Nekromanti Hur vanligt är det med rumsnyckel på värdhus?

Conan

انتفاضة
Känns lite high tech. Betalar man pant för sin nyckel? Hur vågar man annars lägga saker på rummet?

obak

Hero
Mina spelare vägrar konsekvent att sova i sovsal eller rum utan nyckel, eftersom jag alltid skickar tjuvar på dem som snor deras mithrilrustningar och trollstavar. Finns inga låsbara rum så sover de i skogen, bryter sig in på en ödecård eller så rånmördar de en familj och sover i deras sängar efter att de animerat deras lim till zombies och låter dom äta upp varandra eller använder dom som mobila knivställ.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
obak;n65201 said:
Mina spelare vägrar konsekvent att sova i sovsal eller rum utan nyckel, eftersom jag alltid skickar tjuvar på dem som snor deras mithrilrustningar och trollstavar.
Vad är det för märkliga tjuvar som lyckas stjäla mithrilrustningar men inte kan dyrka lås? O__o

Ymir

Liten kantbaron
Typiskt tror jag att enskilda rum har en bom eller regel så att de kan låsas från insidan, men när man inte är i rummet får man snällt lägga sin utrustning någon annanstans om man är rädd för tjuvar; tex kan man betala nån i personalen för att vaka över den.

Jag skulle säga att bara väldigt lyxiga värdshusrum samt möjligen värdhusrum i exotiska högcivilisationer typ Ebhron har rum med nycklar.

Übereil

Swashbuckler
obak;n65201 said:
Mina spelare vägrar konsekvent att sova i sovsal eller rum utan nyckel, eftersom jag alltid skickar tjuvar på dem som snor deras mithrilrustningar och trollstavar. Finns inga låsbara rum så sover de i skogen, bryter sig in på en ödecård eller så rånmördar de en familj och sover i deras sängar efter att de animerat deras lim till zombies och låter dom äta upp varandra eller använder dom som mobila knivställ.
Jag hade nog tyckt att när rollpersonerna hellre sover i skogen än på ett världshus så får man kanske lugna ner sig lite med att skicka tjuvar på dem...

(För övrigt borde de kunna sätta upp vakter i världshuset likväl som i skogen.)

Übereil

Krille

Super Moderator
Evokee;n65170 said:
Känns lite high tech. Betalar man pant för sin nyckel? Hur vågar man annars lägga saker på rummet?
Inte. Som det heter, "för värdesaker ansvaras ej" och "töm rummet innan tjuven gör det".

I mina kampanjer var lås som var mer avancerade än haspar en finmekanisk lyx som värdshus oftast inte hade råd med. Det var till och med ont om värdshus med rum!

obak

Hero
Übereil;n65260 said:
Jag hade nog tyckt att när rollpersonerna hellre sover i skogen än på ett världshus så får man kanske lugna ner sig lite med att skicka tjuvar på dem...

(För övrigt borde de kunna sätta upp vakter i världshuset likväl som i skogen.)

Übereil
Att bära en helrustning av mithril, ett koger fullt av trollstavar och tillräckligt med guld för att sänka ett mindre handelsfartyg öppet utan att investera i åtminstone en paviljong och ett band soldater är väl ungefär lika smart som att internationella ferarriklubben bestämmer sig för att köra sitt möte i San Pedro, Honduras.

Übereil

Swashbuckler
obak;n65605 said:
Att bära en helrustning av mithril, ett koger fullt av trollstavar och tillräckligt med guld för att sänka ett mindre handelsfartyg öppet utan att investera i åtminstone en paviljong och ett band soldater är väl ungefär lika smart som att internationella ferarriklubben bestämmer sig för att köra sitt möte i San Pedro, Honduras.
Eller så får det samma effekt som när svenskt kavalleri under 30-åriga kriget stormade numerärt överlägsna trupper. Det här är personer som går runt i helrustning av mithril, har ett koger fullt av trollstavar och som fått tag på tillräckligt med guld för att sänka ett mindre handelsfartyg - att riskera att få dem efter sig för att man rånat dem kanske inte är värt risken.

