Nekromanti I den nära framtiden...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det finns en uppsjö av olika science fiction-rollspel som utspelar sig i rymden (många, många - betydligt mindre än alla fantasyspel som finns, men men...). Det äverkar vara på mode här i Sverige också. Nyligen kom Skymningshem: Andra Imperiet ut och ARK är på gång att komma ut.

Men det är inte de spelen jag skall tala om - eller ens rymdscience fiction. Jag tänkte istället ta upp lite funderingar om en annan genre. För tillfället sitter jag och arbetar på en outline för ett rollspel som utspelar sig ett antal år fram i tiden, men inte alltför långt för att det skall vara separat från vår nutid. Jag har ett par klara händelser i mitt huvud som kommer ske under tidslinjen för att påverka världen åt det håll jag vill ha den.

Frågorna är nu följande:

1) Vad förknippar man egentligen med termen "nära framtid" (eller på engelska som jag är så förtjust i... "near future")? Vad är det egentligen som skiljer det från vår nutid? Är det bara en ursäkt för att få slänga in en massa tuffa teknologiska saker som inte finns i vår värld?

2) Är det någon här som har idéer om vad för fallgropar som det kan finnas i att skapa just ett rollspel förlagt i ett nära framtid scenario? Antingen som de kan se på rak hand eller som de själva fallit i då de skapat ett?

Krille

Super Moderator
"Är det bara en ursäkt för att få slänga in en massa tuffa teknologiska saker som inte finns i vår värld?"

Om det görs dåligt, ja. En bra nära framtid använder den nära framtiden som allegori för vår egen samtid. En mycket bra nära framtid berättar dessutom en cool ståry, och en tokbäst nära framtid klarar av allihop.

Ta till exempel Ghost in the Shell: Stand Alone Complex. På den grundaste nivån är det en cool cyberbabe och en massa coola tekniska prylar. Även om jag personligen tycker att Kusanagis enda positiva attribut i egenskap av huvudperson är de två framtill (i övrigt är hon mest en frigid översitterska - man behöver inte vara tokbäst för att vara hjälte, något som Togusa och Batou visar med all önskvärd tydlighet) så är jag fruktansvärt förtjust i de små intelligenta minitanksen, Tachikoma.

Fast naturligtvis hade jag inte tagit upp min favvo-animé om det hade stannat där, för precis lika mycket som att det är en cool babe med tekniska prylar så är det dessutom en allegori på vår samtid. Hur långt får vi egentligen gå för att bekämpa terrorister? När slutar man egentligen att vara terroristbekämpare och blir terrorist själv? Vad är man tvungen att offra för att en demokrati ska kunna fungera? Och vad är intelligens egentligen?

Och nej, det slutar inte där heller. Det är en hejjans cool ståry också, och utan att spoila för mycket så blev jag verkligen otroligt överaskad bortemot avsnitt 22 eller så.

Så ska en bra nära framtid göras! Är det att undra på att jag inspirerades av den till Andra Imperiet?

Robert Jonsson

En bra nära framtid använder den nära framtiden som allegori för vår egen samtid.
Okej, det låter mycket vettigt, men då är frågan hur gör man det bäst i en text om själva världen? Jag menar, i den kampanj som jag i huvudet till rollspelet så sitter det som en hand i handsken. Det blir svårare att överföra ett händelseförlopp till en världsbeskrivning (antagligen för att jag tänker i för astrakta, och framför allt fel, tankebanor).

Skall man i sådant fall utgå i skapandet av världen med ett något slags grundtema som genomsyrar världen för att få till samma sak? Är det så du menar?

Krille

Super Moderator
"Okej, det låter mycket vettigt, men då är frågan hur gör man det bäst i en text om själva världen?"

Mycket enkelt: ta bitar av verkligheten, sätt in dem i ett nytt sammanhang, och skruva upp dem så att det märks.

