Nekromanti Hyperinflation i Kränkningar

Tibbelin

Warrior
Re: "Fallet Zaremba" ANT

Skulle väl inte vara första gången en journalist överdriver sin sak för att få fram en poäng. Ingen media är ren fakta, varje gång man berättar om något så återger man det på sitt eget sätt, man påverkar innebörden.

Åsa Linderborg gör ju samma sak själv, jag tvivlar starkt på att de tidigare artiklar hon refererar till är alla artiklar som Zaremba har skrivit, givetvis tar hon bara med dem som stöder hennes tes.

Gäst.

Veteran

Hon spekulerar bl a om Zarembas verkliga ärende.

Ja, hela hennes artikel verkar gå ut på att MZ inte går att lita på. Hennes egna efterforskningar styrker hans ståndpunkt men fortfarande är det säkert något lurt i görningen eftersom han är en känd högerman...

Pinsamt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

fortfarande är det säkert något lurt i görningen eftersom han är en känd högerman...
Det är i och för sig en uppfattning jag kan sympatisera med...

Snarare är det väl så att hon vill belysa karlns vesselord och sätt att uttrycka sig och påpeka att man nog inte ska lite på allt han säger, eftersom han sedan tidigare är känd för vessel-artad retorik och ett ganska skumt sätt att hantera fakta.

Gäst.

Veteran

Visst det kan jag hålla med om att hon gör. Och hon gör det genom att lägga ord i munnen på sin motståndare och därefter deklarera att detta gör hon för att hon måste. Detta eftersom han inte skrivit det som hon tror att han tänker. Och om han nu skulle bli sur över att han tillskrivs åsikter han inte gett uttryck för så är det bara att vänta. Det ingår ju i den debatteknik hon tillskriver MZ och skall ses som ett sätt för honom att få legitimitet för den dolda agendan.

Trots dribblandet i inledningen erkänner hon mot slutet som hastigast att han faktiskt har rätt i sak. Men eftersom hon tror att han har en dold agenda som går ut på att håna jämställdheten skall vi läsare ändå tycka att han inte bör tas på allvar.

Inte en speciellt snygg debatteknik om man nu vill angripa en annan persons trovärdighet. Snacka om att kasta sten i glashus.

Lycan

Hero

Hmm... ganska intressant. Zaremba har jag irriterat mig på tidigare, han är ett bra exempel på varför man ska vara försiktig med att bygga åsikter på debattartiklar. Åsa Lindenborg har jag inte stött på tidigare, vet du något om henne?

- L

walium

Ganska töntig, faktiskt

Både Åsa Linderborg och Zaremba är skickliga skribenter och läsvärda. Det är bra med bilder och motbilder eftersom sanningen oftast ligger någonstans mittemellan. Jag har läst de övriga artikelserier som Zaremba ligger bakom och jag tycker nog att det ligger något i Åsa Linderborgs kritik även om jag kanske inte skulle gå riktigt lika långt. Särskilt minns jag att jag reagerade på hans artikelserie med namnet "Den polske rörmokaren" där han ibland tycktes gå till överdrift för att bevisa sin poäng.

krank

Zaremba har nu skrivit svar på den respons han fick efter sin artikelserie. Går att läsa här.
Vilken fantastisk människa. Jag riktigt känner hur jag vill elda upp honom.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Vilken fantastisk människa. Jag riktigt känner hur jag vill elda upp honom.
För att …?

Personligen anser jag att han varit den mest sansade rösten i den debatt som blossade upp i spåren efter hans utmärkta och underhållande artikelserie.

krank

Personligen anser jag att han varit den mest sansade rösten i den debatt som blossade upp i spåren efter hans utmärkta och underhållande artikelserie.
För att jag menar att han snarare är en oinsatt, sensationslysten idiot som uppfiunnit ett problem som, misstänker jag, inte är tillnärmelsevis så stort som han vill måla upp det.

