsmedvetet som moderna människans.

Varför skulle man vara intresserad av kolla efter någon som inte är tillbaka på tjugo minuter? Mer troligt är att om någon t.ex. ska gå och hämta vatten och komma tillbaka, och om personen inte har kommit tillbaka så kommer en annan att leta efter den. Då säger man istället, "gå och hämta vatten och är du inte tillbaka så kommer jag och letar efter dig".

Det finns inget klocka för att enkelt mäta tiden och det finns inget sätt att kommunicera korta tidsbegrepp objektivt. Men det behövs inte heller. Om båda vet hur lång tid det tar att hämta vatten och hur lång tid det är rimligt att vänta så löser man problemet genom att förlita sig på individens bedömning. När den andra personen tycker att den första skulle ha varit tillbaka så går den och letar.

Om någon ska lossa lasten från ett skepp och det väntas ta en dag så kommer det troligtvis att ta en dag. Det kanske är en bekvämare dag där de kan snacka under tiden, göra någon mindre reparation, planera lite med förmannen och göra jobbet med mindre risker och godare marginaler.

Om de också behöver lasta en slup efteråt så kan de hinna det också på samma tid (förutsatt att de visste om det i början av dagen), men det kanske är en mer stressad dag där de måste jobba snabbare och mer koncentrerat och med lite större risk för att något går fel. Men jag har uppfattat det som ett mer "korrekt" sätt att tänka i ett samhälle som inte är lika van att betrakta tiden som en objektiv storhet. Saker tar den tid det tar, oavsett om det beror på en felaktig tidsestimering, något gick snett, manskapet är trötta efter gårdagens supande, skymingen kom tidigare på grund av vädret eller förmannen är för snäll med arbetarna. Hur många minuter man exakt hade på sig är det ingen som känner till (eller är intresserad av), för det är inte så man betraktar arbete och tidsåtgång. Tidskänsla, personalens skick, väder, färdighet etc. vävs ihop till individuell bedömning hos någon som är ansvarig.

Om man måste vara klar med lastandet på en dag då? Berätta hur viktigt det är och vad du tänker göra med förmannen om denne inte har fått ombord lasten innan skymningen. Sedan går det liksom bara att hoppas. Gick något snett som gör att man inte hinner så var det kanske gudarna som var arga. Och gjorde förseningen att man missade stormen som drog förbi så var gudarna glada. Vissa saker kan man inte styra.

Om vi tänker oss en medeltida miljö och så säger någon något som betyder motsvarande:
"Är du inte tillbaka inom tjugo minuter så kommer jag och kollar efter dig".

Hur skulle hen i så fall säga?
Eftersom man inte hade en praktisk och enkel tidmätning så använde man sig inte heller av tid på samma sätt som vi gör idag. Man stämde inte ett möte om 20 min utan i stället så kom man överens om att den ena skulle hämta upp den andra.

Grundfrågan verkar utgå från att man talade om tiden, men det är egentligen lite feltänkt. Grejen är att man talade mycket mindre om tiden, i alla fall om timmar och minuter. Man hade ett helt annat sätt att tänka.

Så i stället för:
"Är du inte tillbaka inom tjugo minuter så kommer jag och kollar efter dig"."

Så kanske man hade sagt:
"Gå du. Jag kommer och kollar efter dig om du dröjer".

Ingen idé att specificera tiden.

Ulfgeir

Swashbuckler
De hade ju en intresant sätt att ha koll på en matchlängd i filmen "Salute of the Jugger", där de kastar ett visst antal stenar..

Theo

Hero
Sen kom de första mekaniska klockorna redan på 1200-talet, de var dock inte så exakta mätte bara timmar och ställdes efter solen. Solur är urgamla.

Men det kanske inte är riktigt svaret på din fråga
I äldre tid var det ju rätt sällan man behövde mer högupplösta tidsangivelser än, säg, "en kvarts timme". Att man började räkna minuter och sekunder verkar först ha att göra med att det behövdes för astronomiska uträkningar.

Conan

انتفاضة
I Eon mäts tiden med glas (timmglas) som är en halvtimme. 8 glas blir en vakt (hundvakten, första vakten osv.).