Gibson gjorde det i sina böcker: han tog megaföretagen och den förtryckande kapitalismen och skruvade upp den två varv och förstärkte den oheliga alliansen mellan kapitalism och brottslighet. Han såg det som en passande allegori för hur åttitalet höll på att utveckla sig, med dess spekulationsekonomi, globala ekonomi, globala skövling och ökande brottslighet, så han lyfte ut det här, satte det i sin framtida miljö, och använde det för att bygga stårysar kring.

Naturligtvis missuppfattade cyberpunkarna det, och tyckte att det bara handlade om kool cybernetik och informationsfrihet och nätets utveckling som den sista gränsen. Poängen har egentligen inte med cybertech och nätet att göra, utan snarare individualismen mot förtrycket.

På samma sätt, om du tittar på Sagan om Ringen och speciellt ondskan där så märker du att det är vanliga människor som förvridits. Orcherna var alver som förvreds, men det slutar inte där. Ringvålnaderna var vanliga människor som förvreds, och till och med Ormtunga var en man av Rohan en gång i tiden. Ondskan kommer inte bara utifrån, utan finns även inuti en. Till och med den godaste man kan förvridas av det om han inte passar sig - se till exempel på Gandalfs fruktan för att ens nudda Ringen. Det är på något sätt ett väldigt modernt sätt att se på ondska: de värsta folkmorden utförs av byråkrater vid ett skrivbord, som gör det som sitt jobb i tron att det är en god gärning; vanliga människor som har förvridits av sitt arbete, sin ideologi och sin makt. Detta ska jämföras med den traditionella ondskan, som en yttre kraft som dom för med sig och som hotar att förinta oss. Vad Tolkien gör är att föra in ondskan i oss, som något som kan förvrida oss och förinta oss om vi inte passar oss för oss själva. I efterhand så är det en passande allegori till nazismen och Andra Världskriget, och det trots att Tolkien hatade allegorier. Det är det bara ändå, en passande kommentar på den ondska som präglade Tolkiens samtid (dessutom en syn på ondska som helt missades av MERP-skaparna och enbart snuddades vid av Decipher).

Så vad skulle man kunna ta av idag och skruva upp till en nära framtid? Tja, exempelvis så skulle man ha ett afrikanskt "inbördeskrig", mellan kristna afrikanska stater i söder och muslimska i norr och öster, ett tämligen smutsigt och elakt krig med etnisk rensning, biologisk krigföring etc. Eller krossa FN: låt det gå samma väg som Nationernas förbund gjorde, i och med att USA blir en högerkristen fasciststat och har "anslutit" Kanada. Eller sno min gamla idé med rollspelet IS: golfströmmen har vänt och ett massivt istäcke håller på att plöja ner över Europa och Amerika, och på grund av flyktingtrycket när typ en sjättedel av Jordens befolkning ser sina hus hyvlas bort av tre kilometer is så börjar civilisationen helt enkelt kollapsa. Det finns helt enkelt inte längre infrastruktur för att upprätthålla sex miljarder människor, när ekonomierna bakom infrastrukturen krossats under glaciärer.

...eller så kan du titta här

Robert Jonsson

Darwin 2.0 lät skittufft! Måhända är jag inte ensam om att ha sett teveserien Prey?

Mycket enkelt: ta bitar av verkligheten, sätt in dem i ett nytt sammanhang, och skruva upp dem så att det märks.
Okej, nu börjar jag i alla fall få ett grepp om hur du menar och det är mindre abstrakt för mitt halvblonda lilla huvud att förstå. :gremtongue: Att vrida och vända på saker för att placera dem i nya sammanhang är något jag gillar så det ser jag inte alls som några problem - särskilt då jag har klar två bitar (omvänd religiös fanatism och så FN då - fast i motsatta bemärkelse som du föreslår) som är tänkt att utgöra grund för "temat" på världen (som i kampanjen kommer att få sällskap av en tredje bit).

