zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Det finns ju husregler och husregler (lite DoD-relaterade exempel för enkelhetens skull):
En typ är ju att man får slå grundegenskaper och sätta ut dem, eller slå en extra tärning och välja bort den sämsta. Sånt är ju ganska harmlöst.
En annan variant är ju att man ofta gör något som det inte finns regler för. Tornerspel? Sjöfart? Fältslag? Dryckestävlingar? Det är ju också ganska harmlöst (och oundvikligt).
Sedan finns det ju enkla alternativa regler: individuellt eller grupp-initiativ.
Sedan har vi ju husregler som ändrar själva reglerna. Om man har 6 ABS så räknar man det som 1T8 ABS. Om man får 0 HP så får man slå ett FYS-slag, och om det lyckas så är man tillbaka på 1 HP och kan fortsätta. Magiker kan lära sig formler ur en annan magiskola med avdrag.
Det är ju eg bara den sista typen som är problematisk på något vis, och som innebär att man kanske borde hitta ett annat system.
En typ är ju att man får slå grundegenskaper och sätta ut dem, eller slå en extra tärning och välja bort den sämsta. Sånt är ju ganska harmlöst.
En annan variant är ju att man ofta gör något som det inte finns regler för. Tornerspel? Sjöfart? Fältslag? Dryckestävlingar? Det är ju också ganska harmlöst (och oundvikligt).
Sedan finns det ju enkla alternativa regler: individuellt eller grupp-initiativ.
Sedan har vi ju husregler som ändrar själva reglerna. Om man har 6 ABS så räknar man det som 1T8 ABS. Om man får 0 HP så får man slå ett FYS-slag, och om det lyckas så är man tillbaka på 1 HP och kan fortsätta. Magiker kan lära sig formler ur en annan magiskola med avdrag.
Det är ju eg bara den sista typen som är problematisk på något vis, och som innebär att man kanske borde hitta ett annat system.