Andy
Vila i frid
Vilka husregler har du till Saga?
Jag har lagt till initiativbonus (samma tabell som Skadebonusen fast det läggs till initiativslaget).
Jag använder karaktärens Styrka som bas för Kroppspoäng (alltså STY+1T6 istället för 1T6+6)
Jag har bytt namn på egenskaperna Styrka till FYSIK, Motorik till RÖRLIGHET, Skadebonus till STYRKA, Sinne till PERCEPTION.
Jag har lagt till ett Belastningsvärde som normalt är mellan -1 till -5 och påverkar alla FV i STY och RÖR baserade färdigheter. Egenskapen Styrka kan motverka belastningsvärdet. Tunga saker, som en rustning, stor packning osv. kan ha ett belastningsvärde. Kanske ett plåtharnesk har -2 i Belastningsvärde (är det en krigare med Styrka +1 så får han alltså endast -1 på STY och RÖR baserade färdigheter).
Jag har plockat bort massa färdigheter och låter dom som är kvar vara bredare.
Jag har splittat på färdigheten Närstrid till flera olika vapenfärdigheter. Nu har jag Armborst, Bågar, Kastvapen, Svärdskonst, Stångvapen, Krossvapen, Yxkamp, Närkamp, Stridsmanöver. Ibland kör jag också med färdigheten Sköldar. Man behöver lyckas med ett slag mot färdigheten för att tillgodoräkna sig dess mod. i Försvar (då kan man öka modden lite också).
När plusen blir för höga så omvandlas de till en ny tärning istället. Säga att man ger 1T6+4 i skada med ett svärd. Då omvandlar man det till 2T6 istället. +1 till +3 låter man vara, först vid +4 räknar man om.
Det är några husregler, vilka har du?
Jag har lagt till initiativbonus (samma tabell som Skadebonusen fast det läggs till initiativslaget).
Jag använder karaktärens Styrka som bas för Kroppspoäng (alltså STY+1T6 istället för 1T6+6)
Jag har bytt namn på egenskaperna Styrka till FYSIK, Motorik till RÖRLIGHET, Skadebonus till STYRKA, Sinne till PERCEPTION.
Jag har lagt till ett Belastningsvärde som normalt är mellan -1 till -5 och påverkar alla FV i STY och RÖR baserade färdigheter. Egenskapen Styrka kan motverka belastningsvärdet. Tunga saker, som en rustning, stor packning osv. kan ha ett belastningsvärde. Kanske ett plåtharnesk har -2 i Belastningsvärde (är det en krigare med Styrka +1 så får han alltså endast -1 på STY och RÖR baserade färdigheter).
Jag har plockat bort massa färdigheter och låter dom som är kvar vara bredare.
Jag har splittat på färdigheten Närstrid till flera olika vapenfärdigheter. Nu har jag Armborst, Bågar, Kastvapen, Svärdskonst, Stångvapen, Krossvapen, Yxkamp, Närkamp, Stridsmanöver. Ibland kör jag också med färdigheten Sköldar. Man behöver lyckas med ett slag mot färdigheten för att tillgodoräkna sig dess mod. i Försvar (då kan man öka modden lite också).
När plusen blir för höga så omvandlas de till en ny tärning istället. Säga att man ger 1T6+4 i skada med ett svärd. Då omvandlar man det till 2T6 istället. +1 till +3 låter man vara, först vid +4 räknar man om.
Det är några husregler, vilka har du?