Detta för mig i alla fall in på nästa fråga... Hur pass viktigt är det i ett sådant här projekt att försöka förutspå framtiden någorlunda korrekt? Det vill säga i fråga om politisk och teknologisk utveckling för att nämna några. Är det irrelevant så länge resten av världen "makes sense" så att säga? Eller är det livsviktigt?

Krille

Super Moderator
"Darwin 2.0 lät skittufft! Måhända är jag inte ensam om att ha sett teveserien Prey?"

Tydligen inte - Troberg hade ju sett den. Själv har jag det inte.

"Hur pass viktigt är det i ett sådant här projekt att försöka förutspå framtiden någorlunda korrekt? Det vill säga i fråga om politisk och teknologisk utveckling för att nämna några. Är det irrelevant så länge resten av världen "makes sense" så att säga? Eller är det livsviktigt?"

Har du definierat det som livsviktigt så är det förmodligen livsviktigt.

Men för att ta ett par exempel: den tekniska utveckling som sker i Babylon 5 är förmodligen helt knas. Att flänga runt i rymden är rätt resursslösande, och sättet de rymdkrigar på är inte särskilt trovärdigt det heller. Det är mer trovärdigt än Star Trek och Star Wars, men det är ju å andra sidan inte så svårt när de senare uppfinner helt nya fysiker eller skiter i den som finns för att berätta sina stårysar. Men den är faktiskt knas. Vi köper det ändå, för att det är coolt och för att det passar ståryn.

Samtidigt är tekniken i Ghost in the Shell mer handgriplig, men även den är knas. Vi känner igen oss med informationssupervägar och hackers, och man har dragit konsekvenser från cybertech, men faktum är att det mesta, inklusive surfandet, mest är vår teknik idag med webbläsare, virus och chattrum, överfört till en framtid som ser cool ut. Små intelligenta minitanks med personlighet som en japansk fjortonårig skolflicka är också en sån där sak som jag garanterat skulle låta bli att utveckla. Jag skulle bli mycket förvånad om framtiden blir sådan, men jag köper det ändå, för att det är coolt med cyberchattrum, hjärnhackning, cyberhjärnvirus och minitanks med fjortispersonlighet och för att det hjälper till att berätta ståryn.

Ett kul exempel är Macross Zero. Ni som minns för sisådär tjufem år sedan, så kom en animé till väst kallad Robotech. Den var egentligen löst klippta bitar från två stycken Macross-serier. Premissen där var att 1999 så kraschade ett stort ufo på en holme i Stilla Havet, och människan började i vanlig ordning kriga jävel om saken. Vad vi kan se idag så har det inte funnits några variojets (mechar som kan förvandla sig till flygplan och vice versa) under de senaste fem åren. Inte heller har det uppstått något krig mellan FN och avhopparna sedan sex år tillbaka. 1980 så lät den här ståryn i alla fall någorlunda trovärdig, och precis som med sexsiffrorsdatum (99-01-01) så tänkte man väl att det var något som skulle vara glömt och försvunnet om tjugo år. Fast så blev det inte - tjugofem år senare så rör Macross-varumärket fortfarande på sig.

Man kan ju undra vad som rörde sig i producenternas huvuden när de började jobba på Macross Zero, men de löste det genom att helt enkelt betrakta Macross/Robotechs tidslinje som den korrekta, och de försökte inte lägga den tillrätta. Kriget började verkligen 1999, ufot kraschade på holmen i Stilla havet, och våra hjältar flyger just nu sina hangarfartygsbaserade F-14 (senare VF-0) och krigar mot anti-FN-koalitionen. Det är den historiebild som de jobbar med.

Så om jag var du så skulle jag titta på vad jag behövde för att få min ståry att verka trovärdig, och stoppa in det. Sen behöver det inte vara en extrapolation av verkligheten. Förmodligen kommer det vara fel ändå.

