Nekromanti Hur tycker ni att alver och dvärgar ska vara?

antorax

Swordsman
Typ...

Jag måste erkänna att mitt rollspel som jag planerar kommer att bli mkt likt västmark och saga :gremblush:. Det är nog för att jag gillar stämningen, det hela är nog att jag vill göra lite småmoddar på det mesta...

Jag vill liksom inte ha dina älvor och halvfolk och djurfolk Krille, tyvärr. Dock så tror jag att saga är mkt likt det jag skriver på. Dock så fick jag upp ögonen för saga efter att jag börjat... fast om saga skriver lite mer material så tror jag säkert att jag kan börja spela det.

Dock så kommer nog aldrig min skaparlust att lägga sig, även om det "perfekta" spelet kommer ut så kommer jag förmodligen försöka ändra lite här och där och klaga lite...

antorax

Swordsman
Ok

Du har nog rätt i att vi inte har samma smak, jag gillar mest tandborstar och du gillar nåt annat...

Känns dock bättre när jag fick allt klart för mig. Innan jag skrev tråden så trodde jag att alla skulle tycka att alver och dvärgar skulle vara så som jag ville ha dem... men så fick ja mina ögon öppnade... tyvärr...

Krille

Super Moderator
Gammalt djungelordspråk

"Om ditt rollspel bara är Drakar&Demoner fast utan ankor, strunta i att göra det. Stryk ankorna från Drakar&Demoner istället. Det går fortare."

Rickard

Urverk speldesign
Jag har startat lite trådar om de spelbara raserna till DoD.. Du kanske kan ta en titt på dem, eftersom Eon och DoD är rätt lika varandra (och tydligen ser det ut som att ditt rollspel kommer bli rätt likadant som Eon)..

Stämning - Raserna i festmiljöer.. Festgrejket är en kuliss för att få fram skillnader i tankesätt mellan raserna
Förvridna raser - Annorlunda versioner
Rasutbredning - Länkfyrverkeri för den intresserade

Jag skriver det nedan i punktformer.. Orkar inte fylla i med flödande text så att det blir en mindre uppsats jag skriver.. Det är också därför som jag länkar mycket..

Alver - egentligen inte en spelbar ras för spelarna
Dragit sig tillbaka från den övriga världen och bara väntar och övervakar.. Mitt bevingade folk som jag skrev om en gång i tiden hade samma tankar som mina DoD-alver vad gäller detta.. Alverna ser ner på de andra raserna som lägre stående och tycker nästan lite synd om dem.. Goda jägare (vilket inkluderar bågskyttar).. Alverna i min värld är ungefär som amerikas indianer i hur de förhåller sig till naturen.. Skillnaden mellan en alv och en människa är att alver i grund är en naturande.. Vissa alver har gett sig av från sin koloni för att agera historiekrönikör och försöker skriva om sin samtid.. Hur andra raser agerar.. Det är på så sätt rollpersonerna kan stöta på alver.. Älvfolk i allmänhet ser inte ägande som något förekommande.. De är dock inte naiva och vet att om de lånar ut en sak som finns i deras händer till andra raser så är risken stor att de inte får tillbaka den.. "Du är tråkig" är en av de grövre förolämpningarna..

Dvärgar - egentligen inte en spelbar ras för spelarna
Finns inte.. Istället har jag med vättar.. Detta för att jag ska kunna modifiera rasen som jag vill och inte fastna i gamla banor.. Titta bara på vad du själv skriver.. Vem faen slåss "...med med yxor, stora sköldar och armborst," i ett grottsystem? Mina vättar utrustar sig med fällor, spjut och bländverk.. Precis som övriga svartfolk är de invidualister (väldigt egocentriska) och går inte så bra ihop i grupper.. De är väldigt listiga utav sig och intrigerande när de rör sig med individer från samma folkslag.. Politiska ränkspel och övertagningar av makten är vanliga.. De har dresserat tunnelmasker för att bryta nya gångar i den takt som samhället breder ut sig.. Vättarna har alltså helt sonika tagit dvärgarnas plats i bergen i min fantasyvärld..

