Nekromanti Hyperinflation i Kränkningar

Bjorn

Hero
Måste erkänna att jag stör mig väldigt mycket på hur jävla lätt folk verkar bli kränkta nu för tiden.

T.ex. har ju den här artikeln om påstådda "kränkningar" på lärarutbildningen i stockholm varit på tapeten på diverse bloggar.

Känns som att för många mäniskor räcker det med typ att dom inte får exakt som dom vill just nu så känner de sig kränkta.

Visst, ibland finns det riktiga, moraliskt förkastliga missförhållanden bakom som bör rättas till men oftast känns det bara som att folk är allmänt gnäliga och veka.

Vore det likssom inte bättre att försöka hantera att livet inte är och antagligen inte kan vara 100% rättvist och rättfärdigt?

End rant...
/Bjorn

Foggmock

Myrmidon
Yeah. Jag har bara en kommentar till den där artikeln (läste den igårkväll): GE LÄRARE BÄTTRE BETALT. De får utstå enorma mängder press, spott och spe. Det faktum att såna här grejer händer är oundvikligt, men att behöva handskas med vuxna som beter sig som barn (i fallet högskolan) eller instabila tonåringar borde betinga högre risktillägg än att man råkar få sommarlov.

Sen är det klart att det måste finnas system för att fånga upp folk som blir dåligt behandlade, men rutinerna finns ju för att hindra trakasserier, inte för att man ska kunna "sätta dit" en lärare man kommit på kant med.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har också läst den aktuella artikeln och naturligtvis så suger det fett att diverse pajsare kan processa sig fram till betyg som de inte förtjänar. De exempel som han citerar är ju rent skrämmande. Gnälliga typer som ställer till bråk över sådana här småsaker och inbillade oförätter kommer att hamna i liknande problem på sina arbetsplatser, med skillnaden att det inte finns något lika enkelt sätt för dem att få rätt. Vad det handlar om är en obalans i lagstiftningen, något som förhoppningsvis kommer att ordnas på sikt. Den här typen av människor kommer vi dock aldrig att bli av med även om vi kan begränsa deras inflytande.

Det som oroar mig mest är dock att det här kommer att bli ännu ett argument i Jan Björklunds korståg mot den vagt definierade flumskolan. Att det finns de som kommer att dra alldeles för långtgående slutsatser av goda men illa genomförda föresatser.

Foggmock

Myrmidon
Det som oroar mig mest är dock att det här kommer att bli ännu ett argument i Jan Björklunds korståg mot den vagt definierade flumskolan. Att det finns de som kommer att dra alldeles för långtgående slutsatser av goda men illa genomförda föresatser.

Tjuge spänn på att nån kommer hänvisa till "PK-maffian". :gremgrin:

Tibbelin

Warrior
Om man ska tolka innebörden av den där artikeln samt den relaterade som var med i dagens tidning så verkar lärarstudenter vara hyperkänsliga och tro att bara man klagar nog och på rätt sätt så blir man godkänd. Med den inställningen så undrar jag vilka sorts lärare de kommer bli, kommer de göra samma sak själva? Godkänna elever av ren rädsla gör att göra fel och få en anmälan mot sig? Man har startat en ond cirkel som kommer spåra ur något vansinnigt.

För genomgående verkar vara just det, att det i huvudsak är studenter som blivit underkända av olika anledningar som känner sig kränkta. Kränkningen i sig verkar alltså ligga i att bli underkänd.

Så vad är det med lärarstudenterna som gör att de inte klarar av att ta ansvar för sina egna studier och sina egna resultat?

Det mest tragiska är ju att det såna här fall svärtar ner hela lärarutbildningen och drabbar även de lärarstudenter som klarar sina studier alldeles utmärkt. Ett frågetecken hamnar över allas examen och huruvida den är berättigad.

ro83rt

Swordsman
Det finns en viss ironi i det här eftersom lärarhögskolan i Stockholm själva gärna slänger sig med "kränkt", som idag måste vara ett av de begrepp som utsatts för den kraftigaste värdeinflationen på länge. De lär ut att just sådana förhållanden som anges i artikeln är "kränkningar" om det sker i en skolklass. Om du drillas i att alla ska "mötas på sin nivå" och vidare uppmuntras i det dessutom finns moraliska aspekter på det sättet att resonera så är det inte så konstigt att det kommer tillbaka och biter dig i svansen.

Efter att ha pluggat på nämnda ställe i allt för många år så är det inte förvånande att sånt här inträffar. Eleverna drillas i vissa teorier och tankesätt där det inte finns något utrymme för kritik. Att kritisera, även på ett akademiskt godtagbart sätt, är att vilja barn ont, för att hårddra det en smula. Så länge det inte finns en debatt där pedagogiska rön kan diskuteras utan att dra in Hitler eller ifrågasätta de etiska principerna hos vissa deltagare så kommer sånt här att fortgå. De här elverna har helt enkelt lärt sig på den skola de anmäler att det är moraliskt förkastligt att ibland behöva anpassa sig till en norm.

Bjorn

Hero
[ QUOTE ]
Det finns en viss ironi i det här eftersom lärarhögskolan i Stockholm själva gärna slänger sig med "kränkt", som idag måste vara ett av de begrepp som utsatts för den kraftigaste värdeinflationen på länge.

[/ QUOTE ]

Ja, att dömma av den här artikeln så verkar ju lärarhögskolan i stockholm ha allvarliga problem.

Nu ser jag dock mer just den här artikeln som ett symptom på en mer utbredd "kränktsjuka". Finns det reklam på stan som du inte gillar? KRÄNKT! Uttalas det i en insädare åsikter du inte tål? KRÄNKT! Har folk på sig kläder du inte gillar? KRÄNKT!

