Nekromanti Husregel-hjälp till LotFP

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Säg att jag har ett höglevel OSR-äventyr, vi talar rollpersoner runt level 10 och monster runt 10 HD. Säg att jag vill köra detta med LotFP-regler. Det borde inte vara något som helst problem då LotFP i teorin går att köra upp till level 20.
Men LotFP har lite konstiga attack-regler; monsters och fighters är de enda som blir bättre på att slåss: monster har + sin HD i attack bonus, fighters har + (1+level) i attack bonus, övriga klasser har +1 oavsett level. Det börjar bli ganska stora skillnader runt 10 levels/HD.
För magiker och specialister är detta inget problem för de är inga närstrids-klasser. Men cleric, dwarf och elf är närstrids-klasser och får stora problem (inbillar jag mig); det verkar inte så listigt att slåss om man själv har +1 i attackbonus när motståndaren har +10.

Är mina farhågor överdrivna? Är detta inte ett problem?

Om det är ett problem, hur löser man det?
Är nedanstående lösning bra?
Fighter/dwarf/Elf/Halfling/Monster får +1 attack bonus per level.
Cleric/Specialist får +0,75 attack bonus per level.
Magic-User får +0,5 attack bonus per level.
Samtliga får bonus upp till och med 12 levels/HD
(samma bonus som i d20/DnD3)
För att kompensera att fighter blir av med sin unika class ability (fightern har kvar den, men den är inte unik längre) får fightern istället:
* 2 attacker per runda mot alla som har level/HD under fighterns level/2.
* Flera attacker generellt; Level: attacker
1: 1/1
2: 7/6
3: 6/5
4: 5/4
5: 4/3
6: 4/3
7: 3/2
8: 3/2
9: 5/3
10: 7/4
11: 9/5
12: 11/6
13: 2/1
Ovanstående två förmågor går inte att kombinera, välj den som är bäst för tillfället.
(dessa extra attack-regler är inspirerade av ADnD-reglerna)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,670
Jag har kört LotFP upp till level 12 och jag kan säga att dina farhågor är överdrivna. Visst, Fightern är bra, riktigt bra. Men det ska den väll vara? Och LotFP är en av de få D&D varianterna där fightern känns cool och värd att spela på hög level.

Clericen klarar sig bra ändå, han kommer ha fullt upp med buffningar och läkningar.

Dwarf/Elf/Halfling har jag inte sätt på högnivå för vi spelade inte med dem men vad jag är rädd för här är att de snor Fighterns åska.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Den här husregeln sabbar en av mina absoluta favoritdelar av reglerna i LotFP för att lösa ett problem som knappt existerar och mest är inbillat.

För det första är det absolut ingenting som säger att cleric, dwarf och elf är närstridsklasser. De kan använda alla sorters vapen och alla sorters rustningar precis som din fighter och dessutom som din specialist, halfling och magic-user.

För det andra så är ju monster med 10HD lika lätta att hitta som monster med 1HD. Monster rekommenderas att aldrig ha mer AC än 18 och det leder ju till att man helt undviker behovet av eskalerande attackbonusar. Och det gör ju också att fightern därframme kan slåss defensivt och fortfarande ha +7 på sin attack mot det där monstret som borde ha en AC mellan 12-18.

För det tredje så kan partyt på level 10 ha tillgång till en stor mängd spells som gör det här helt till ett icke-problem. Ge din magiker ett spjut, en sköld och en plåtrustning och sen titta på när han med hjälp av army of one slår ihjäl en hel armé medan resten av gänget tittar på och röker pipa. Clericen har bless rinnandes ur sina öron etc etc.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Jag har kört LotFP upp till level 12 och jag kan säga att dina farhågor är överdrivna.
chrull said:
ett problem som knappt existerar och mest är inbillat.
Det tackar jag för, då slipper jag krångliga husregler :)

Vi gör ett konkret exempel: vi har ett party om 6 personer där alla har 150000 xp var (C8, F8, MU8, S8, D8, E7).
De har ett wilderness encounter med 6 st jättar:
Hill Giants (6) [AL C, MV 120' (30'), AC 17, HD 8+2, HP 38 (x6), #AT 1, DG 2d8 (club or thrown rock 200'), SV F8, ML 8, XP 750]

I detta fall är jag ganska säker på att prästen och dvärgen skulle få hjälpa krigaren en hel del med närstrid för att skydda magikern och alven som kastar spells, medan tjuven smyger runt och försöker backstabba.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,621
Location
Umeå
Vilka spells har MU och E? Jag skulle försöka använda spells som ger taktiska fördelar, till exempel genom att göra det trängre på slagfältet eller tillfälligt ta bort några motståndare ur fajten. Alternativt spells som döljer eller på annat sätt gör partyt till svårare mål. Eller charms.