Rickard

Urverk speldesign
"Vad är det egentligen som skiljer det från vår nutid? Är det bara en ursäkt för att få slänga in en massa tuffa teknologiska saker som inte finns i vår värld?"
För mig är det ungefär samma ursäkt som att säga att jag spelar fantasy istället för historiska spel.. Jag har en frihet att inte behöva bli ifrågasatt för mina idéer i spelvärlden.. Jag kan spinna på fritt och om någon säger till mig "Sådär funkar det inte" så kan jag bara svara "I min fantasyvärld gör det faktiskt det"..

Vår nutid kan jag använda som måttstock och utgångspunkt men att spela i en framtid gör att jag får sträcka mig så långt min fantasi säger.. Jag upptäckte det under tillfället i Feng Shui som jag spelledde nyss (första gången på ett år - och samma scenario som i länken).. Jag hade sagt i början "Det är någon gång i framtiden" och jag använde det 3-4 gånger som ursäkt för när jag inte visste och istället hittade på fritt.. Byggnader, lagar, specifika platser.. Allt det där kan ha ändrats i framtiden och ingen kunde direkt säga emot mig..

"Är det någon här som har idéer om vad för fallgropar som det kan finnas i att skapa just ett rollspel förlagt i ett nära framtid scenario?"
Något jag har märkt att alla framtidsrollspel (och alla framtidsfilmer) har felat på är att de har angett ett årtal när allting utspelas.. Det gör att spelet inte kan åldras.. Historiken i exempelvis Neotech 1 är rätt löjeväckande.. Men det där är inte den viktigaste orsaken..

Det viktigaste är att det kan bli otrovärdigt om spelmakaren börjar ge sig in på områden som denne inte har någon aning om, medan läsaren/användaren av rollspelet har rätt god koll på utvecklingshastigheten.. Det ökar alltså risken till att man kan säga "Ah, det här funkar faktiskt inte".. Om man däremot utelämnar året så kan en spelledare bedöma att det är om 10 år rollspelet utspelas medan en annan kanske tycker att det är om 60 år..

/Han som hoppas att han svarat på rätt saker utifrån rätt perspektiv

Robert Jonsson

Tydligen inte - Troberg hade ju sett den. Själv har jag det inte.
Läste inte något inlägg förutom det initiala, eftersom jag inte vill rota upp gamla topics (då jag säkert skulle kunna tänka mig att klämma ur mig något svar... ), men varför är jag inte förvånad över Troberg sett den. Han kände ju till Starhunter t.o.m. :gremtongue:

Har du definierat det som livsviktigt så är det förmodligen livsviktigt.
Jag personligen skulle aldrig kunna tänka mig att göra det av en enda enkel anledning. Jag har inte något som helst djupt kunnande inom särskilt teknologin, så då försöker jag alltid finna någon slags form av konsekvens istället så att det håller ihop, snarare än korrekt. Så visst lugnande känner jag för dina sista ord.

Får tacka för råden och tipsen!

Edit: Förtydligade en sak.

Robert Jonsson

Jag har aldrig spelat NeoTech (eller jo, en gång - men jag tänker inte belasta NeoTech med massa kritik på grund av SL:s bristande kunskap), men jag har läst dess historia. Det är en av mina skräckexempel. Som du säger - det är farligt att binda upp sig kring ett år för då kan det bli så ruskigt fel. Så vad har gjort?

Jo, jag har faktiskt bundit upp det kring ett årtal. Varför? Jo, det har sina anledningar som jag inte skall gå in på här. Men jag har ändå placerat det en anselig bit fram, men ändå så pass nära att det inte skall kännas helt frånskilt. Jag räknar med att mycket saker är detsamma, inga flygande taxibilar med andra ord.