Likssom hur absurt får det bli likssom? Att i någon mån behöva utstå sådant man inte gillar, speciellt när det gäller andras åsikter och uttryckssätt är en av de saker som är oundvikliga i ett komplext och fritt samhälle. Vill man vara helt säker på att alldrig behöva höra någon annan mäniska säga nått man inte gillar så får man helt enkelt hålla sig för sig själv.

/Bjorn

Lycan

Hero
Nu sker ju hela återgivningen genom en ensam journalists glasögon. Ingen bra reliabilitet där :gremsmile:

Hoppas bara inte detta, oavsett anledning, leder till att någon som faktiskt blivit kränkt inte får det juridiska stöd som den förtjänar.

- L

Nightowl

Champion
Att det finns de som kommer att dra alldeles för långtgående slutsatser av goda men illa genomförda föresatser.
Jag tycker som det verkar som om det finns två problem:
1, Studentkåren är en jävla nötter!
2, Reglerna kräver i stort sett inga bevis för att en student ska ha blivit negativt särbehandlad. Det är istället upp till lärarkåren att motbevisa studentens anklagelse.
Mej veterligen funkar resten av rättssystemet så att man är oskyldig till dess att motsatsen bevisats, men inte här!? :gremconfused: :gremshocked: :gremmad:

Erik

Saxifrage

Hero
Boktips

Jag rekommenderar David Eberhards "I trygghetsnarkomanernas land". En utmärkt liten skrift som går till botten med det bomullsinlindade Sverige och vad det får för konsekvenser.

Eberhardts huvudsyfte är faktiskt inte att rutinmässigt klaga på ungdomars "gnäll" och längta efter 50-talet då man jobbade 12 timmar på åkern. Istället förklarar han att om man ständigt letar efter anledningar att känna sig "kränkt" och tar till pseudomyndigheter för att få sin vilja igenom så isolerar man sig rätt bra mot livets verkliga prövningar. För det är alldeles ofrånkomligt att man förr eller senare ställs inför en situation där man inte kan skylla på någon annan, inte anmäla någon förseelse eller ens åberopa något fint bidrag, utan bara har sig själv att lita till. Och har man då vant sig vid att en snäll ombudsman fixar fram 60 tuss i kompensation för en ickeföreteelse, så ligger man rätt pyrt till.

MYCKET läsvärd bok, även om Eberhard antagligen predikar till kören.

/Sax, ska skriva till KnullO

ro83rt

Swordsman
Re: Boktips

Jag rekommenderar David Eberhards "I trygghetsnarkomanernas land". En utmärkt liten skrift som går till botten med det bomullsinlindade Sverige och vad det får för konsekvenser.
Det var även en föreläsning med honom som gick på SVT24 för inte så länge sedan. Den kanske finns att få tag på nätet någonstans. Hur som helst är han rolig och säger en del tänkvärda saker.

Big Marco

Läskig
Nu ser jag dock mer just den här artikeln som ett symptom på en mer utbredd "kränktsjuka". Finns det reklam på stan som du inte gillar? KRÄNKT! Uttalas det i en insädare åsikter du inte tål? KRÄNKT! Har folk på sig kläder du inte gillar? KRÄNKT!

Ja, verkligen! Folk borde veta vad begreppet kränkning är innan de slänger sig med det.

Zire

Swashbuckler
Fast problemet är ju att kränkt både kan vara "nedsättande behandling" (som typ aldrig borde få förekomma) och "att inte ta hänsyn till" (vilket när det handlar om någons åsikter måste göras emellanåt).

Så på ett sätt så blir ju alla kränkta mer eller mindre hela tiden. Även om min vilja att styra världen kränks varje dag, så ger det mig liksom inte rätten till någonting. Så när någon säger att denne är kränkt är det högst relevant vad sjutton kränkningen gäller. Vilket definitivt inte verkar gälla alla gånger...

Bjorn

Hero
Hey?

[ QUOTE ]
Låt mig säga så här: en person i tråden har erfarenhet av friskolor, och säger att den var bra för henne som elev och bättre än den kommunala gymnasieskolan. Resten bashar friskolor av ideologiska skäl.

[/ QUOTE ]

Men hallå? Jag är inte den person du nämner som gick på friskola men vill ändå inte klumpas ihop med ideologiska friskolebashare...

Vore jag som dom som jag i tråden ursprungligen försöker kritisera skulle jag känna mig "kränkt" över att du inte ser mig. Som det nu är nöjer jag mig med att rätta dig...
:gremlaugh: :gremgrin:

/Bjorn

Feuflux

omjonasson.se
Haha! Ja det är ju lite Peter och Vargen över det hela... om man blir kränkt för att lärare påtalar att man som svensklärarstudent måste kunna grammatik (eller exakt vad nu exemplet från DNs serie var) så kommer man få ett jobbigt liv framöver. Lika bra att skärpa sig redan nu.

Queerteoretikerna verkar för den delen lika jäkla diskriminerande som vilken homofob som helst. "Buhu, alla tycker inte som jag vill." Istället för att dela upp folk i män/kvinnor, hetero/hbt, vit/svart så tycker jag vi delar upp folk i trevlig/gnällig istället.

För den delen så blir jag kränkt av mina katter som mjaoar på nätterna. Jag ska stämma dem snart och då kommer bevisbördan att de inte kränkt mig ligga på dem. Ha!

Bunny

Crazy like a fool
"Fallet Zaremba" ANT

Maciej Zaremba får idag mothugg av Åsa Linderborg i Aftonbladets kultur-del. Hon spekulerar bl a om Zarembas verkliga ärende. Artikeln går att läsa här.