Om vi tänker oss en medeltida miljö och så säger någon något som betyder motsvarande:
"Är du inte tillbaka inom tjugo minuter så kommer jag och kollar efter dig".
Hur skulle hen i så fall säga?
Jag tycker man ramlar över sånt här då och då när man spelar och jag tror att det fel sätt att försöka gestalta någon som lever i ett samhälle som inte är lika tidsmedvetet som moderna människans.
Varför skulle man vara intresserad av kolla efter någon som inte är tillbaka på tjugo minuter? Mer troligt är att om någon t.ex. ska gå och hämta vatten och komma tillbaka, och om personen inte har kommit tillbaka så kommer en annan att leta efter den. Då säger man istället, "gå och hämta vatten och är du inte tillbaka så kommer jag och letar efter dig".
Det finns inget klocka för att enkelt mäta tiden och det finns inget sätt att kommunicera korta tidsbegrepp objektivt. Men det behövs inte heller. Om båda vet hur lång tid det tar att hämta vatten och hur lång tid det är rimligt att vänta så löser man problemet genom att förlita sig på individens bedömning. När den andra personen tycker att den första skulle ha varit tillbaka så går den och letar.
Om någon ska lossa lasten från ett skepp och det väntas ta en dag så kommer det troligtvis att ta en dag. Det kanske är en bekvämare dag där de kan snacka under tiden, göra någon mindre reparation, planera lite med förmannen och göra jobbet med mindre risker och godare marginaler.
Om de också behöver lasta en slup efteråt så kan de hinna det också på samma tid (förutsatt att de visste om det i början av dagen), men det kanske är en mer stressad dag där de måste jobba snabbare och mer koncentrerat och med lite större risk för att något går fel. Men jag har uppfattat det som ett mer "korrekt" sätt att tänka i ett samhälle som inte är lika van att betrakta tiden som en objektiv storhet. Saker tar den tid det tar, oavsett om det beror på en felaktig tidsestimering, något gick snett, manskapet är trötta efter gårdagens supande, skymingen kom tidigare på grund av vädret eller förmannen är för snäll med arbetarna. Hur många minuter man exakt hade på sig är det ingen som känner till (eller är intresserad av), för det är inte så man betraktar arbete och tidsåtgång. Tidskänsla, personalens skick, väder, färdighet etc. vävs ihop till individuell bedömning hos någon som är ansvarig.
Om man måste vara klar med lastandet på en dag då? Berätta hur viktigt det är och vad du tänker göra med förmannen om denne inte har fått ombord lasten innan skymningen. Sedan går det liksom bara att hoppas. Gick något snett som gör att man inte hinner så var det kanske gudarna som var arga. Och gjorde förseningen att man missade stormen som drog förbi så var gudarna glada. Vissa saker kan man inte styra.