Fridigern;n188282 said:
Pendragonslag löser ju pingponget i strid. Men då får man inte tjoa "JAAAA!" när man slår 01, så det är frågan vad som är roligast egentligen.
Jag kör omvänt pendragon: slå så lågt som möjligt, om man slår lika vinner den som attackerar. Slår man över sitt färdighetsvärde misslyckas man. Ger kul strider och väldigt mycket färre pareringar - lagom hade jag sagt - och man får ha kvar sina perfekta träffar när man slår 1 (och sedan under FV), som jag tycker är extremt DoD.
En annan sak som ger mer drag är att göra alla skadetärningar exploderande - vilket också buffar vapen med små skadetärningar, och det kan sannerligen behövas.
Kroppsdelar har jag strukit. Man får istället ett rustningsvärde utifrån hur många delar man har, och så ska man slå lika eller under med 1T20, så hamnar det på rustningen. Slår man 19 eller 20 hamnar det alltid i en blotta. Harnesk=10, huvud=2, per arm eller ben=1, addera ihop. Så får RPna nåt kul att slå när de blir träffade!
Sen skiter jag helt i belastningsregler om inte RPna försöker bära med sig en häst. Full metallrustning och ett dussin vapen passar finfint i min grottkräliga stil. För den som gillar sånt, kan jag meddela att vapenvikterna är helt absurt fel i DoD. Enhandsvapen väger typiskt 0.75-1.25 kg, tvåhandsvapen det dubbla lite knappt. Sköldar väger däremot bly. Rustningar har jag inte brytt mig om att kolla faktiskt.
Sen slår vi initiativ med 1T6 i början av varje runda, spelarna slår det själva, jag slår för monstren. Vissa snabba och jävliga monster har 1T8 eller 1T10 att slå med, och flera handlingar.
Striderna rasslar på som fan med ovanstående, och kan bli absurt farliga med exploderande tärningar, och det är precis så jag vill ha det. Perfekta träffar kan göra sjukt med skada, en spelare med en tvåhandsyxa gjorde uppåt 30 poäng i skada med en enda attack. Samtidigt har vi två RP som kan besvärjelsen Hela - jag låter Utbygdsjägare lära sig tre animistbesvärjelser från start - så folk är ofta på benen nästa runda även om de är nära döden denna..
Ja och som folk sagt ovan.. sänk färdighetskostnaderna som fan, speciellt för besvärjelser, och formligen häll poäng över spelarna. Jag gjorde det och de var knappast OP ändå, hade typ 1-2 färdigheter på 15, resten på 10 eller under. För saker som hoppa och klättra hade jag trippel baschans, så kan alla det, och man kan ha med lite farliga hopp utan att magikern ska slå under 3 för att lyckas..