Nekromanti Hur tycker ni att alver och dvärgar ska vara?

antorax

Swordsman
Jag håller på med ett eget rollspel och tänker där på hur mina alver, dvärgar, "hobbitar" och människor skall vara. Hade just en diskution på eonforumet om dvärglönnmördare och jag hade visst mycket skilda åsikter om hur dvärgars heder skall fungera.

Så jag tänkte fråga er hur ni tycker att alver, dvärgar, hobbitar, människor och ev andra raser skall vara, i erat optimala rollspel alltså.

Alver - som Tolkiens, gamla, visa, lever i evigheter och är mästare på det de håller på med. Fått lite inspiration av samurajerna (kan ha fått fel bild av samurajerna). Jag kan inte alls mkt om samurajerna men de verkade vara målmedvetna och gör allt som de håller på med mycket noga. Så att en alv som är snickare göra bara mkt fina arbeten, en vapenmästare förfinar och förbättrar sitt svärdssvingande så mkt som är möjligt. Alverna är nästan som halv-gudar om man skall mäta deras kunskaper, då de lever mkt länge så kan de även väldigt mycket. Dock så är de väldigt få och lever gärna långt ifrån människorna, i stora skogar. Alver slåss med svärd och skjuter med bågar, aldrig yxor el armborst, som dvärgar. Alverna är också mkt bra magiker. Alverna är också såklart väldigt vackra.

Dvärgar - Korta, kraftigt byggda, skäggiga, smeder, slåss alltid emot orker (el vättar och troll i min värld). Dvärgarna bor långt under berget i stora komplex där de håller på med gruvbrytning, smider massa saker och dricker öl. Dvärgarna är mycket hedersamma och lojala, de ljuger aldrig och sviker aldrig än vän eller stjäl aldrig något. Dock så kan dvärgar åka med båtar (vilket de inte "kan" i bla eon, vilket jag tycker är orimligt). De rider även om de behöver, dock så gillar de inte hästar då det var alverna som började med det, och dvärgar vill inte snylta på alvernas påfund. Dvärgar är även bra mekaniker och organisatörer. De slåss med yxor, stora sköldar och armborst, och alltid mkt organiserat. Mycket inspirerat ifrån dnd skönlitteraturböckerna om Drizzt av R A Salvatore.

Hobbitar - precis som de i tolkiens värld, jordnära, stora magar och allmänt trevliga. Gillar enkel skönhet och älskar mat, mat och mat. De är inte alls krigiska, dock så är de gärna ute och äventyrar, dock mest för att kunna skryta hemma i byn. De har dock många mer barn än i Tolkiens böcker, riktigt stora familjer...

Människor - hmm, finns alla sorters... är mycket flexibla och finns i alla dess sorter, magiker, religiösa, bönder, adliga, krigare osv.

Så, skriv gärna lite hur ni tycker att de skall vara... är mkt nyfiken... om ni har några nya raser så skriv även om dem!

Rising

Vila i frid
Alver
Små reptiler som bor i träsk, våtmarker och mörka håligheter i marken. Svartbrun hy, gula glosögon och dubbla rader med små vassa huggtänder. Deras fingrar och tår är sugkoppsförsedda så att de kan klättra på grottväggar, och mellan deras fingrar/tår så finns det simhud som enkelt spricker och börjar blöda om alven vistas för länge i solen.

En hälsosam alv kan utsöndra ett sekret över sina fjäll som gör honom smidigare i vattnet och svårare att grabba tag i. Alvhonor attraheras av glansen från sekretet, vilket gör att oattraktiva hanar söker efter andra möjligheter att glänsa och göra sig vacker. Därför stjäl alver gärna ringbrynjor, fjällpansar och silversmycken, samt andra saker som de kan pryda sina kroppar med för att göra sig fina.

Drar man i en alvs svans så faller den av, varpå alven får en extra möjlighet att fly. Om det inte skulle räcka så kan alven dessutom spruta ut ett oljeliknande sekret från sin kloaköppning som luktar förfärligt och som orsakar irritation i humanoiders ögon, svalj och andningsorgan.

Dvärgar
Dvärgar är, vilket man hör på namnet, en avlägsen kusin till vargarna. Dvärgarna (dialektalt: "dvargarna") har kropparna hos stora, ståtliga vargar, men med huvudet hos en dryad (=trädande). Dryaden liknar en människa, men är vildvuxnare, mer otyglad och svartmuskig. Dvärgarna har dessutom huggtänder och vargögon som ser i mörkret.

Dvärgen är en blid och skygg varelse av naturen, men är inte rädd för att anfalla med djuriskt raseri om den skulle trängas in i ett hörn eller om dess avkomma skulle hotas.

---

Precis så måste de vara. Allt annat är fel.