I största möjliga mån planerar jag att låta bli att sätta enskilda händelser vid vissa år (förutom terrorns år då förstås :gremwink: ), utan istället ge översiktliga bekskrivningar för varje deccenium. Nog med information för att skapa en klar bild om läget, men utan att knyta upp sig alltför mycket. Som Krille skrev i en tidigare post, det kommer bli fel hur som haver men jag försöker ändå binda upp mig så lite som möjligt för att bjuda in felen i texten och konceptet.

Det du skriver om sakna kunnandet på olika områden är något som jag främst oroar mig för på två områden. Dels teknologin, dels politiken. Teknologin utvecklas så snabbt idag så man har ingen naing om hur det kan ta vägen (i alla fal lom man är dåligt insatt idag). Jag tror det kommer vara det större problemen för mig, vilket gör att jag kommer försöka göra en konsekvent tolkning av det hela.

Det politiska handlar snarare om ett logiskt utfall av en specifik händelse (terrorns år som nämnts ovan), men eftersom det ligger en bit in i framtiden kan jag använda samma sak som du gjorde under din Feng Shui-spelomgång. Saker och ting kan förändras med åren. I och för sig kommer jag troligen försöka applicera händelsen utifrån ett perspektiv idag och se om det rä möjligt. Lycklitgvis har jag personer som gillar politik och har ett visst kunnande (till skillnad från mig) så där är jag inte så orolig...

Och jo, nog fick jag svar från rätt perspektiv. Tackar för det.

Troberg

Sinister eater
varför är jag inte förvånad över Troberg sett den. Han kände ju till Starhunter t.o.m.
Om du är imponerad av Starhunter så är din SciFu svag. Kom igen när du sett pärlor som UFO, Space 1999, Logans run (serien alltså), Prisoner, Star Trek TAS eller Tripods. Starhunter är ju bulk-TV!

Tillbaka till ämnet. Varför görs det så få SF-spel som inte är framtid av något slag? Jag skulle tex gärna se ett spel i Harlan Ellison-stil.

Krille

Super Moderator
"Varför görs det så få SF-spel som inte är framtid av något slag? Jag skulle tex gärna se ett spel i Harlan Ellison-stil."

Jag funderar fortfarande på Futura, som utspelar sig år 2000 som det var 1930.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1) Vad förknippar man egentligen med termen "nära framtid" (eller på engelska som jag är så förtjust i... "near future")? Vad är det egentligen som skiljer det från vår nutid? Är det bara en ursäkt för att få slänga in en massa tuffa teknologiska saker som inte finns i vår värld?
Det beror på hur nära framtiden är. Vad jag skulle tycka var intressant var en värld som låg ungefär 20-30 år in i framtiden, där datorutvecklingen har lett till utvecklande av artificiell intelligens och möjlighet att överföra mänskliga medvetanden till datorer, med alla därpå följande filosofiska, moraliska och rättsliga konsekvenser man kan tänka sig. Noveller av Greg Egan är fin inspiration för sådant.

Men det låter inte som om det är den tekniska utvecklingen som intresserar dig, utan samhällsutvecklingen. Om den har jag tyvärr inte så mycket att säga förutom att du inte bör bekymra dig om att gissa fel; det kommer du att göra, precis som alla andra som försöker. :gremwink:

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
För att försöka svara på fråga 1.
På något sätt så känns det lite för tidigt att slänga in allt för hightech-saker i en allt för nära framtid.. Känns inte riktigt som det håller att ha en massa coola pryttlar i en såpass nära framtid.. Hellre då att man kanske låter de komma ut ur garderoben i tidsrymden ~150 år & framåt..
Men Men, egentligen, man vet ju aldrig vad som kan hända i de närmsta åren ju.. :gremgrin:

Robert Jonsson

Det beror på hur nära framtiden är. Vad jag skulle tycka var intressant var en värld som låg ungefär 20-30 år in i framtiden, där datorutvecklingen har lett till utvecklande av artificiell intelligens och möjlighet att överföra mänskliga medvetanden till datorer, med alla därpå följande filosofiska, moraliska och rättsliga konsekvenser man kan tänka sig.
och

