Mogger
Hipsteranka
Nässe s tråd fick mig att få en liten aha-upplevelse. Egentligen inte något revolutionerande men jag vet inte om ja någonsin formulerat detta för mig själv innan. Inte så konkret iaf.
Hur vet man vad man som SL ska säga när alla tittar på med förväntan i blicken och vill ut och äventyra?
Ja, sorry, men blorb. Jag kan ha ganska lätt att hitta på grejer utifrån setting/story now-drama/story men ibland vill jag bara att världen ska funka utan att jag sitter och drar i varje liten tråd som en gnostisk puppeteer. Hur reagerar vaktkaptenen på att RP berättar att det bor monster i stadens kloaker och slänger upp ett kadaver på hans bord? Då vill jag ha en tabell som säger typ:
För när jag är spelare kan jag luta mig tillbaka och låta nån annan spelare (eller SL) underhålla mig en stund. Jag vet ändå inte riktigt vad jag vill göra just nu. Men SL har inte den möjligheten. Och det ansvaret och den uppgiften kräver, anser jag, adekvata verktyg att ta till. Att lära sig hantverket "att vara SL" är kul och givande och det finns massor av trix man kan använda. Men när det "går dåligt" och man inte riktigt vet? Vad gör man då?
Och hur vet man det? Hur gör ni?
Hur vet man vad man som SL ska säga när alla tittar på med förväntan i blicken och vill ut och äventyra?
Ja, sorry, men blorb. Jag kan ha ganska lätt att hitta på grejer utifrån setting/story now-drama/story men ibland vill jag bara att världen ska funka utan att jag sitter och drar i varje liten tråd som en gnostisk puppeteer. Hur reagerar vaktkaptenen på att RP berättar att det bor monster i stadens kloaker och slänger upp ett kadaver på hans bord? Då vill jag ha en tabell som säger typ:
Tack God45God45;n337614 said:Fly!: Lämna situationen! Det kan vara "Jag springer!" men det kan också vara "Jag reser mig upp, säger ingenting, och går".
Slåss!: Skjut någon! Eller slå dem med ett svärd! Hantera konsekvenserna senare.
Fråga en vän: Vänd dig som din karaktär till en annan karaktär och säg "Vad tänker du om det här?". Nu har en annan spelare som inte fryst just nu bollen.
Frys!: Säg "Jag är helt bestört och vet inte vad jag ska säga/göra!" spelledaren har nu bollen.
Ha ett sammanbrott!: Kasta dig på marken (som din karaktär om ni inte lajvar) och skrik över din ångest/hur fruktansvärd situationen är/något annat. Folk tror det är bra rollspelande och det kanske det till och med är! Men ingen vill ha något från snubben som täcker sig i säckväv och askor just nu!
För när jag är spelare kan jag luta mig tillbaka och låta nån annan spelare (eller SL) underhålla mig en stund. Jag vet ändå inte riktigt vad jag vill göra just nu. Men SL har inte den möjligheten. Och det ansvaret och den uppgiften kräver, anser jag, adekvata verktyg att ta till. Att lära sig hantverket "att vara SL" är kul och givande och det finns massor av trix man kan använda. Men när det "går dåligt" och man inte riktigt vet? Vad gör man då?
Och hur vet man det? Hur gör ni?