Troberg

Sinister eater
Långa, smala, vackra, långlivade och underliga.

Hatar Tolkiens minitanks. Jag vill ha dvärgar som är mer lika de traditionella mytologiska dvärgarna. De är små i alla avseenden som är dåliga, småsinta, småsnåla, småfega, smålata, småelaka osv. Tänk på Ukko i Slaine så förstår ni.

Bort med dem, tål inte krittren.

Människor
Huvudsakliga befolkningen i världen och så varierande att de är svåra att generalisera.

Krille

Super Moderator
Suck.

Inte nu igen.

Nåja, om jag nu måste: alver och dvärgar enligt standardmallen är mer uttjatade än Ipren-reklamen. Så jag vill inte ha med dem alls. Tyvärr så håller omkring nittio procent av fantasyspelarna inte med mig, så jag lär få stå ut med ytterligare tretton på halvdussinet fjantasyspel med ännu en inkarnation av alver i.

Om någon nu skulle rikta en pistol mot mitt huvud och tvinga mig att skriva om alver och dvärgar, och i den mån jag inte får göra en hejdlös parodi av dem à la Munchkin, så skulle det bli folklore av dem för hela slanten. Det vill säga mystiska, främmande, totalt livsfarliga och framförallt något som finns i skogarna och som skrämmer skiten ur vanliga dödliga, inte någon ny über-ras som spelarna ska få spela. De alver som jag skulle ha med skulle bli närmast motsvarande nazgûlerna i Fellowship of the Ring - ett stort tygschabrak som man aldrig såg något av annat än tyget, såvida man inte klev in i deras skymningsvärld. Då å andra sidan skulle de vara väldigt precis som Galadriel i samma film när hon frestas av Ringen - jävelvackra och totalt livsfarliga. Dvärgar skulle vara jordnära varelser som om man smörade ordentligt och gav dem ens förstfödde kunde tillverka något magiskt åt en, men annars höll sig under sina stenbumlingar och smidde fantastiska föremål av sten. Och hobbitar skulle inte finnas alls.

Och, vilket borde kanske ha förståtts vid det här laget, alver och dvärgar vore så annorlunda och tokmäktiga att de inte skulle funka som rollpersoner.

Hjalle

Swashbuckler
Alver - Lönnfeta, bleka och tafatta magiteoretiker som bor i torn i stora städer. Lever länge, men det föds få nya eftersom det är ett otroligt överskott på män, samt eftersom de är ganska infertila. De håller sig med stora mänskliga slavharem, inhandlade från barbarfolken. Är otroligt dekadenta och det alviska blodet håller på att tunnas ut. Halvalverna är de som oftas ger sig ut i världen.

Dvärgar - Lömska handelsmän, alltid med ett oljigt och slugt leende på läpparna. Småskäggiga, drygt 160 cm långa, klädda i otroligt lyxiga kläder och med guldringar i näsan, på fingrarna, i läppen, ögonbrynen, öronen eller alltihop. Otroligt smidiga, ökända pirater. Dessutom stora öldrickare och skickliga juvelerare. Slåss med två katana-liknande svärd, och är tämligen skickliga på kampsport.

Hobbitar - Ungefär som Tolkiens, och lika bortglömda. Vissa arbetar dock som skepps- och springpojkar i de stora hamnstäderna, även om dessa är ovanliga. Mycket ovanliga. Annars är de skickliga bågskyttar. Lever i dalar i bergen.

-Hjalle, gillar jättemycket (och kom på medan jag skrev).

antorax

Swordsman
*Håller för öronen* lalalala... hör inte vad du säger...

måste bara fråga, är du ärlig, det låter väldigt mkt som om du bara vill jävlas med mig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om jag skulle göra ett rollspel där det faktiskt fanns alver och dvärgar skulle jag för det första inte låta dem vara spelbara raser och för det andra försöka följa mytologiska källor snarare än att imitera Tolkien och Dungeons and Dragons.

Alverna skulle vara farliga och obegripliga varelser som lever i en parallellvärld men ibland slinker över till våran värld för att utföra practical jokes på oförsiktiga människor. Och ett practical joke för avlerna kan vara att lura på en människa ett par skor som gör att han dansar, och fortsätter dansa efter att skorna blivit bortnötta och fötterna börjar blöda, och inte slutar dansa förrän det bara är hans huvud kvar. Människorna kan skydda sig från alverna med järn och antra trick, men de kan aldrig förstå dem. Modiga människor kan lära sig magi från alverna, men riskerar att kidnappas till deras dimension istället och aldrig komma tillbaka.

Dvärgarna är människor som blivit så besatta av guld, sten och järn att de gått under jorden och förvridits till små förkrympta parodier på sig själva. Under bergens rötter lever de som eremiter i små hålor där de tillverkar de vackraste smycken man kan tänka sig, och som de skyddar med all sin styrka och list.