Dvärgen får ha helrustning och båge. Den ska taunta och gäcka jättarna, och dra på sig uppmärksamhet och smällar. Specialisten kan väl kasta spells från scrolls? Clericen får buffa dvärgen. Jättarna har bara 8 i Morale, så en vinnande taktik kan vara att tvinga fram många och täta moralslag: separera dem från varandra och ge allt på en i taget.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
anth;n72706 said:
Det tackar jag för, då slipper jag krångliga husregler :)

Vi gör ett konkret exempel: vi har ett party om 6 personer där alla har 150000 xp var (C8, F8, MU8, S8, D8, E7).
De har ett wilderness encounter med 6 st jättar:
Hill Giants (6) [AL C, MV 120' (30'), AC 17, HD 8+2, HP 38 (x6), #AT 1, DG 2d8 (club or thrown rock 200'), SV F8, ML 8, XP 750]

I detta fall är jag ganska säker på att prästen och dvärgen skulle få hjälpa krigaren en hel del med närstrid för att skydda magikern och alven som kastar spells, medan tjuven smyger runt och försöker backstabba.
Varför har jättarna AC 17? Har de rustning på sig? Men okej.
Clericen kastar Bless och Protection from Evil, Magic Vestment och sacrifice på magikern som kastar Army of one, Mirror image och Protection from normal weapons på sig själv. Sen tar magikern sitt spjut och rusar in. Han har nu 20 i AC, fler HP än jättarna, får slå dem en gång var varje runda, har bonuspoäng från bless att använda och extra liv i form av mirror image. Jättarna har -8 på att träffa och alltså träffar bara på 19-20 och får dessutom bara slåss med sina knytnävar.

Vad de andra i partyt gör vid den här striden bör inte spela så stor roll.

Edit: jag glömde ju såklart Enlarge för att öka damage output med 160%. Nu spelar det verkligen ingen roll vad resten av partyt gör.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jobbigt om man får sina spells avbrutna av att någon jätte slår en i hövvet ba...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Eksem;n72711 said:
Jobbigt om man får sina spells avbrutna av att någon jätte slår en i hövvet ba...

Äh, man har ju typ 10 olika sätt att ta reda på exakt var jättarna finns, så det här preppar man ju i förväg.

Och man vill skära ner på förberedelserna så tar resten av partyt defensiva handlingar medans magikern nöjer sig med improved invisibility, enlarge och army of one på sig själv, så agerar gruppen distraktion och sköldmur medan er osynliga jättelika enmansarmé gör resten av jobbet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
BW said:
Vilka spells har MU och E?
Man slumpar fram spells som vanligt i LotFP.

BW said:
Dvärgen får ha helrustning och båge. Den ska taunta och gäcka jättarna
Eftersom jättar kastar stenblock som gör 2d8 i skada tror jag inte att rollpersonerna är så förtjusta i en avståndsstrid.
Finns det träd i närheten som dvärgen kan ta cover bakom fungerar det kanske lite bättre.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Äh, man har ju typ 10 olika sätt att ta reda på exakt var jättarna finns, så det här preppar man ju i förväg.
Glömde jag att säga att detta var ett random encounter?
Alltså: "En dag när ni är ute och går möter ni sex jättar, vad gör ni?"
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem said:
Jobbigt om man får sina spells avbrutna av att någon jätte slår en i hövvet ba...
Nästan lika jobbigt som att stå 60 meter bort och få en stenbumling i hövvet... :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
anth;n72733 said:
För att de har AC 4 i ODD/BDnD/LabLord. Det blir 17 i LotFP.
Så ska du bara tänka om du är lat och behöver ha en konvertering snabbt. På grund av att ingen annan än fighters får ökad attackbonus måste man annars fundera lite kring AC när man konverterar monster från versioner där farligare monster nästan alltid innebär högre AC.

anth said:
Glömde jag att säga att detta var ett random encounter?
Alltså: "En dag när ni är ute och går möter ni sex jättar, vad gör ni?"
Okej, då ändrar jag till "alla gömmer sig, magikern kastar Improved Invisibility och sedan enlarge och sedan Army of one. Resten av gruppen håller sig gömda." Det kanske inte är nog för att ha ihjäl alla jättar, men det är väl knappast konstigt. Jag tycker att det är tillräckligt för att visa att det inte är något problem att bara fighters blir bättre på att slåss.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal said:
Är förhandling uteslutet?
Det går säkert att förhandla, men det var inte den intressanta frågan. :)
Encountret är taget från G1 Steading of the Hill Giant Chief och fungerar alldeles utmärkt som strid i alla andra OSR-kloner. Jag vara bara orolig för att det blir farligare (nästan TPK) i LotFP.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Så ska du bara tänka om du är lat och behöver ha en konvertering snabbt. På grund av att ingen annan än fighters får ökad attackbonus måste man annars fundera lite kring AC när man konverterar monster från versioner där farligare monster nästan alltid innebär högre AC.
Självklart kan jag spendera lite mer tid på konvertering och tänka igenom AC-frågan, vilket i princip är det enda som jag behöver konvertera från LabLord.

