zonk
muterad
Asch det var ju skitkul ju! Absolut inte fel i tråden... ja om du frågar mig och inte TS.PowerNap;n188719 said:Bah. Slängde ut mitt inlägg med optningsförslag för en omoddad variat pga meh.
Asch det var ju skitkul ju! Absolut inte fel i tråden... ja om du frågar mig och inte TS.PowerNap;n188719 said:Bah. Slängde ut mitt inlägg med optningsförslag för en omoddad variat pga meh.
I så fall kunde du vara intresserad av denna idé (som dock gör det mer åt ett annat spel nästan, typ Drakar och Demoner Expertimus Maximus döper jag det till)PowerNap;n188718 said:Tänker också så. Eller möjligtvis lägga ännu större vikt vid grundegenskaper (och öka ens startkompetens rejält) genom att låta hela värdet vara grundchans och öka kostnader för färdigheter ännu mer. Och så vill jag att grundegenskaper också ska ha ökande kostnader, oavsett om man använder hjältepoäng, tillåter att bonuserfarenhetspoäng hamnar här eller använder särskilda grundegenskapserfarenhetspoäng.
I så fall vill jag opta. Se till att starta med bra STY, och gärna STO och SMI. Ha enhandsvapen och sköld och så tung rustning som möjligt för att överleva i början, men lägg också så många poäng som möjligt på färdigheter som har kostnad 1. Änterhake, Fiska och sånt. Pusha dem till 21 för att få hjältepoäng. Lägg dem på att öka STY så att du får Skadebonus och kan hantera morgonstjärna med en hand. Dra dig tillbaka med alla pengar du plundrat till dig och hyr en tränare (eller ensamträna) för morgonstjärna tills du slår i SMI-taket. Du har nu en brutal krigare med en besynnerlig samling mästerliga sidofärdigheter.Björn Wärmedal;n188702 said:Jag tycker att du ska göra som min grupp i vår Mutant Chronicles-kampanj: kör skiten RAW. Skratta åt tokigheterna. Njut och lid. Nostalgitripp deluxe!
Jag är spontant tveksam. Det verkar visserligen som en rimlig simulering, men är det värt spelmässigt att hålla dem åtskilda? Kan man inte bara anse att anlag är förklaringen till större delen av värdet man börjar med och att om man kan öka grungenskaperna senare på något sätt så beror det åtminstone delvis på träning?Fridigern;n188748 said:I så fall kunde du vara intresserad av denna idé (som dock gör det mer åt ett annat spel nästan, typ Drakar och Demoner Expertimus Maximus döper jag det till)
Grundegenskaperna är 2T6 anlag + träning. Träning är normalt 1 för en bybo, 3-4 för en som tränar aktivt (Styrka för en knekt osv). Rollpersoner får 1T6 i träning på varje grundegenskap. Eventuellt får man slå GE 2T6 i ordning och sen placera ut sina 1T6-slag. Har inte kommit längre i grunnandet, men det borde gå att göra en bra tabell över hur man kan träna upp GE mot EP utan att det blir så där statiskt och tråkigt det annars blir. Man kan såklart träna upp över 6, men det kräver hjältepoäng.
Nope, nörda loss ni. Även om jag är ute efter ett försiktigt husreglande, och även om varken jag eller de andra i min spelgrupp är några utpräglade optare, så är det intressant att läsa hur ni mixtrat med regelsystemet.Fridigern;n188731 said:...tror säkert inte TS har något emot att vi nördar loss lite...
Ja det är frågan om det är värt i typisk DoD, tror egentligen det är mer simulationistiskt än så. Personligen kan jag tänka mig att ha krångligare regler om de kan användas mer mellan spelmöten än under strid. Just rollpersonsförbättring är roligt tycker jag (när jag spelar brukar jag plåta mitt rollformulär och grunna hemma på vad jag skall göra med mina xp mellan gångerna)????PowerNap;n188754 said:Jag är spontant tveksam. Det verkar visserligen som en rimlig simulering, men är det värt spelmässigt att hålla dem åtskilda? Kan man inte bara anse att anlag är förklaringen till större delen av värdet man börjar med och att om man kan öka grungenskaperna senare på något sätt så beror det åtminstone delvis på träning?
Jag trodde att det var i Blixts spalt "Realism - vad är det... och varför?" i Sinkadus 19 som han rekommenderade avskaffande av hjältepoäng från höga färdigheter, men det verkar som jag misstog mig. Så nu har jag ingen aning.luddwig;n188807 said:Jo, det blir rätt nära det skrivna. Några modifikationer för att få rollpersonerna rimligt kompetenta, gissningsvis i kombination med att grundegenskaperna får lite mer genomslagskraft, samt troligtvis även några modifikationer för att få striderna att flyta på bättre. Ska kolla upp gamla Sinkaduser också, få se om jag kan hitta det PowerNap nämnde om hjältepoängen. Det lät intressant.