Men jag skulle föredra ett fantasyrollspel med helt nya varelser istället, eller med bara människor. Människor är inte så stereotypa att man tröttnar på dem.

/tobias

antorax

Swordsman
Borde hålla en pistol emot ditt huvud oftare!

Helt klart håller jag med dig angående alverna, dock inte alls om dvärgar...

Jag tycker också att alver inte skall funka som rp, dock så kanske dvärgar, dock inte så gamla då de blir runt 300år gamla.

antorax

Swordsman
Hmm, vad för varelser skulle du då vilja ha med? Typ tiraker? halvtroll? halvorker? el vad hade du tänkt på?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Typ tiraker? halvtroll? halvorker? el vad hade du tänkt på?
Helt nya sa han ju. Nåt som inte fanns igår helt enkelt. Eller... nåt som var väldigt ovanligt igår iaf som små svampgubbar eller kelhiriska göllöpare.

antorax

Swordsman
Människor

Alverna håller ja me, men du har ju lyckats förstöra dvärgarna enligt mig :gremmad:.

Skulle dock vilja veta mer hur ni tänker er människorna i den perfekta världen...

Jag tänker mig människorna som oerhört flexibla... men gärna som lite mer medeltida än allt annat i fantasyvärldar... dock är det lite svårt att generalisera människor... skulle dock vilja ha med lite olika människoriken, gärna ett "rohan", ett "norden" (typ norden under medeltiden, eller vikingatiden) och ett par feodala riken som slåss emot varandra... alltid kul :gremlaugh:. Dock så funderar jag på att då gudar oftast är mkt närvarande i fantasyvärldar (min också), låta mer makt vila hos präster...

Muggas

Hero
Här i krokarna verkar många vara trötta på standardvarianterna av alver, dvärgar ochalltannatsomhörklichéfantasyntill. För egen del var det länge sedan jag lirade klichéfantasy och ibland saknar jag det. Frågan är om det är mest av nostalgiska skäl, där ens första rollspelsminnen förstärker och förhärligar den mentala bilden av det "inlevelsefulla klassiska rollspelslirandet", eller om det ligger något annat i det... Jag tror att det finns en viss spelmässig trygghet i att emellanåt lira rollspelsäventyr där det mesta är "som man förväntar sig". Jag är säker på att jag skulle uppskatta att lira rollspel med "standardiserade fantasyelement", där spelledaren verkligen följde mallen slaviskt, om det gjordes med glimten i ögat och med en gnutta humor. Jag beundrar experimentella rollspel som leker med annorlunda tolkningar av traditionella begrepp som sådana, men jag vill ändå ha mitt gamla trygga standardiserade fantasylir "vid sidan om". Som sagt, kanske är det nostalginisse som spökar... Nå, ska även försöka ge lite input på dina undringar:

Din bild av de olika raserna stämmer nog överrens med de flesta nostalgifantasypellarnas generella bild av raserna. De små "ändringar" du gjort är inte tillräckligt avvikande för att kunna klassas som "nyskapande" utan är mest en lätt nyansering av ursprungsmallarna. För att krydda till det lite kanske du skulle fundera över något radikalt annorlunda infall lite här och där i anknytning till rasbeskrivningarna. Som Krille nämnde kan man t ex mystifiera alverna genom att omvandla dem till "sagoelement" eller ingredienser i legender och sägner, för att undvika att göra dem till något lika vanligt som en huskatt vid bondgården.

Annars tycker jag att man ibland gott kan falla tillbaka på "hur det förväntas vara". Förutsägbart är inte alltid dåligt.

antorax

Swordsman
Ojojoj... jag har en dålig dag idag tror jag... det verkar som om alla driver med mig... :gremfrown:

antorax

Swordsman
Mmm... ja har en mkt "gammal" syn på alla dessa raser. Får alltid höra det. Och det verkar verkligen som om alla här tycker tvärt om, attans...

Dock så vet jag inte hur man skall ändra/lägga till bra raser. Funderar på att man skall kunna spela ngn sorts vätte, men vill gärna ha den rasen som en "slå-ihjäl-ras"... dock med lite mer kultur och så...

chrull

Stockholm Kartell
tråk.

du vill inte göra några förändringar alls av alv 1.0, dvärg 1.0 och hobbit 1.0

de flesta andra som svarat vill göra det.

och jag tycker det räcker nu egentligen. Eftersom de flesta bara verkar skriva ihop något som så mycket som möjligt är tvärtemot alv-dvärg-hob 1.0 och eftersom fryksdal knappast kommer övertalas så kan det väl räcka här?

istället för att skriva skräp tycker jag folk bara kan låta bli att svara. jag tror knappast det hjälper fryksdal över att ni gör er lustiga över hur trötta ni är på standardfantasy.

kan ni inte bara ignorera hans spel och inlägg om det istället? tillräckligt många har väl gjort sig lustiga nu eller?

chrull

w176

Förlorad dotter
Sublimala

Som sagt standard raser tillför sällan något om det inte fungerar som ramverk för något intressant eller på något sätt görs intressanta för sammanhanget.