Hober
Rätt tråkiga.. De är som människor, fast är korta.. Jag har inte orkat ändra på dem till något speciellt.. Egentligen borde jag byta ut hoberna mot Gondicas satyrer som gillar att rumla runt och tar livet med en hovspark.. Fast det känns så ologiskt att ha en sådan ras, så om jag inte hittar på något kul så kommer de aldrig att få tillgång till DoD:s värld.. Kanske borde jag göra om satyrerna till islänningar.. De verkar balla..

Fast egentligen borde jag ta bort dem.. Det finns så många småttlingar redan..
Satyrerna kommer att vara i hobstorlek om jag orkar införa dem..

Ankor
De har i regel tagit efter väldigt mycket från den människokultur som de lever i.. Dock så har de sina egna sätt och tankegånger.. Bland annat så är de som en människa, fast tre gånger värre.. Är en anka skrytsam så är denne i regel mytomanisk.. Är denne våldsam så kan blod flyta ofta, men helst ska det skvätta över hela området.. Är denne hämndlysten så räcker det inte bara med en liten hämnd i form av att döda någon, utan offret och hela dennes släkt ska lida.. Är denne klurig så överlistar denne en drake.. "Det man vinner i längd, förlorar man i kraft" är ett talessätt bland ankorna.. De vet att de är fysiskt underlägsna en människa men det gör att de hävdar sig desto mer..

Orcher - egentligen inte en spelbar ras för spelarna
Egentligen en missförstådd ras, vilket har bidragit till den rasism som människorna har mot orcherna.. En rasism som uppstått från fruktan.. Här är förklaringen till den fruktan..

från något [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=706047" said:
halvgammalt inlägg[/url]]
Bruka våld
Mycket i orchernas levnadssätt går ut på att överleva och de har sedan länge insett att den starkaste har den största chansen till att överleva.. Hela jargongen mot andra individer är väldigt hård utav sig och man trycker gärna ner andra med hjälp av våld.. Detta återspeglar sig även i en förstörelselusta, då orcherna ser avundsjukt på andras ägodelar och gärna tar sig för att förstöra dem.. Det är därför man hör (i historier) så många berättelser om orcher som plundrar och bränner byar.. Orchen är invidualist och kan endast tänka sig att ha någon nära sig om denne kan utnyttja den andra lägre stående individen..
Jag ser väl egentligen orcher som ett vidskepligt naturfolk.. Shamanism kan förekomma i vissa stammar..

Människor
Min syn på hur en människa är i vår värld har tagit form i fantasyvärlden.. Men jag ska inte beskriva dem närmare, för då blir jag bara deprimerad.. Kulturskillnader kan finnas, men det är mest skillnader i teknologi som spelar in.. Typ barbarer mot riddare mot sjöfolk.. Det är inte såpass stora skillnader som mellan asiater och svenskar.. Det kräver att rollpersonerna ska färdas till en annan kontinent för att märka av detta.. Religioner är något som människor har många utav.. Detta brukar mest märkas om rollpersonerna reser utomlands, för religionen påverkar även sättet att leva..

/Han som känner på sig att han nu skrivit ett inlägg som han kommer länka till i framtiden

PS. Bra inlägg, chrull DS.

Krille

Super Moderator
Originaldvärgarna

De ursprungliga dvärgarna kommer från den nordiska mytologin. Det var de som smidde bland annat Mjölner åt Tor, Sivs hår, Odens spjut och en hel del andra skoj saker i den nordiska mytologin.

En hel radda av dem, inklusive Thorins dvärgar och Gandalf, rabblas upp i Eddan. Men förutom att nämnas i ett antal verser så tillverkar de bara saker åt gudarna.