Men det låter inte som om det är den tekniska utvecklingen som intresserar dig, utan samhällsutvecklingen.
Det är inte så att jag medvetet satsat på samhällsutvecklingen framför teknologin (eller jo, det är det väl men inte på grund av att jag inte bryr mig om teknologin). Snarare är det för att jag kan mindre om det och som Han sa tidigare, skulle jag börja spekulera fritt på det så skulle det nog bli så att de som visste mer än mig skulle skaka på huvudet och säga att jag nu nog allt pratade i nattmössan.

Med andra ord, det är snarare bristen på mitt eget kunnande som jag känner begränsar mig på det här området. Jag ser ju iofs varken samhällsutvecklingen eller det teknologiska som kärnan i projektet, utan det är temat och storyn. Utöver det så finns det andra för att skapa en mer berikad värld (och kanske även mer trovärdig?).

Tanken till världen ligger längre fram än 20-30 år - den är nästan belägen 60 år fram i tiden så då är ju frågan om hur teknologiska aspekter har utvecklats då? (Eller snarare sagt, vi kan ju inte veta det, men vad verkar troligt?) Om du har några svar på det som jag slänger ut mig nedan kan du gärna få svara på det (eller någon annan - jag blir glad för alla svar :gremwink: ).

- Robotar & AI. Kommer det finnas fungerande robotar i samhället då? Och i så fall hur ser de ut? (både i utseende och uppträdande) Är det troligt att AI har utvecklats och i så fall hur pass avancerad är den?

- Vardagsapparatur. TV, stereo, telefoner, hemdatorer, köksredskap etc. hur har de förändrats med tiden? Mobiltelefonerna i dagsträvar ju allt mer åt att innehålla allt annat än just telefoner :gremtongue: Kommer det vara samma i framtiden med det i hemmet? Man har stereo, hemdatorer, teve och allt inbakat i en och samma modul.

- Fordon. Är det troligt med någon slags utveckling på det här området? Bensin lär väl inte längre vara drivmedlet, men frågan är vad som ersätter det? Kommer fordonen vara annorlunda än våra bilar och motorcyklar?

- Vapen. Har vapenutvecklingen förändrats och på vilket sätt kan den ha gjort det? Automatvapen utan rekyl i form av vanliga pistoler? Höghastighetskulor som tränger igenom betongväggar i vanliga pistoler?

- Rymdforskningen. Hur långt är det troligt att vi kommit? Har vi bosättningar ute i rymden ännu? Går rymdskeppen snabbare? Jag har inbillat mig att det var en troligare utveckling att nå på åttiotalet då stjärnornas krig skedde mellan USA och Sovjetunionen, men att det numera har gått ned kraftigt.

Givetvis kan man alltid köra enligt principen "Fake it 'til you make it" och det lär väl ändå bli så eftersom man har ytterst svårt att gissa sig rätt. Men i mina ögonen är det inte fel att försöka göra några edukerade gissningar på det området och arbeta utifrån dem, även om de inte nödvändigtvis kommer bli rätt i framtiden.

Noveller av Greg Egan är fin inspiration för sådant.
Jag förbannar evigt Litteraturvetenskap A för att förstört min lust att läsa romaner :gremfrown: Men jag skall försöka finna några av Egans böcker och försöka komma igenom dem. Tackar för tipset.

Robert Jonsson

På något sätt så känns det lite för tidigt att slänga in allt för hightech-saker i en allt för nära framtid..
Det är exakt så som jag känner. Nu vet jag ju inte om min definition av "nära framtiden" är off, men som jag skrev i svaret till Gurgeh så är det lite mer än sextio år fram i tiden och så som den teknologiska utvecklingen är idag, som du själv skriver, hur vet man hur den är i framtiden? Jag vill inte ens börja säga att jag ens vill gissa på det (för jag slipper gärna eftermälen citat som att det endast finns ett behov av fyra-fem datorer i världen :gremwink: ), utan att ha någon som helst grundbas att stå på.

