Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Det finns en uppsjö av olika science fiction-rollspel som utspelar sig i rymden (många, många - betydligt mindre än alla fantasyspel som finns, men men...). Det äverkar vara på mode här i Sverige också. Nyligen kom Skymningshem: Andra Imperiet ut och ARK är på gång att komma ut.
Men det är inte de spelen jag skall tala om - eller ens rymdscience fiction. Jag tänkte istället ta upp lite funderingar om en annan genre. För tillfället sitter jag och arbetar på en outline för ett rollspel som utspelar sig ett antal år fram i tiden, men inte alltför långt för att det skall vara separat från vår nutid. Jag har ett par klara händelser i mitt huvud som kommer ske under tidslinjen för att påverka världen åt det håll jag vill ha den.
Frågorna är nu följande:
1) Vad förknippar man egentligen med termen "nära framtid" (eller på engelska som jag är så förtjust i... "near future")? Vad är det egentligen som skiljer det från vår nutid? Är det bara en ursäkt för att få slänga in en massa tuffa teknologiska saker som inte finns i vår värld?
2) Är det någon här som har idéer om vad för fallgropar som det kan finnas i att skapa just ett rollspel förlagt i ett nära framtid scenario? Antingen som de kan se på rak hand eller som de själva fallit i då de skapat ett?
Men det är inte de spelen jag skall tala om - eller ens rymdscience fiction. Jag tänkte istället ta upp lite funderingar om en annan genre. För tillfället sitter jag och arbetar på en outline för ett rollspel som utspelar sig ett antal år fram i tiden, men inte alltför långt för att det skall vara separat från vår nutid. Jag har ett par klara händelser i mitt huvud som kommer ske under tidslinjen för att påverka världen åt det håll jag vill ha den.
Frågorna är nu följande:
1) Vad förknippar man egentligen med termen "nära framtid" (eller på engelska som jag är så förtjust i... "near future")? Vad är det egentligen som skiljer det från vår nutid? Är det bara en ursäkt för att få slänga in en massa tuffa teknologiska saker som inte finns i vår värld?
2) Är det någon här som har idéer om vad för fallgropar som det kan finnas i att skapa just ett rollspel förlagt i ett nära framtid scenario? Antingen som de kan se på rak hand eller som de själva fallit i då de skapat ett?