Just det, ja, det finns en del som vill göra likhetstecken mellan dokkalfar och dvärgar.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Med risk för att vara en härmis mot resten av tråden, så vill jag nog helst inte se dom alls över huvud taget. Man kan göra balla fantasyrollspel utan att dra sig mot alver/dvärgar/orcher-kaskaden. Och för att låta som en trasig LP-skiva så vill jag återigen peka på Exalted. Där finns det minsann inga alver eller orcher. Och de enda som avlägset liknar dvärgar är så grymt inaktuella att man definitivt inte kommer att spela dom :gremsmile:

/Naug

G

Guest

Guest
Alver - Alverna är uråldriga och mystiska. Dem räknar sin livslängd i tusentals år, och har tillgång till magiska krafter och starka själssinnen. Dem är slanka, viga och vackra. Har ljus hy (förutom svartalverna som är gråa i hyn) och silkeslent hår. Dem håller sig för sig själva, men florerar ibland i mäniskosamhällen. Dem använder gärna långsvärd och båge. Alverna finns i flera olika underraser, såsom silveralv, skogsalv och de onda svartalverna (drow).

Dvärgar - Dvärgarna är korta och robusta. Håriga på kropp och i ansikte (antagligen också i röven). Dem är fysiskt starka och har stor motståndskraft mot gift och magi. Dem bor i kullar eller berg. Använder gärna yxa och sköld i närstrid, armborst vid avståndsstrid. Dem dricker gärna mjöd och berättar krigarhistorier vid lägerelden. Dvärgar umgås gärna med människor och är inte blyga till skillnad från alverna. Dvärgarna har längre livslängd än människorna, men inte lika lång som alverna. Dvärgarnas livslängd kan räknas i något hundratal år. Dvärgar är ofta smeder, bergshuggare eller grottingenjörer. De är ofta experter på arbete i stenhuggeri.

Halvlingar - Har stora håriga fötter och är väldigt små. Dem är bra på att gömma sig och smyga, och har förvånansvärt stor motståndskraft mot gift och magi. Dem är skickliga på att träffa med avståndsvapen som kastvapen och slunga. Dem är bra på att klättra, och är allmänt smidiga på att undvika träffar från fiendens slag. Dem bor i små hyddor i sina egna samhällen. Umgås med människor sporadiskt, även om dem sällan litar på de giriga människorna. Röker gärna pipa!

Människor - Människorna är den girigaste rasen, och den med kortast livslängd. Människor älskar guld och pengar mer än något annat, och ofta är det mäniskor vars sinnen förvrids av ondskan. Människornas nyfikenhet och upptäckarlust får dem att resa över allt, och vart man än befinner sig finns det alltid människor närvarande. Människorna provar på alla yrken, från magiker till enkel stråtrövare. Människorna florerar med alla raser, men trivs bäst i sina egna samhällen.

Tolkiens verk kan kännas lite "trånga", så jag föreslår att du tjackar några fantasy böcker nere på Sci-Fi bokhandeln i Gamla Stan!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Not to be an annoying nitpick, but...

"Där finns det minsann inga alver eller orcher. Och de enda som avlägset liknar dvärgar är så grymt inaktuella att man definitivt inte kommer att spela dom"

Fast alltså...mjåo, det gör det ju. Skall man ha en motsvarighet till orcher får man förvisso bredda sin definition en smula, men Fair Folk är ju definitivt alver. Visserligen betydligt mindre Tolkien-artade sådana än vad de var i grundboken, men ändå. Mountain Folk å sin sida är ju ganska typiska dvärgar egentligen, fast ballare (för magiska eldkastare är rejält mycket häftigare än runprydda yxor). Genereringsregler för bägge typerna finns att tillgå i Fair Folk-boken, så att spela dem är inte direkt något problem. <font size="1">Som Exaltedofil så borde du väl redan känna till det här; har du inte redan skaffat Fair Folk-boken så får jag väl passa på att reommendera härket. ^_~</font size>

Vad gäller trådens ursprungsfråga så tycker jag att Krille säger det bra i det här inlägget; andra stycket speglar min åsikt tillräckligt väl för att jag med gott samvete skall kunna låta bli att skriva en egen genomgång... ¬.¬;

Troberg

Sinister eater
Re: Originaldvärgarna

De ursprungliga dvärgarna kommer från den nordiska mytologin.
Inte bara det, dvärgar har varit symboler för ondska och lömskhet i många kulturer. Man ser tex ibland bilder av Shiva som trampar på en dvärg i den rollen. Kelterna hade liknande perspektiv. Bröderna Grimm fortsatte i det spåret.

