Krökningstal på X eller 0 kan vara nyckeln
kan man alstra filament i vanlig ordning och samtidigt emotta filament från t.ex. en demonisk artefakt?
Jag tolkar reglerna så som att det är regelmässigt möjligt (då jag inte funnit någon regel som talar direkt mot det) att göra så, precis som du kan kombinera alstrade filament med kongelat för att på så vis få en högre omsättning av potentiell magisk energi.
Magiteoretiskt finns där dock ett par frågetecken. M&M nämner "Haneas uteslutningsprincip" som säger att filament av samma krökningtal inte kan finnas i varandras närhet. Detta förklarar varför det är svårare att alstra flera filament då du måste förlänga filamenten så att de alla kan ha olika krökningstal. Således när du vill alstra fem filament så måste de ha längden 1,2,3,4 och 5 istället för att vara 5 filament av längden 1 (längre filament = svårare att alstra asså).
Om man då betänker att du kompletterar din alstring av filament med några filament från ett demoniskt aggregat så borde detta innebära problem. Låt oss säga att du alstrar 3 filament. Enligt Haneas uteslutningsprincip borde dessa ha längden 1,2 och 3. Filamenten som alstras från aggregatet, låt oss säga att det är två stycken, borde ha längden 1 respektive 2. Alltså borde de enligt uteslutningsprincipen inte gå att kombinera.
Förekomsten av kongelat och hur de fungerar talar dock för att det likväl skulle kunna vara möjligt. Ett kongelat motsvarar ett filament och borde således allihopp ha ett krökningstal av 1 (eller möjligtvis någonstans mellan 1 och X). I så fall borde de inte heller gå att fullt ut kombinera varken med varandra eller andra astrade filament då dessa sannolikt borde ha samma krökningstal. Enligt reglerna så skall det dock vara fullt möjligt varvid vi kan se att där finns en teoretiskt möjlighet till undantagsfall. Kanske är det så att kongelaten har ett krökningstal på 0, precis som den övriga potentiella magiska väven, eller kanske har de rentav ett krökningtal på X? I vilket fall skulle en sådan abnormal längd teoretiskt möjliggöra dem även med tanke på Haneas uteslutningsprincip.
Enligt detta tankesätt skulle det även vara möjligt att tillföra filament från ett aggregat till din egen alstring då aggregatets filament likt kongelat skulle kunna ha längden 0 eller X.
Det finns en del som tyder på att man inte skulle kunna göra det, närmare bestämt regeln om att man bara får alstra av en aspekt när man väver en vanlig besvärjelse.
Fast du skulle ju kunna nyttja aggregates extra filament om de är ifrån samma aspekt som den du alstrar ifrån (och på så vis undgå för hög alstringssvårighet). Dessutom gäller bara det där med alstring från EN aspekt då du utför
formaliserad magi. I improviserad magi står det dig alltså fritt att alstra från flera olika aspekter (vilket är vad som gör improviserad magi jämförelsevis alldeles för bra IMHO) - dock inte samtidigt.
Dock tyder flätmagin så som den beskrivs i Drakar (vari en drake när flätan knyts upp tilldelas fyra "paket" filament, ett "paket" per runda, och kan transformera dessa till ett enda stort "paket" av samma aspekt) på att det faktiskt går att göra så.
Drakarnas elementarflätning är bara möjlig om de filament som flätas har ett krökningstal på 5 eller högre (observera den medvetna ändringen vad gäller detta ifrån M&M till Drakar). Dessutom har man enbart kunnat tillämpa det hela på flätor av just de fyra elementen med ett exakt likvärdigt antal av filament från varje element. Varför det endast verkar fungera på elementaraspekterna är en gåta men det skulle kunna ha något att göra med de fem elementens balanserande effekt av varandra (flätroten består ju som bekant av det femte elementet). Slutligen krävs det att du utför alstringarna som kroppsliga alstringar då flätningen kräver att du nyttjar ett och samma magiska medie för din alstring.
Jag vill hävda att Eons nuvarande magiteori inte riktigt stödjer Krilles förklaringar, men å andra sidan kan jag ha missat något vitalt.
Läs stycket om Legio Colonans magiteori på sidan 90 i M&M så kommer du att märka att hans åsikter går mer eller mindre i hand med Eons nuvarande magiteori (vilket inte är så konstigt då han ju var med och skrev boken i fråga).
Samma frågeställning uppkommer om man mottar filament från andar, vilket beskrivs i Schamankapitlet. Min egen åsikt är att man borde räkna mottagandet av filament som en alstringshandling, men jag undrar om det är helt motiverat att införa en sådan begränsning, annat än för spelbalansens skull
Kan andar verkligen ge filament? Trodde inte att det stod så i reglerna faktiskt. Det är dock mycket möjligt att jag missat något i reglerna om schamanism (och jag orkar inte kolla upp det här och nu).
OM man nu kör med att andar kan ge filament så hade jag antingen kört med att det fungerar som med demoniska aggregat (dvs. att du automagiskt kan lägga filamenten till dina egna precis som med kongelat) eller att det fungerar enligt GrotttrolletNaugs teori om att man kan lämna över filament till någon (personligen tycker jag dock att dessa regler har en del logiska luckor som behöver putsas på även om jag gillar den grundläggande tanken med det hela).
Ljusetsriddare - som än en gång med lust och glädje deltar i en diskussion kring sitt favoritämne