Dock så har jag någon ide om att ha raser som något smått sublimat och skrämmande, något med Kult eller Lovecraft vibbar. Allting ser mänskligt ut, du kan inte skilja en människa från låt oss säga en alv. Inte direkt i alla fall kanske inte någonsin, men på något plan psykologiskt eller annat plan så finns det varelser som avsikter från de vanliga människorna som mörka syster raser till dem i olika aspekter.

Måhända skiljer sig deras psykologiska behov i grunden, alver är måhända sociopater med ett drag av frosseri. Måhända skiljer raserna sig metafysiskt från människorna med dvärgar som en parasitversion av människor, som sakta degenererar varelser i som omgivning bryter ner dem emotionellt och mentalt till kollin. Eller måhända kanske det finns dryader, saker som omedvetet sänder ut feromoner och påverkar omgivningen sexualitet på sjuka sätt och skapar så söta fall av incest, pedofili och nekrofili där de skrider fram.
Att låta det här med ras bli ett antal mer abstrakta drag som skiljer sig inte till utseendet men delvis ändå från resten av mänskligheten något skrämmande som man känner till men inte riktigt kan utskilja i det flesta fall och inte heller kan skydda sig från. Att låta den söta flickan rollpersonerna mötte vara en parasitisk dvärg och sedan efter ett tag låta dem inse detta när de själva börjar bli psykiskt utmattade och börjar visa upp ett antal symtom på galenskap med mera, eller att låta en av rollpersonerna utan att den vet det vara en alv, vilket yttrar sig genom att alla dens behov är mer extrema till exempel.

Troberg

Sinister eater
Re: Människor

du har ju lyckats förstöra dvärgarna enligt mig
Tja, som jag har sätt det så är det Tolkien som förstört kulturarvet kring dvärgar. Innan han skrev om dem så var de som jag beskrev, sedan kom han och alla glömde bort att det funnits något annat än hans mjöddrivna minitanks. Läs Slaine så ser du vad jag menar.

Troberg

Sinister eater
Ojojoj... jag har en dålig dag idag tror jag... det verkar som om alla driver med mig...
Jag var seriös och Risings inlägg var så jäkla lysande att du borde vara stolt över att ha inspirerat till det. Det fick i alla fall mig att gapflabba flera gånger.

Bombu

Hero
Jag håller på med ett eget rollspel och tänker där på hur mina alver, dvärgar, "hobbitar" och människor skall vara. Hade just en diskution på eonforumet om dvärglönnmördare och jag hade visst mycket skilda åsikter om hur dvärgars heder skall fungera.
Hej Du!

Kul inlägg, det engagerade iallafall massa inspirerade människor, så ta det som en komplimang :gremlaugh:

Man kan ju tänka sig en skala med traditionella alver dvärgar halvingar ....

på ena sidan

sen en lång skala

*
*
*
*
*
*
*
*
Så kommer man till den andra sidan där allt är ombytt.

Risings inlägg är väl så långt borta från den traditionella sidan man kan komma eller(?)

Du själv verkar vilja hålla dig vid den mer traditionella rollspels konservativa sidan.

Inget fel med det vill jag understryka, här i klädsamt blått

Men du vill ha lite ideer och tipps, jag tänker mig att du tar den traditionella bilden av alver, dvärgar och hobbitar, men sen ändrar du dem lite grann .

Du kan till exempel göra dvärgarna hårdare och mindre "goda" än de porträteras traditionellt, att de faktiskt tycker rejält illa om alver inte bara lite grann.

Alver och dvärgar kanske faktiskt hatar varandra inte bara tjafsar litegrann innan de blir jättebästasuperkompisar.

Alverna kanske är mer älvlika, inte lika "högädla" som i Tolkien, mer busiga och spralliga.

hoberna kanske inte alls är det minsta tjuvaktiga som ras, (på så sätt kommer man faktiskt närmare Tolkien, men en bit bort från den traditionella rollspelshalvingen).

Men allt detta är bara lite lösa tankar från min sida, tänk från din sida vad du faktiskt inte vill vara utan, dvärgarnas skägg, dvärgar som smeder, buttra... men lägg sen till nån egenskap som gör dem lite egna, till Dina dvärgar istället för Tolkiens.

Lycka till

Bombu