Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ceruleanfive;n232291 said:Fast, om man slumpar/efterkonstruerar vem mördaren är minskar man ju möjligheterna att plantera vettiga ledtrådar och därigenom reducerar man spelarnas möjligheter att hitta mördaren. Alternativet är förstås att ge likvärdiga motiv och ledtrådar som pekar på respektive misstänkt, men återigen har man då i praktiken försämrat spelarnas möjlighet att lösa mordet.
Jag vill hävda att det kan bli en enorm skillnad, resultatmässigt.
Rasmus har rätt, skillnaden ligger just i "hur man spelar".RasmusL;n232310 said:Nej Det beror helt och hållet på hur du spelar. Jag kan också tycka att det är fantastiskt att få nysta i ett på förhand nedskrivet mysterium men det ena utesluter inte det andra. Jag har rätt och du har fel
Resultaten kan ju bli identiska om vi ser till svaren på frågor som "vem gjorde det?", "varför?", "hur?", "när?", etc men din upplevelse av dem kanske är annorlunda. Sedan är jag ju socialkonstruktivistiskt lagd så visst håller jag med om att det blir annorlunda men påstår också att det är ditt förhållningssätt till metoderna snarare än metoderna som gör skillnaden.
Det finns ett brädspel kallat Android (inte det efterföljande kortspelet Android: Netrunner) där alla spelar olika undersökare som skall hitta en mördare.
Mördaren är inte bestämd från början, utan under spelets gång placerar spelarna dolt för de andra ut friande eller fällande bevis på de olika misstänkta, sammtidigt som man bygger ihop en konspiration genom att placera ut pusselbitar.
I slutet av spelet kommer man alltså sitta med en mördare och ett motiv bakom mordet, fast inget av de var bestämda från början.
I Cluedo å andra sidan, bestäms både mördare och mordvapen i början av spelet, och sen gäller det att lista ut rätt svar.
I båda fallen kommer man fram till vem mördaren är, men genom helt olika sätt att spela.
Samma sak gäller i rollspel. Till viss del kan väl kanske Ceruleanfive ha en poäng i att det minskar möjligheterna att plantera vettiga ledtrådar, men detta behöver på intet sätt reducera spelarnas möjlighet att hitta mördaren. Det är bara att spelet behöver en annan mekanik för att lista ut mördaren än just förberedda ledtrådar.