Nekromanti Husregler

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Vilka husregler har du till Saga?

Jag har lagt till initiativbonus (samma tabell som Skadebonusen fast det läggs till initiativslaget).

Jag använder karaktärens Styrka som bas för Kroppspoäng (alltså STY+1T6 istället för 1T6+6)

Jag har bytt namn på egenskaperna Styrka till FYSIK, Motorik till RÖRLIGHET, Skadebonus till STYRKA, Sinne till PERCEPTION.

Jag har lagt till ett Belastningsvärde som normalt är mellan -1 till -5 och påverkar alla FV i STY och RÖR baserade färdigheter. Egenskapen Styrka kan motverka belastningsvärdet. Tunga saker, som en rustning, stor packning osv. kan ha ett belastningsvärde. Kanske ett plåtharnesk har -2 i Belastningsvärde (är det en krigare med Styrka +1 så får han alltså endast -1 på STY och RÖR baserade färdigheter).

Jag har plockat bort massa färdigheter och låter dom som är kvar vara bredare.

Jag har splittat på färdigheten Närstrid till flera olika vapenfärdigheter. Nu har jag Armborst, Bågar, Kastvapen, Svärdskonst, Stångvapen, Krossvapen, Yxkamp, Närkamp, Stridsmanöver. Ibland kör jag också med färdigheten Sköldar. Man behöver lyckas med ett slag mot färdigheten för att tillgodoräkna sig dess mod. i Försvar (då kan man öka modden lite också).

När plusen blir för höga så omvandlas de till en ny tärning istället. Säga att man ger 1T6+4 i skada med ett svärd. Då omvandlar man det till 2T6 istället. +1 till +3 låter man vara, först vid +4 räknar man om.

Det är några husregler, vilka har du?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Jag har ju inte kommit mig för att spela än men jag skulle nog införa följande:

<ul type="square">
[*]Initiativbonus - enligt din förlaga.[*]Använda Pendragon-modellen för tärningsslag (alltid motsatta slag i strid alltså).
[*]Kassera Försvar - som en effekt av ovanstående så är den onödig, man slår för lämplig stridsfärdighet eller...[*]Den ny färdigheten Rörelse - täcker allt hoppande och klättrande och så, samt om man vill fly undan sin angripare.[*Färdighetslistan i övrigt förblir nog densamma men se till att vuxna rollpersoner hade lite mer poäng att spendera på dem eller, alternativt, göra en Västmark och säga att man får välja en färdighet på +8, två på +6 osv. (inte genomtänkta siffror men principen framgår).
[/list]

Mm... typ så skulle det nog se ut.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Det där med Pendragon, hur funkar det?
Det gäller fortfarande att slå under totalvärdet man har i sin färdighet men... istället för att vilja slå så lågt som möjligt vill man slå så högt som möjligt. Om du har sammanlagt 14 i Närstrid så är 14 det bästa du kan slå helt enkelt. När man har en situation där två personer försöker vinna över den andre så slår båda mot sina färdigheter - om båda lyckas så vinner den som slog högst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Pendragon

Det där med Pendragon, hur funkar det?
Man slår en d20 under eller lika med ens färdighetsvärde. Vid motsatta slag, exempelvis när man slåss, bryter arm, tornerar, super i kapp eller kastar snöboll, så ska man dels slå under eller lika med sitt färdighetsvärde, men också mer än vad motståndaren slår.

<blockquote>Exempel: Sir Adam kastar snöboll på lady Eve. Sir Adam har FV 10 och lady Eve har FV 14.

Vid första snöbollen slår sir Adam 4 och lady Eve 12 - lady Eve duckar smidigt och inget mer var det med det.

Vid andra snöbollen slår sir Adam 19 och lady Eve 16. Lady Eve gör inte världens vackraste undvikande, men det gör inte så mycket eftersom sir Adam inte skulle kunna träffa Camelot inifrån med sitt kast.

Vid tredje snöbollen slår sir Adam 7 och lady Eve slår 2. Sir Adam, den spjuvern, får med andra ord in en gosig träff och blöter ner lady Eve.

Sir Lancelot slår perfekt på ett slag för Chivalrous, och utmanar sir Adam på fläcken för hans nesliga behandling av damer!
</blockquote>
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Pendragon

Om båda kastar i samtidigt och båda slår under sitt värde. Är det bara den som slår högst som träffar eller träffar båda då?

Och om man har svärd 7 och sköld 13. Då slår man för sköld för att man har större chans att parera då (och kanske till och med får slå med sitt svärd istället för att parera med det)?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
# Initiativbonus - enligt din förlaga.
# Använda Pendragon-modellen för tärningsslag (alltid motsatta slag i strid alltså).
Kan du inte bara "göra en Höstdimma" och baka in initiativslaget i färdighetsslaget? Den som slår högst är den som är i överläge och får attackera, vilket personen också gör.