Du skriver dock rätt klart vad du tycker så jag får tacka för det klara koncisa svaret. :gremsmile:

Robert Jonsson

Om du är imponerad av Starhunter så är din SciFu svag. Kom igen när du sett pärlor som [...]!
Då återkommer jag aldrig för dem har jag prioriterat bort. Jag tål inte äldre teveserier :gremtongue:

Tillbaka till ämnet. Varför görs det så få SF-spel som inte är framtid av något slag? Jag skulle tex gärna se ett spel i Harlan Ellison-stil.
Harlan Ellision? Författare antar jag, men hur ser hans stil ut för oss som är dåligt pålästa?

G

Guest

Guest
Om man lyssnar till vad forskare säger, om när de tekniska prylarna blir klara, så är det som prototyp, om man vill få det att slå så gäller de flesta saker att dubblera tiden.

O så gör jag en liten tidlista som enligt vissa är korrekt för möjliga prototyper(fullt fungerande):

5 år Vätgasdrivna bilar utan explotionsrisk. (vätgas låst i palladium eller annan liknande metall)

10 år Den sista prototypen av aidsvaccin innan lansering.

15 år Småskalig fusionsreaktor.

20 år Belastningsbara kvantdatorer (men jag tror att de kommer slå snabbt då de är inom en högutveklingszon)

25 år Full möjlighet att industriellt avskaffa olja.

Men dessa tekniker kommer inte vara särkilt potenta i grundutförande, det kommer dessutom att vara dyra.
Exempel: Kvantdatorer kan till viss del jämföras med 64bitars datorer, det kommer vara en extremhög prissättning i början, då säger ni, 64bitars processorer är ju lika billiga som andra ju, men de har faktiskt funnits sen slutet av åttiotalet, prissättningen har sjunkigt en hel del med åren.

Troberg

Sinister eater
Då återkommer jag aldrig för dem har jag prioriterat bort. Jag tål inte äldre teveserier
Jag har nya uddaserier också. American gothic, Strange, Dark skies, Earth 2 osv.

http://troberg.mine.nu/serieslist.txt

Försök gärna bräcka det, jag har några luckor jag försöker fylla...

Harlan Ellision? Författare antar jag, men hur ser hans stil ut för oss som är dåligt pålästa?
Oftast som en kolsvart ångestmissil som sitter som en arg knytnäve i magen, men han varierar väldigt mycket.

Titta här för några av hans noveller. Kanske inte hans allra bästa, men bra ändå. Och ja, jag vet att det är ett potentiellt upphovsrättsbrott att lägga ut dem så här, men det är en så begränsad publik, filen är så jobbig att läsa (rå textfil) och han är en så bra författare att ni kommer att köpa hans böcker ändå. Jag kommer dock att ta ner filen om en vecka eller så, så vänta inte om ni vill läsa.

<font size="1">EDIT: Länk till upphovsrättsskyddat material borttagen av Dante.</font size>

Robert Jonsson

Tackar...

...så mycket för konkreta uppskattningar och förklaring rörande prototyper och så. Väldigt hjälpsamt :gremsmile:

Robert Jonsson

Jag har nya uddaserier också. American gothic, Strange, Dark skies, Earth 2 osv.
De två sista har jag ett där i alla fall... Kollade in listan och såg många jag kände igen, andra som jag tyvärr inte haft möjlighet att se och andra som jag inte ens hade hört talas om. Vad det får mig att inse är att jag är "way out of your league". Men du saknade Wolf Lake i alla fall... :gremwink:

Okej, tacar för infon om Harlan Ellison. Skall bläddra igenom dokumentet och utbilda mig själv och hoppas jag tycker det är roligt med skönlitteratur igen.