Jag har startat lite trådar om de spelbara raserna till DoD.. Du kanske kan ta en titt på dem, eftersom Eon och DoD är rätt lika varandra (och tydligen ser det ut som att ditt rollspel kommer bli rätt likadant som Eon)..
Stämning - Raserna i festmiljöer.. Festgrejket är en kuliss för att få fram skillnader i tankesätt mellan raserna
Förvridna raser - Annorlunda versioner
Rasutbredning - Länkfyrverkeri för den intresserade
Jag skriver det nedan i punktformer.. Orkar inte fylla i med flödande text så att det blir en mindre uppsats jag skriver.. Det är också därför som jag länkar mycket..
Alver - egentligen inte en spelbar ras för spelarna
Dragit sig tillbaka från den övriga världen och bara väntar och övervakar.. Mitt
bevingade folk som jag skrev om en gång i tiden hade samma tankar som mina DoD-alver vad gäller detta.. Alverna ser ner på de andra raserna som lägre stående och tycker nästan lite synd om dem.. Goda jägare (vilket inkluderar bågskyttar).. Alverna i min värld är ungefär som amerikas indianer i hur de förhåller sig till naturen.. Skillnaden mellan en alv och en människa är att alver i grund är en naturande.. Vissa alver har gett sig av från sin koloni för att agera historiekrönikör och försöker skriva om sin samtid.. Hur andra raser agerar.. Det är på så sätt rollpersonerna kan stöta på alver.. Älvfolk i allmänhet ser inte ägande som något förekommande.. De är dock inte naiva och vet att om de lånar ut en sak som finns i deras händer till andra raser så är risken stor att de inte får tillbaka den.. "Du är tråkig" är en av de grövre förolämpningarna..
Dvärgar - egentligen inte en spelbar ras för spelarna
Finns inte.. Istället har jag med vättar.. Detta för att jag ska kunna modifiera rasen som jag vill och inte fastna i gamla banor.. Titta bara på vad du själv skriver.. Vem faen slåss "...med med yxor, stora sköldar och armborst," i ett grottsystem? Mina vättar utrustar sig med fällor, spjut och bländverk.. Precis som övriga svartfolk är de invidualister (väldigt egocentriska) och går inte så bra ihop i grupper.. De är väldigt listiga utav sig och intrigerande när de rör sig med individer från samma folkslag.. Politiska ränkspel och övertagningar av makten är vanliga.. De har dresserat tunnelmasker för att bryta nya gångar i den takt som samhället breder ut sig.. Vättarna har alltså helt sonika tagit dvärgarnas plats i bergen i min fantasyvärld..
Hober
Rätt tråkiga.. De är som människor, fast är korta.. Jag har inte orkat ändra på dem till något speciellt.. Egentligen borde jag byta ut hoberna mot Gondicas satyrer som gillar att rumla runt och tar livet med en hovspark.. Fast det känns så ologiskt att ha en sådan ras, så om jag inte hittar på något kul så kommer de aldrig att få tillgång till DoD:s värld.. Kanske borde jag göra om satyrerna till islänningar.. De verkar balla..
Fast egentligen borde jag ta bort dem.. Det finns så många småttlingar redan..
Satyrerna kommer att vara i hobstorlek om jag orkar införa dem..
Ankor
De har i regel tagit efter väldigt mycket från den människokultur som de lever i.. Dock så har de sina egna sätt och tankegånger.. Bland annat så är de som en människa, fast tre gånger värre.. Är en anka skrytsam så är denne i regel mytomanisk.. Är denne våldsam så kan blod flyta ofta, men helst ska det skvätta över hela området.. Är denne hämndlysten så räcker det inte bara med en liten hämnd i form av att döda någon, utan offret och hela dennes släkt ska
lida.. Är denne klurig så överlistar denne en drake.. "Det man vinner i längd, förlorar man i kraft" är ett talessätt bland ankorna.. De vet att de är fysiskt underlägsna en människa men det gör att de hävdar sig desto mer..
Orcher - egentligen inte en spelbar ras för spelarna
Egentligen en missförstådd ras, vilket har bidragit till den rasism som människorna har mot orcherna.. En rasism som uppstått från fruktan.. Här är förklaringen till den fruktan..
från något [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=706047" said:
halvgammalt inlägg[/url]]
Bruka våld
Mycket i orchernas levnadssätt går ut på att överleva och de har sedan länge insett att den starkaste har den största chansen till att överleva.. Hela jargongen mot andra individer är väldigt hård utav sig och man trycker gärna ner andra med hjälp av våld.. Detta återspeglar sig även i en förstörelselusta, då orcherna ser avundsjukt på andras ägodelar och gärna tar sig för att förstöra dem.. Det är därför man hör (i historier) så många berättelser om orcher som plundrar och bränner byar.. Orchen är invidualist och kan endast tänka sig att ha någon nära sig om denne kan utnyttja den andra lägre stående individen..
Jag ser väl egentligen orcher som ett vidskepligt naturfolk.. Shamanism kan förekomma i vissa stammar..
Människor
Min syn på hur en människa är i vår värld har tagit form i fantasyvärlden.. Men jag ska inte beskriva dem närmare, för då blir jag bara deprimerad.. Kulturskillnader kan finnas, men det är mest skillnader i teknologi som spelar in.. Typ barbarer mot riddare mot sjöfolk.. Det är inte såpass stora skillnader som mellan asiater och svenskar.. Det kräver att rollpersonerna ska färdas till en annan kontinent för att märka av detta.. Religioner är något som människor har många utav.. Detta brukar mest märkas om rollpersonerna reser utomlands, för religionen påverkar även sättet att leva..
/
Han som känner på sig att han nu skrivit ett inlägg som han kommer länka till i framtiden
PS. Bra inlägg,
chrull DS.