Dewil
Skrivbordsgeneral
Under julhelgen spelade jag, syrran, brorsan och min sambo Drakborgen, 1985 års version. Den är extremt dödlig och inte för att dräller av farliga monster eller för att de 26 dragen till solnedgången är alldes för få utan för att det händer en massa slumpmässiga, dumma grejer som man som spelare inte har någon som helst kontroll över. Två inrasade tak i följd knäcker vilken tjockhudad barbar som helst. Eller tråk-döden nummer ett: du kommer till ett vridrum som stänger in dig mot en vägg. Och i vridrum får man ju inte leta efter lönndörrar. Bara att sitta där och ruttna till solnedgången.
Det är lätt att förstå varför spelet kom i en ny version. (Svårare att förstå varför det dröjde så länge.)
Missförstå mig inte - det är kul att spela! Men man måste ha en god portion fatalistisk galghumor och skratta cyniskt åt alla tokigheter som händer. Den vars rollperson över huvud taget överlever är värd något slags respekt, om inte annat för att spelaren hade sån jävla tur. Syrran lyckades till och med en gång komma in till skattkammaren, plocka skatter i två rundor och sedan komma ut!
Nå, spelet skulle under nästan alla omständigheter(*) behöva husreglas för att bli lite roligare. Den vanligaste husregeln är väl att man tar bort solnedgångsräknaren, men den är ju nästan meningslös med tanke på att de flesta rollpersonerna dör innan de kommit ens halvvägs. Jag har funderat på några, som att sortera bort de allra dummaste rumsbrickorna, giftigaste krypen och dödligaste fällorna, att slå mot Tur vid varje skada av en fälla, gift eller liknande för att reducera skadan eller att införa att man läker 1 KP varje eller varannan runda.
Någon som har några bra tips? Kanske en hel uppsättning någorlunda välbalanserade husregler?
Dewil
<font size="1">(*) För ett antal år sedan hade jag planer på att skriva dryckesregler till Drakborgen. Varje gång det hände en, för Drakborgen så typisk dum grej, som att riddaren stöter på ett hål i golvet eller bågskytten fastnar bakom ett fällgaller, så skulle man få dricka.</font size>
Det är lätt att förstå varför spelet kom i en ny version. (Svårare att förstå varför det dröjde så länge.)
Missförstå mig inte - det är kul att spela! Men man måste ha en god portion fatalistisk galghumor och skratta cyniskt åt alla tokigheter som händer. Den vars rollperson över huvud taget överlever är värd något slags respekt, om inte annat för att spelaren hade sån jävla tur. Syrran lyckades till och med en gång komma in till skattkammaren, plocka skatter i två rundor och sedan komma ut!
Nå, spelet skulle under nästan alla omständigheter(*) behöva husreglas för att bli lite roligare. Den vanligaste husregeln är väl att man tar bort solnedgångsräknaren, men den är ju nästan meningslös med tanke på att de flesta rollpersonerna dör innan de kommit ens halvvägs. Jag har funderat på några, som att sortera bort de allra dummaste rumsbrickorna, giftigaste krypen och dödligaste fällorna, att slå mot Tur vid varje skada av en fälla, gift eller liknande för att reducera skadan eller att införa att man läker 1 KP varje eller varannan runda.
Någon som har några bra tips? Kanske en hel uppsättning någorlunda välbalanserade husregler?
Dewil
<font size="1">(*) För ett antal år sedan hade jag planer på att skriva dryckesregler till Drakborgen. Varje gång det hände en, för Drakborgen så typisk dum grej, som att riddaren stöter på ett hål i golvet eller bågskytten fastnar bakom ett fällgaller, så skulle man få dricka.</font size>