Samberättande och klassiskt rollspel står så långt från varandra i fråga om grundregler som det är möjligt. "1. Spelledaren har alltid rätt, 2. Om spelledaren har fel, se 1." kontra "Det finns ingen spelledare" bör väl ligga en bit ifrån varandra i skala...
Men vad finns det däremellan månne?
Det finns en hel del spel där man kan påverka saker i mindre grad. Star wars kraftpoäng och DoD:s hjältepoäng är exempel på sådan påverkan och även diverse attribut, både fasta sådana och sådana man förhandlar med spelledaren ("jag har ju timmerhuggarbakgrund och de här killarna är ju riktiga träskallar, får jag min +3?"). Det finns även diverse omslagsmekaniker och liknande att tillgå.
Men var finns det mer? Jag har fått förklarat för mig att Burning wheel RPG har "regler för hur man överrider spelets simulationistiska mekanismer", vad nu det innebär. Vad finns det mer för spel som är klassiskt (similativt, gameistiskt eller whatever) men som ändå har bra regler för enskilda spelare att ha (tillfällig?)utökad kontroll över skeendena. Observera att jag inte använder historien här, jag är främst ute efter mekaniker som har drag åt samberättande men vill inte utesluta kreativa metoder/regler för att kunna säga "jag tycker att det här barkar åt galet håll, kan vi inte göra så här i stället?".
Om du fick bestämma, hur skulle du vilja att det löstes?
Men vad finns det däremellan månne?
Det finns en hel del spel där man kan påverka saker i mindre grad. Star wars kraftpoäng och DoD:s hjältepoäng är exempel på sådan påverkan och även diverse attribut, både fasta sådana och sådana man förhandlar med spelledaren ("jag har ju timmerhuggarbakgrund och de här killarna är ju riktiga träskallar, får jag min +3?"). Det finns även diverse omslagsmekaniker och liknande att tillgå.
Men var finns det mer? Jag har fått förklarat för mig att Burning wheel RPG har "regler för hur man överrider spelets simulationistiska mekanismer", vad nu det innebär. Vad finns det mer för spel som är klassiskt (similativt, gameistiskt eller whatever) men som ändå har bra regler för enskilda spelare att ha (tillfällig?)utökad kontroll över skeendena. Observera att jag inte använder historien här, jag är främst ute efter mekaniker som har drag åt samberättande men vill inte utesluta kreativa metoder/regler för att kunna säga "jag tycker att det här barkar åt galet håll, kan vi inte göra så här i stället?".
Om du fick bestämma, hur skulle du vilja att det löstes?