Rising
Vila i frid
He he. Sorry, Fryken, jag försökte illustrera en poäng.det verkar som om alla driver med mig...
Fantasygenren är en rätt tråkig genre, just eftersom så många har fastställda åsikter om vad drakar, alver, dvärgar, magi, m.m. "ska" vara.
Det finns redan hundratals författare och rollspelsmakare som försökt måla upp fantasyvärldar som så många som möjligt ska gilla. Då blir det också mycket slätstrukna världar. Det påminner om det avsnitt av Dilbert där Hundbert skall ta över världen genom att måla världens populäraste tavla. Han frågar tre personer om vad de gillar för tavlor: "såna som föreställer sånt man kan äta" säger en tjockis. "Såna som föreställer sånt man kan skjuta" säger en vapengalning. "Såna som är blå. Blått är fint" säger en tjej.
Hundbert målar en blå anka, och alla på hela jorden köper tavlan.
Om du skall göra ett rollspel, "måla" då inte på samma sätt som Hundbert, utan måla vad du vill se. Gör något nytt, prova något djärvt, överraska oss! Eller, för all del, gör något jättestandardiserat, men gör det i så fall för att det är vad du vill ha för spel, inte för att behaga så många andra personer som möjligt.
---
Hoppas det är ett råd du har nytta av. Annars så kan jag svara på ett lite annorlunda sätt:
1. Alver: Gör dem inte så himla nobla. De är roligare om de får vara lite okänslosamma och otäcka. Alltså inte onda utan bara med en helt rubbad världsuppfattning som gör att de framstår som osympatiska med mänskliga mått mätt.
2. Skippa dvärgar. Eller visa dem såsom små vättar/svartalfer eller något annat litet fult knytt.
3. Stoppa upp en dynamit i arslet på allt som liknar hober/halvlängdsmän i ditt klur. Ingen tycker att hober är balla.
men framförallt:
4. Bryt stenhårt mot ovanstående tre punkter om du vill; bara du gör något som du själv diggar.