Jag tror att det är en följd av att folk tyckte att de såg lite "fel" ut, varken vuxna eller barn. Att de dessutom är små måste ju enligt den uppfattningen innebära att de tenderar att smyga och hålla på med andra lömska aktiviteter.

antorax

Swordsman
Re: Gammalt djungelordspråk

Helt klart, men det är inte alls lika kul... och man orkar inte göra om allt på ett redan existerande rollspel, tycker inte jag.

Dock så skulle jag nog kunna spela saga som det är när det kommer ut, bara de sätter fart lite. Dock så det rollspelet jag skriver på kommer inte att säljas el så, så själva populäriteten hos alla andra spelar ingen roll egentligen.

antorax

Swordsman
Åååh... härligt. Vad trevligt med någon som har samma uppfattning som jag. Detta kommer jag att leva på hela dagen.

antorax

Swordsman
Re: Not to be an annoying nitpick, but...

Hur är exaleted? Mountain Folk, Fair Folk?
Hur är hela rollspelet? Värt att köpa om man är lite konservativ?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Njaäee...

"Mountain Folk, Fair Folk?"

Kort sagt: dvärgar respektive alver. Framför allt de senare är väldigt annorlunda gentemot Tolkien-modellen.

"Värt att köpa om man är lite konservativ?"

Exalted varierar stilmässigt väldigt mycket mellan olika böcker (det är en av spelets stora svagheter IMO; eklektism är finemang, men ofta känns det bara inkonsekvent), men om man skall försöka sig på nåt slags överblick baserat på hur det ser ut just nu så känns det mer Masters of the Universe än Lord of the Rings. Jag tycker att det säger en hel del om spelets stil och inriktning att dvärgarna har alkemiska eldkastare och magiteknologiska rustningar istället för yxor och ringbrynjor.

Med andra ord: om du tycker att Troberg förstörde dvärgarna i det här inlägget så skulle du förmodligen inte alls tycka om Exalted. Alverna är inte i närheten av att vara nobla skogsbor heller, och slåss snarare med fantasi än med pilbågar. <font size="1">Och när det gäller spelets regler...don't even get me started on those... ¬_¬</font size>

Hjalle

Swashbuckler
Utom en sak

"(och tydligen ser det ut som att ditt rollspel kommer bli rätt likadant som Eon).."

Visst, åtminstone dvärgarna. Men Eons alver är ändå... Några av de bästa i rollspelsvärlden. Hobbitar saknas, och misslorna är juh inte renodlade mundanabor. Dessutom är tirakerna något av det allra bästa med Eon - intelligenta orcher med kultur och schamaner! Whoa!

-Hjalle, flörtar.

MrG

Swashbuckler
Tycker mycket är sagt, men här kommer det som jag gärna kryddar med.

Halvlängdsmän
Korta med håriga fötter och krulligt hår. Lat, glatlynta och musikaliska av naturen. Kallas även nedlåtande för hobbitar, även om det inte är politiskt korrekt. Fantasyns neger, så varför inte lite rasmotsättningar och en storfotsglass.

Dvärgar
Teknikgalna och pyssliga, ogillar vatten (inte så konstigt då de oftast har ringbrynja på sig). Lever i underjordiska komplex som mest påminner om gamla guldgrävarstäder.

Alver
Dekadenta, om man lever så länge borde det vara en konsekvent...

