Jag föredrar den enkla kartan för den ger mig ett ramverk utifrån vilket jag sedan kan bygga upp en egen beskrivning tillsammans med spelarna. En öppen karta, utan allt för mycket detaljer, ger mig mer möjlighet att bjuda in spelarna att lägga till detaljer i miljön. Något som passar min spelstill utmärkt då jag är spelledare. Självfallet vill fortfarande ha en bild av vad rummet används till eller vad spelarna kan tänkas möta i rummet som finns med på kartan.Hur viktig är "inomhuskartan" för er när ni spelar? Räcker det med att den är en "klassisk" tidig blåvit Dnd utan några detaljer eller skall de vara mer åt det detaljerade hållet som Äventyrsspel hade i vissa produkter?
Nyfiken fråga, vad får dig att inte gilla kartor i rollspel? Jag antar att det finns en spännande förklaring där bakom som kan ge fler perspektiv på fråganJag ogillar kartor och ser dem helst inte vid mitt spelbord alls, eller i rollspelsprodukter jag införskaffar.
EDIT: Alltså, jag gillar kartor. Men inte i rollspel.
Äh, jag tycker mest att de är i vägen. De etablerar saker som inte är en del av vad spelet handlar om, i onödig detalj. Så vill jag dra till skogs och det finns ingen skog på kartan så är det kört.Nyfiken fråga, vad får dig att inte gilla kartor i rollspel? Jag antar att det finns en spännande förklaring där bakom som kan ge fler perspektiv på frågan
Kartan som visar insidan av en byggnad av något slag. Byggnaden kan vara allt från kryphål till värdshuset.Utveckla gärna vad du menar med inomhuskartan .Menar du typ beskrivningen över tex en byggnad i ett äventyr , typ en karta över insidan på värdshuset glada galten osv ?
Jag ser vad du menar och håller med. Ibland kan kartor förstöra och sätta käppar i hjulet för den berättelse som skapas runt spelbordet. Samtidigt så funderar jag på om det inte är en kul utmaning med ett spel där det första som sker är att spelarna tillsammans skapar kartan över platsen där spelet kommer äga rum, något som sedan används som utgångspunkt för att sätta scener och möten mellan aktörerna. Bara lösa tankar jag fick när jag läste ditt svar.Begränsningar kan ju också föda kreativitet. Jag kanske borde ge kartor en ny chans?
Jag gillade enkelheten i kartan, den ger utrymme till hur många olika miljöer som helst utifrån gruppens beskrivningar och reaktioner på platsen.Typiskt perfekt karta.
Precis så. En komplex dungeon utan karta blir mycket:Om det är beskrivningar av typen "rummet har 8 dörrar..." så visa mig en karta. Jag kommer ha glömt vad du sa om dörr 1 när du beskriver dörr 5...