anth
Vetefan
Säg att jag har ett höglevel OSR-äventyr, vi talar rollpersoner runt level 10 och monster runt 10 HD. Säg att jag vill köra detta med LotFP-regler. Det borde inte vara något som helst problem då LotFP i teorin går att köra upp till level 20.
Men LotFP har lite konstiga attack-regler; monsters och fighters är de enda som blir bättre på att slåss: monster har + sin HD i attack bonus, fighters har + (1+level) i attack bonus, övriga klasser har +1 oavsett level. Det börjar bli ganska stora skillnader runt 10 levels/HD.
För magiker och specialister är detta inget problem för de är inga närstrids-klasser. Men cleric, dwarf och elf är närstrids-klasser och får stora problem (inbillar jag mig); det verkar inte så listigt att slåss om man själv har +1 i attackbonus när motståndaren har +10.
Är mina farhågor överdrivna? Är detta inte ett problem?
Om det är ett problem, hur löser man det?
Är nedanstående lösning bra?
Fighter/dwarf/Elf/Halfling/Monster får +1 attack bonus per level.
Cleric/Specialist får +0,75 attack bonus per level.
Magic-User får +0,5 attack bonus per level.
Samtliga får bonus upp till och med 12 levels/HD
(samma bonus som i d20/DnD3)
För att kompensera att fighter blir av med sin unika class ability (fightern har kvar den, men den är inte unik längre) får fightern istället:
* 2 attacker per runda mot alla som har level/HD under fighterns level/2.
* Flera attacker generellt; Level: attacker
1: 1/1
2: 7/6
3: 6/5
4: 5/4
5: 4/3
6: 4/3
7: 3/2
8: 3/2
9: 5/3
10: 7/4
11: 9/5
12: 11/6
13: 2/1
Ovanstående två förmågor går inte att kombinera, välj den som är bäst för tillfället.
(dessa extra attack-regler är inspirerade av ADnD-reglerna)
Men LotFP har lite konstiga attack-regler; monsters och fighters är de enda som blir bättre på att slåss: monster har + sin HD i attack bonus, fighters har + (1+level) i attack bonus, övriga klasser har +1 oavsett level. Det börjar bli ganska stora skillnader runt 10 levels/HD.
För magiker och specialister är detta inget problem för de är inga närstrids-klasser. Men cleric, dwarf och elf är närstrids-klasser och får stora problem (inbillar jag mig); det verkar inte så listigt att slåss om man själv har +1 i attackbonus när motståndaren har +10.
Är mina farhågor överdrivna? Är detta inte ett problem?
Om det är ett problem, hur löser man det?
Är nedanstående lösning bra?
Fighter/dwarf/Elf/Halfling/Monster får +1 attack bonus per level.
Cleric/Specialist får +0,75 attack bonus per level.
Magic-User får +0,5 attack bonus per level.
Samtliga får bonus upp till och med 12 levels/HD
(samma bonus som i d20/DnD3)
För att kompensera att fighter blir av med sin unika class ability (fightern har kvar den, men den är inte unik längre) får fightern istället:
* 2 attacker per runda mot alla som har level/HD under fighterns level/2.
* Flera attacker generellt; Level: attacker
1: 1/1
2: 7/6
3: 6/5
4: 5/4
5: 4/3
6: 4/3
7: 3/2
8: 3/2
9: 5/3
10: 7/4
11: 9/5
12: 11/6
13: 2/1
Ovanstående två förmågor går inte att kombinera, välj den som är bäst för tillfället.
(dessa extra attack-regler är inspirerade av ADnD-reglerna)