Det stämmer mycket riktigt att sådana besvärjelser kommer men att de blir "lvl 0" beror mer på att vi har vänt på tärningsslagen och att man numera har ett garanterat lyckats resultat mot tillräckligt låga svårigheter.Deckard;n33205 said:Jag har hört det viskas om "lvl 0" besvärjelser, vilket jag verkligen hoppas kommer med. Jag tycker det är kul med små stämningshöjande effekter som kan användas i rollspelssyfte, så jag hoppas på att få se dessa. Ett exempel på då jag försökte använda magi på detta sätt i Eon III är den gången jag alstrade astrotropi som jag sedan kontrollerat dissiperade för att imponera på en grupp barn från Ashaslätten; det gick hem väldigt bra, men det hade varit ännu bättre om hela gruppen spelgruppen inte behövt hålla andan, som de gjorde, då jag slog den ensamma tärningen för att dissipera, ty man vet aldrig i Eon när en tärning blir två... som blir tre... som blir fyra och oops, där kom en stellar från himlen, nej ta det lugnt barn den är bara av första rangen så dess stjärnsmäll gör bara en T6 smärta...
I vilket fall så är Eon IV riktigt bra så här långt och i det nya systemet så verkar inte sådant kunna förekomma på samma sätt, så jag känner på mig att magin blir legendarisk då den väl kommer.
Betrakta följande besvärjelse och antag att man har 3T6+1 eller mer i Alstra pyrotropi och Besvärja. (Ta även de faktiska regeltermerna med en nypa salt - det var så här en besvärjelse såg ut för ett bra tag sedan och saker har ändrats sedan dess.)
Den dansande elden (4)
Även känd som: Kalizhas flammande fingerspel, Vitsippas släckta eldsvåda.
Alstra pyrotropi [4], Besvärja [4].
Omfång: 1m sfär, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Koncentration.
Med besvärjelsen kan en pyromantiker ta kontrollen över en eld, ofta upp till en rejäl eldstads storlek. Pyromantikern kan sedan styra elden, exempelvis få den att flamma upp eller göra utfall mot varelser i närheten. Det går även att släcka elden eller få den att träda tillbaka till en stilla glöd. Fungerar även mot magiska eldar, men endast de svagaste.
[Kontrollerar en eld som är naturlig eller högst magnitud 4. Eventuella attacker orsakar 1T6/1T6 eldskada och man kan även minska eldens normala skada med lika mycket.]
Deckard said:Låter mycket bra, det är sådana besvärjelser som kan höja stämningen mycket. Orelaterat: Är visdom den nya styrande attributen till alstringsfärdigheter samt besvärjelse?