/Han som också gärna hade byggt in något system för att kunna höja och sänka sitt färdighetsvärde, typ sänk värdet en runda för att höja den nästkommande
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Kan du inte bara "göra en Höstdimma" och baka in initiativslaget i färdighetsslaget? Den som slår högst är den som är i överläge och får attackera, vilket personen också gör.
Mjo, det skulle ju kunna fungera. Annars kan man ju sno hela Höstdimma-lösningen och slänga den traditionella slaget för turpordning helt och göra initiativet till en skadebonus för den som har övertaget. Eller... nåt. Vad knepigt allt blir om man måste tänka efter. :p
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Pendragon

Om båda kastar i samtidigt och båda slår under sitt värde. Är det bara den som slår högst som träffar eller träffar båda då?
Den som slår högst vinner.

Pendragon gör det enkelt för sig: den som vinner gör skada på den andre, och bakar därmed initiativslaget i anfallsslaget.

Och om man har svärd 7 och sköld 13. Då slår man för sköld för att man har större chans att parera då (och kanske till och med får slå med sitt svärd istället för att parera med det)?
Pendragon har ingen separat färdighet för sköld. Till skillnad från de flesta andra rollspel så antar Pendragon helt korrekt att man slåss med svärd och sköld som en helhet, inte med svärd och sköld som två separata komponenter.

Så du har kort sagt Svärd 7 och slår för det. Sköld har du inget värde alls i och slår således inte alls mot det.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Pendragon

Men får man ingen bonus för att man har en sköld?

Hur fungerar två svärd, får man bonus för det?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Re: Pendragon

Har du sköld får du, om du lyckas med ditt stridsslag men motståndaren lyckas bättre, dra ifrån sköldens skyddsvärde från skadan.

Två svärd tror jag inte ens det finns regler för.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Två vapen i Pendragon, tillägg

Två svärd tror jag inte ens det finns regler för.
...vilket i sin tur berodde på att i europeisk medeltid så fanns det i princip en enda tvåvapenkombination: sköld plus ett annat vapen. Eftersom Pendragon så stenhårt riktar sig mot Arthur-sagan och utspelar sig i ett 400-tals-England framspolat till en långt senare medeltid, så har man valt strunta i asiattjofräs som tvåsvärdskombosar och hålla sig strikt europeisk.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: Två vapen i Pendragon, tillägg

Borde inte svärd och dolk fungera som en kombination då? Dolken var ju inte ett helt ovanligt försvarsvapen.
Men det är ju kanske ointresant då det inte finns med/stöds i reglerna...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Två vapen i Pendragon, tillägg

I Saga så kan man visserligen ha två vapen, men då handlar det snarare om val, antingen använder man det ena eller det andra varje given stridsrunda.

Är rätt tveksam om att kombon svärd/dolk är speciellt effektiv i ett spel där man använder tidigmedeltida vapen. Men nån som testat IRL kan gärna berätta hur det ligger till med den saken.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Re: Två vapen i Pendragon, tillägg

Det är väl först i senmedeltiden, i Frankrike eller så, som värja och dolka blir vanligt. Alltså, efter spelets tid och därmed helt ointressant att ta upp?
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
om jag förstår det hela rätt så..

så fanns en knivtyp som gick under namnet rindell dolk och som var vanlig på 13 och 14 talet som användes som parervapen, ungefär som en liten sköld. Så kanske funkar reglerna även för detta, vad vet jag
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Re: om jag förstår det hela rätt så..

Okej, det är mer än vad jag vet. Jag har alltid fått höra motsatsen. Jag tänkter inte säga emot dig än vad jag redan gjort. Inte direkt mitt område. :gremwink:
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: Två vapen i Pendragon, tillägg

I ett system som använder vapenlängd borde det vara intressant -- man kan binda upp motståndarens svärd med sitt eget, och sedan röra sig in på nära avstånd och sticka dolken i levern på honom. När man använder svärdet för att slåss torde den dock vara mindre effektiv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Två vapen i Pendragon, tillägg

ja så funkar det ungefär i Saga redan.. man går in på den vapenlängd man trivs bäst med. Och på kort avstånd (eller i trånga utrymmen) är en dolk överlägsen ett långt svärd.

Men man får bara en ett attack per stridrunda, så det handlar mer om att välja rätt vapen för situationen.

Sen är det ju en fördel om man är lika bra med båda händerna, så man inte får minus för fel vapenhand.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Rondelldolk ...

Angående rondelldolken har du rätt i att den funnits, men att den skulle använts som parervapen har jag aldrig sett nämnas någonstans.
 
Top