Nekromanti [Huskonvent Linköping] 14-16 feb 2014

Cissi

Up to no good.
Cissi
Mårten
Vicotnik
Genesis
Lu-kaazh
Übereil
Sia
Recca
Zimith
Han
Gurgeh
Feuflux

+ två minions

Genesis

Ni dés ni maître
Jag hade det fantastiskt roligt och sådär mystrevligt som det bara kan bli på huskonvent. Bra lir, trevliga människor, god mat. Psychodrame blev antagligen bästa liret (som vanligt; det stjäl alltid showen), men även Kackerlackan blev riktigt kul, och jag njöt av den avlsappnat snabbklippta Fiasco-omgången på lördagnatten. Övriga höjdpunkter var tårtan, den oändliga luftmadrassen och Reccas nya frisyr.

Rickard

Urverk speldesign
Sia said:
Absolut! Presentleken gäller för de som vill, ju fler desto roligare! Ta med dig en present som går på hundralappen eller mindre.
/Han hade med sig en present men ingen sade något om det så han tänkte inte på att lämna den

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
/Han hade med sig en present men ingen sade något om det så han tänkte inte på att lämna den
Det var bara jag och Sia som hade presenter när det väl kom upp. Recca fick min. Sia hade två. Hon gav en till Cissi och lottade ut den andra (Cissi fick den också).

Rickard

Urverk speldesign
Det var trevligt att få testa på kackerlackan, men det var något som slog mig med Svart av kval och det är att det är hur jag vill spela rollspel.

Jag tänker inte så mycket på temat och hur tajt relationskartan var och hur bra det funkade med scensättning (där alla ville sätta scener nästan hela tiden - bra tecken på engagemang!). Nä, vad jag tänkte på är något som jag har eftersökt och funderat på ett tag, när jag läst om Jeepform och impro.

Vi tog ibland pauser och meta-snackade om var vi var på väg. Bollade lite idéer och sade våra planer. Det här gjorde att vi hela tiden hade fokus på vad vi gjorde. Jag vill ha det här både medan vi spelar och efter spel.

Vicotnik spelade djärvt och gjorde en grej som fick hela spelomgången att avslutas, och jag tyckte det var en väldigt bra sak. Dels att våga ta klivet men också vad som kom av det, när vi snarare satt och diskuterade igenom en epilog av vad som skulle kunna hända. Här insåg jag också hur bra Svart av kval skulle kunna funka som kampanjspel över flera spelmöten.

Just de här diskussionerna skulle jag vilja ha mer av när jag spelar rollspel. Om vart vi är på väg och vad vi kan förvänta oss. Om det sedan händer och hur det händer är ännu oklart tills vi spelat igenom det.

Jag antar att det här hände för att vi var på samma plan hela tiden, och det är inte illa när det kommer till att spela nya spel med en någorlunda ny spelstil och ... för mig ... nya spelare varpå en jag inte hade träffat tidigare.

/Han som tror att alla pauser vi (spontant) tog också hjälpte för att hålla uppe energin så att alla fortsatte att vara engagerande

Sia

Veteran
Han: Jag ber om ursäkt att vi inte kom på presentgrejen tidigare, innan du var tvungen att gå. Som Genesis skrev var det inte särskilt många som tog med sig presenter.

När det gäller Svart av kval tycker jag om att vi meta-snackade emellanåt också. Pausen var definitivt viktig för att samla krafterna. Jag har märkt att spela rollspel tar på mina krafter. Tycker att vi fick till en riktig intressant spelomgång, däremot är min egen upplevelse väldigt ambivalent och som jag snackade med er om under tiden så ändrade jag medvetet spelstil för att det skulle funka.

Det var väldigt trevligt att spela med forumiter jag inte har spelat med tidigare, samtidigt också väldigt lärorikt att spela olika spel med samma personer under konventet.