Om det har något historisk förankring vet jag inte, men funkar väldigt bra.

Leon

Leo carcion
Så vitt jag minns hade man redan under antiken "en timme", men det var inte 60 minuter utan 1/12 av tiden från soluppgång till solnedgång - och därmed kortare på vintern och längre på sommaren. Mer görbart runt medelhavet än här. Och kopplat till solur. Har man en timme kan man säkert höfta halv och fjärdedels timme med

w176

Förlorad dotter
Jag tycker att det jär märker man så fort man är i sammanhang som inte är klockorienterade, plus att vi också till viss del alltid har det i bakrunden.

"Jag kommer efter jag handlat o h plockar undan grejerna."

"Jag ska göra några ärenden på stan och kommer sen."

"Jag kommer strax."

Att säga

"Jag kommer om 20 min" kräver ändå att du funderar igenom vilka grejer du behöver eller hinner genomföra innan och sen översätter du det till minuter.

Vilket vissa gör sämre än andra. Vi vet vilka vänner som säger att de bara sla fixa mat och kommer på 20 minuter och egentligen borde sagt en timme.

Men är man på semester, i stugan, i skogen, på fjällvandring, etc börjar man rätt snabbt släppa det här med klocktid.

Man äter när man är hungrig och anger tid i uppgifter.

"Vi tänkte bada en sväng. Ska vi ses och äta sen?"

Liksom det här är ett sätt att ange tid som finns kvar i vardagen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Eon mäts tiden med glas (timmglas) som är en halvtimme. 8 glas blir en vakt (hundvakten, första vakten osv.).

Om det har något historisk förankring vet jag inte, men funkar väldigt bra.
Det kommer så vitt jag har förstått från hur tid traditionellt mäts till sjöss. Jag skulle inte bli förvånad om det är den seglingsglade CJS som lagt in det.

clarence redd

FrostByte Books
Det kommer så vitt jag har förstått från hur tid traditionellt mäts till sjöss. Jag skulle inte bli förvånad om det är den seglingsglade CJS som lagt in det.
Jag googlade lite kvickt. Glas var en standard för tidmätning till sjöss. Varje gång ett timglas vändes slog man på glaset. Ett glas = en halvtimme. Åtta glas = fyra timmar. Sedan började man om på ett

Timglas fanns tydligen från tidigt 1300-tal, men eventuellt redan på 1000-talet.

Kuriosa: Det låg länge en krogbåt här i Göteborg som hette 8 glas. Eftersom en vakt gick av sitt pass vid åtta glas drog de kanske till en krog efteråt för att stärka sig? Och drack åtta glas öl.

Zire

Swashbuckler
Jag ser framför mig ett mer lokalt sätt att mäta tid. Det är bara att fråga värdshusvärden, och när sup-Erik på sitt sjunde glas så vet man att det är dags att vända hemåt om man ska orka slita på åkern imorgon.

- Hur sent är det?
- Fyra glas.
- Då kan vi stanna en stund till!

TheDawn

Veteran
Jag spelade nyligen med en spelledare som nämnde tid som "glas". Jag var väldigt förvirrad först när han uttryckte att vi vandrade i några glas eller att det tog ett par glas innan någonting. Det tog ärligt talat pinsamt lång tid för mig att inse att det var en tidsangivelse i hans värld och att han sannolikt menade timglas.

Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Man gör naturligtvis ett intrikat vattensystem som aktiverar en fontän som visar tiden:

Smart kombo av vattenkanaler och pytagoras kopp ("greedy cup"). Men den kräver konstant vattentryck och jag får huvudvärk bara av att tänka på att försöka räkna ut all matten som designen hade involverat om man inte bara var "well. Vattnet har kommit hit nu. Då borrar vi ett hål till".

JohanL

Champion
Jag googlade lite kvickt. Glas var en standard för tidmätning till sjöss. Varje gång ett timglas vändes slog man på glaset. Ett glas = en halvtimme. Åtta glas = fyra timmar. Sedan började man om på ett
Eftersom timglas är sådär med precisionen, kalibrerade man timglaset mot middagssolen när man kunde.