Beroende på vad man vill spela tycker jag att traditionell fantasyrollspel har sin plats också. Visst kan det vara kul med nya världar, men en kreativ spelledare kan också lyckas med gamla beprövade verktyg, ibland med en lite tvist...

Krille

Super Moderator
Tolkien, Tolkien, Tolkien

En sak som man inte får glömma är det lilla faktum som gör att Tolkiens alver, dvärgar och hobbittar funkar, och att alla senare Tolkieneska alver, dvärgar och hobbittar bara känns som bleka kopior, är vad Tolkien gör. Tolkien skapar en mytologi, inte bara med ett antal handlingar och konsekvenser utan även sensmoraler. Tolkiens alvers konservatism är inte en effekt av deras långa livslängd. Det är en symbol för stagnation. Tolkiens dvärgars kärlek till guld, öl och gillen är inte ett resultat av... tja, fan vet varför det skulle vara ett resultat av något annat än att öl är gott, gillen är kul och guld är... tja, guld... utan en symbol för frosseri och girighet. Människorna är en symbol för girighetens kamp mot stoltheten. Och hoberna är en symbol för det landsbygds-England som Tolkien var så förtjust i.

Observera att de är symboler. Stårysarna om dem har sensmoraler. Detta är en skillnad mot alla fjantasy-alver, som mest är en uppsättning ha-ihjäl-bonusar korsat med någon form av favvo-uppträdande som ursäktar att man kan spela över något karaktärsdrag.

Så är man ute efter något som ens liknar Tolkiens alver så bör man snarare strunta i alla försök att beskriva dem och deras kultur, och snarare beskriva dem i sagotermer. När man vet vad man vill säga med dem så kanske man kan beskriva hur de är för att man ska kunna säga det. Allt annat lär resultera i ännu en spetsörad människa med mycket stridsbonusar och enspårigt extremt uppträdande.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Tolkien, Tolkien, Tolkien

Krille har här en betydelsefull poäng när det gäller Arda. Detta är en värld där omoraliska handlingar har otäcka konsekvenser.
<ul type="square">
[*] Den som är girig dör på grund av detta, t ex Thorin Ekenskölde, borgmästaren i Sjöstad och Fëanor.
[*] Den som ger sig i lag med Skuggan slukas upp av den, t ex ringvålnaderna, Saruman och Saeros.
[*] Den människa som söker odödlighet vållar sin egen fördömelse, t ex Ar-Pharazôn.
[*] Överdriven stolthet och övermod vållar snöpligt fall, t.ex. Balin, Túrin Turambar och kung Eärnur.
[/list]
Men det finns en väg tillbaka till det rätta. Galadriel benådades tack vare att hon vände åter till ljuset. Boromir fick också återlösning, trots sitt fall.

Hur vanligt är detta i fjantasy-rollspel? Där brukar ju list och omoral istället premieras och därför fungerar tolkienska arketyp-varelser illa i sådana miljöer. Där ska man istället ha machiavelliska människor (homo lupus hominis).

Krille

Super Moderator
Re: Tolkien, Tolkien, Tolkien

"Hur vanligt är detta i fjantasy-rollspel? Där brukar ju list och omoral istället premieras och därför funger tolkienska arketyp-varelser illa i sådana miljöer."

Tämligen ovanligt. De exempel som jag på rak hand kan komma på är nya Lord of the Rings från Decipher, som mest tar upp Skuggan och Corruption, Pendragon med möjligheten att tappa Chivalric respektive Religious Bonus, Vamppire och dess Humanity, och Star Wars RPG i och med dess Dark Side. Annars brukar man helt enkelt ignorera det, eller klämma in det i någon form av moralitetsmatris motsvarande D&Ds alignment - som i praktiken inte gör något annat än att stänga på/av vissa besvärjelsemöjligheter, om ens det.

Men att bygga någon form av sensmoralsystem brukar undvikas, ofta för att man helt enkelt inte vill påtvinga någon form av moraliskt system i spelet.