Nej, jag påstår inte att dessa studenter är representativa. Men deras attityd är ett tecken på förändrat klimat.
till exempel, är ett så förbannat vesselartat sätt att debattera - han medger att han vridit källorna och att de är bristfälliga, men sedan drar han ändå slutsatser därifrån.

Ett tiotal lärare skriver till mig att de numera tvingas sätta "godkänt" under hot om diverse anmälningar.
Ett tiotal? Tja, problemet är ju att han försöker dra växlar utifrån ett jävla tiotal. Jag tror att betydligt fler lärare skrivit till honom, jag vet själv minst tre, men det de säger är han inte intresserad av, utan det mörkas. Han vill genom sin sunkiga debatteknik göra hönor av fjädrar, helt enkelt.

Att sedan försöka trycka ner sina meningsmotståndare med nonsensargument som "Men somliga kan inte tänka utan klasskamp" ter sig för mig som ganska idiotiskt - vaddå tänka utan klasskamp? Det "medborgarsamhälle" han drömmer om finns inte. Klassmotsättningarne lever kvar, på samma sätt som vi idag faktiskt har en jädra massa olika grupper. I ett samhälle som bygger på förtryck är det väl klart att i stort sett alla strukturer är förtryckande?

Sedan gällande "Fallet Zaremba" som han tar upp så tycks han reducera Lindeborgs argument till att bara handla om "svenskhet", något jag själv knappt ens ser i texten ifråga.

Zaremba är en riktigt skitig liten högervessla till populist, och jag tror att den allmänna debatten skulle må bättre utan små skittrynen som honom.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Öh … jaha, det var ju nyanserat.

Jag nöjer mig med att antyda att du nog läst in lite för mycket i hans artikelserie.

Hunk

Hero
Så om en kulturjournalists essäer har en politisk agenda som inte är helt PK skall han brännas?

Jag själv tycker inte ens att Jan Myrdal borde eldas upp, och då är han ändå kultursveriges största tokdåre...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det räcker bra så

Låt oss inte ägna mer utrymme åt öknamn och påhopp eller starta upp en infekterad persondebatt.

Bunny

Crazy like a fool

Här kommer ett sent svar.

Jag tycker själv Åsa Linderborg på vissa punkter går allt för långt i sin polemik mot Zaremba. Hon skjuter så att säga över målet, trots att Marciej har lämnat det ganska öppet. Att de står för olika politiska åskådningar är även det ganska genomskinligt. Åsa Linderborg är däremot en långt bättre journalist än Marciej Zaremba, i mina ögon. Läs gärna följande analys av "Rosing & Gynning - kvinnor med klass". Mycket tänkvärd.

krank

Läs gärna följande analys av "Rosing & Gynning - kvinnor med klass". Mycket tänkvärd.
Läste den när den kom, men jag var bara tvungen att läsa den igen. Den är sjukt bra.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Maciej Zaremba får idag mothugg av Åsa Linderborg i Aftonbladets kultur-del. Hon spekulerar bl a om Zarembas verkliga ärende. Artikeln går att läsa här.

[/ QUOTE ]

Altså jag tillskriver ingen av dem nån högre trovärdighet, men det gör jag å andra sidan väldigt få mäniskor. Följande citat är härligt bisart:

"Sveriges förenade studentkårer, SFS, har låtit intervjua 6 642 studenter huruvida de känt sig illa behandlade (Osynliga rättigheter, 2007). Av dessa svarade knappt 20 procent ja på frågan, de flesta av dessa var kvinnor, funktionshindrade, homo- eller bisexuella eller hade en annan etnisk bakgrund än svensk."

Kuggfråga; hur många av sveriges studenter är kvinnor, funktionshindrade, homo eller bisexuella eller har en annan etnisk läggning än svensk? Det är ju fler kvinnor än män som läser på universitet och högskolor, lägger man till alla manliga studenter som är homo/bi eller invandrare borde man få en ganska klar majoritet. Altså vore det uppseendeväckande om de flesta INTE tillhörde dessa grupper.

/Bjorn