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Köp hundar, stora hundar, hundar som du tränar att äta folk (kan du trolla dem ännu jävligare eller göra så de bara kan kontrolleras med din magi är det ännu bättre) och vakta dina grejer. Sedan lämnar du dem på rummet.

Cybot

Mest spelbar
Är det inte därför som den första formeln en seriöst äventyrarmagiker lär sig är "Find my stuff"? Visserligen, många sådana formler kräver att man märker utrustningen, men om det går bra med en liten runa instämplat på baksidan av plåten under fodret?

Arfert

Facit
Om man vill eftersträva realism i en medeltida setting så ska man komma ihåg att det var fan så mycket dyrare ett sätta ett lås på en dörr än att avlöna en vakt att stå utanför dörren. Så lås på rumsdörrar i ett världshus? Glöm det.

Sen är det ju fukking fantasy, då kan man ju ha 1800-tals-salooner/hotell förklädda till medeltida värdshus. Det är inte så noga.

Brynhold

Veteran
Med take på hur dyrt det är med lås, vart används i så fall dessa normalt sett, hellre än vakter (om nu vakter är billigare)? Är det fängelsehålor, skattkammare, handelsförråd, kistor, rika/medelklass stadshus, arbetsplatser? Används de i kombination med en vaktstyrka?
Anledningen till att jag blev å undra lite är, när får man i så fall användning av låsdyrkning, och hur svårt är det egentligen att dyrka ett lås?
Har personligen alltid kört att lås är rätt vanligt, men man kanske skulle ändra lite på det, om det inte gör dyrkning helt onödigt.

Toman

Warrior
Brynhold;n65633 said:
Med take på hur dyrt det är med lås, vart används i så fall dessa normalt sett, hellre än vakter (om nu vakter är billigare)? Är det fängelsehålor, skattkammare, handelsförråd, kistor, rika/medelklass stadshus, arbetsplatser? Används de i kombination med en vaktstyrka?
Anledningen till att jag blev å undra lite är, när får man i så fall användning av låsdyrkning, och hur svårt är det egentligen att dyrka ett lås?
Har personligen alltid kört att lås är rätt vanligt, men man kanske skulle ändra lite på det, om det inte gör dyrkning helt onödigt.
Jätteintressant fråga, tänkte precis samma sak när den här tråden dök upp. Hur nyttig är låsdyrkning egentligen? Klart borde ju vara att i själva låsdyrkandet ingår att tex. medelst ståltråd eller motsvarande öppna haspar utifrån och givetvis att verktyget i fråga ingår i begreppet dyrksats.

Men jag tänker mig också att mekaniska lås används för bla. kistor i alla storlekar (då såklart endast armerade/plåtbeslagna för annars så löser nog stridsyxan lätt problemet), dörrar i rika hem, kloster, akademier, handelshus, lager för dyrbara varor och fångceller. Men generellt tror jag också att där man har lås har man också vakter!

Hur välanvänd färdigheten blir kan nog diskuteras.

Ymir

Liten kantbaron
Brynhold;n65633 said:
låsdyrkning är ju lätt Mundanas mest essentiella färdighet...ett ord: kyskhetsbälten :p

Brynhold

Veteran
Ymir;n65710 said:
låsdyrkning är ju lätt Mundanas mest essentiella färdighet...ett ord: kyskhetsbälten :p
Sant : ) allt pilskjutande i världen har noll värde i jämförelse

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tänker mig att mundana inte utspelas på medeltiden och att man därmed inte behöver vara så petig. Eller rättare sagt; mundana har olika nivåer av utveckling vid olika delar av samhället. Vissa delar av mundana framställs absolut inte som medeltid, medan andra delar nästan verkar balansera på strax innan medeltid. Teknologisk utveckling behöver inte nödvändigtvis härma vår egen. Typiskt för mina kampanjer är att sovsalar och rum inte har lås, men att värdshus ofta har ett eller kanske t.om två rum som har enklare lås. Det kostar absolut mer att hyra dessa rum. Mina spelare litar dock inte på lås, trots att de aldrig fått sina saker stulna, och hyr gärna legoknektar och annat bröt som står vakt.