Å andra sidan är c:a hälften av de man möter i äventyret personer i rustning. Står det att de har full plate betyder det att jag måste byta ut deras rustningar för att sänka deras AC (vilket man säkert kan göra i vissa fall).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
anth;n72749 said:
Det går säkert att förhandla, men det var inte den intressanta frågan. :)
Encountret är taget från G1 Steading of the Hill Giant Chief och fungerar alldeles utmärkt som strid i alla andra OSR-kloner. Jag vara bara orolig för att det blir farligare (nästan TPK) i LotFP.
En grupp jättar i plåtrustning (jag skulle nog bedömma att AC11 eller 12 är normalt för en jätte och då motsvarar 17 plåt eller något slags bättre ringbrynja) som dessutom har tillgång till massor av stenar att kasta ska väl ändå vara farliga för en grupp småttingar?
Beroende på vad gruppen har tillgång till i form av föremål, resurser och spells så blir det här ett livsfarligt eller ett skitenkelt encounter.
I LotFP kan ju gruppen ha två tama über-barbros som bara skickas fram och direkt utplånar jättarna från historien runda 1 liksom...
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
anth;n72749 said:
Det går säkert att förhandla, men det var inte den intressanta frågan. :)
Encountret är taget från G1 Steading of the Hill Giant Chief och fungerar alldeles utmärkt som strid i alla andra OSR-kloner. Jag vara bara orolig för att det blir farligare (nästan TPK) i LotFP.

Jag tror att G1 skulle bli vansinnigt svårt (men inte omöjligt) i och med att spelarnas fighters inte har någon skadebonus (och troligtvis inga +X vapen heller) och att spelet har tagit bort de flesta tyngre skadebesvärjelser. Om en giant tål 40 hp och spelarnas fighter ger 4,5 i skada per runda (snittet på en d8) så kommer det att ta 3 rundor för en frontlinje av fighters (3 i bredd) att besegra en jätte vilket är alldeles för långsamt med den skada en jätte ger (för att inte tala om att larmet skulle gå).

Jag tror helt enkelt inte att LotFP är gjord för den här typen av äventyr och det känns lite onödigt att försöka då man bara kan ta en annan BECMI klon och köra det rakt av.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
586
Location
Skogen
Rob;n72798 said:
Om en giant tål 40 hp och spelarnas fighter ger 4,5 i skada per runda (snittet på en d8) så kommer det att ta 3 rundor för en frontlinje av fighters (3 i bredd) att besegra en jätte vilket är alldeles för långsamt med den skada en jätte ger (för att inte tala om att larmet skulle gå).
Jag tror helt enkelt inte att LotFP är gjord för den här typen av äventyr och det känns lite onödigt att försöka då man bara kan ta en annan BECMI klon och köra det rakt av.
Jag tycker det låter som om äventyrarna får hitta på andra lösningar än att kuta fram och svärda jätten. Kanske med list försöka lura jättarna ut för ett stup eller in i en fälla? Att förhandla med dem och bussa dem på några ännu farligare monster i utbyte mot skatter och mat? Att helt enkelt fly och låta någon annan stackare handskas med jättarna. Jag tycker inte att encounters behöver vara balanserade så att äventyrarna har en rimlig chans att besegra dem.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
"Andra lösningar":

Anti-Matter Demon

You summoned a Anti-Matter demon with the following appendage: Dead Stripes.
Anti-Matter Demon: AC 12, MV 120, ML 10, 12 HD (48hp), #AT 1 at 1D6, HDd6 Explosion on Every Contact.

You dominated the creature by a massive margin. Nicely done. Holy shit!You now own a pet demon. Use it for good.


Canine Demon

You summoned a Canine demon with the following appendages: Icy Antennae, Rubbery Suction Pods.
Canine Demon: AC 12, MV 180, ML 10, 16 HD (61hp), #AT 1 at 1D6, Confusion (on Successful Hit), Silence (Always On in 15' Area), Memory Wipe (On a Successful Hit, but no other Damage).

You dominated the creature by a massive margin. Nicely done. Holy shit!You now own a pet demon. Use it for good.

Sådär. Nu har både Magikern och Alven varsin tam demon. Anit-matter demonen exploderar alltså och gör 12d6 i skada så fort någon rör den och och canine-demonen orsakar confusion och memory wipe när den slåss.
Allt som krävdes var lite blodsoffer.
 
Top