Nekromanti I korselden

Morgoth

Swashbuckler
Re: RPGM2K [OT]

"Med "granny get pissed"-bilderna visar du dessutom upp dina skillz som RPGM2K-makare"

Nä. Jag använde bara vanliga Battle Animations i event-menyn. Inget komplicerat alls.

"Häftigt med en "Lord Rising"... Finns det en Krille också?"

Jag har planerat en gammal herbalist på level ett vid namn Soondeline. Han är den enda som kan hela med "magi", alltså är det bra att använda honom en massa, även om det kanske inte går så bra i alla lägen, så att han blir bättre.

I övrigt har jag med en Arvidos, och planerar att ha med så många andra tokar från forumet som möjligt =P.

"Du får dock göra gånganimationen själv"

Vägrar! Jag är totalt allergiskt mot allt grafiskt och får klåda av bildprogram. Men tack för tipset (bwaha, tror nog jag snor en stillastående katten rising och använder lite ala Nu:erna i Chrono Trigger).

Snygga bilder, förövrigt, kan man få sig en titt på några av dina l33ta spel? =P

/Morgoth@rules.it [hemsida] spel är förresten ett Snöväktare-dataspel fortfarande i komposition (men just nu går det lite trögt pga inga fungerande högtalare), om du vill ta dig en titt, sök upp mig på IRC eller MSN eller ICQ eller nåt =P

Vindhand

Myrmidon
Det _var_ bättre förr

På tiden då FIDO-net var stort så blev det med nödvändighet en lugnare debatt och folk hade gott om tid att smälta motsidans argument eller tänka på sida egna. Eftersom inläggen speglades på nätterna kunde man inte skriva 100 inlögg och motinlägg i samma fråga på en dag :gremsmile:

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Debatter och prestige

Alltså, nej, jag hänvisade inte tillbaks till huvudinlägget utan det var en sån där självklarhet igen.

Att uttrycka en självklarhet när man blir tillfrågad är att stå för den anser jag, och även annars också. Att stå för en annorlunda åsikt i övrigt kan vara ärligt och modigt, eller ärligt och dumt

Morgoth

Swashbuckler
Bats and preists

Hövva, det var mysigare att diskutera RPGMAKER, så jag låter bli att bita i den sura kakan och tänker inte starta en smaksakdebatt om det här. Du tycker att man ska skrika ut sina egna åsikter, jag tycker man kan ha dem för sig själv i den mån de inte är givande. Du tycker att man måste vara aggresiv för att diskutera, jag tycker att det går bra att sansat få en överblick över en situation utan att vara tvungen att bitas.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - vet att han är tråkig men måste verkligen se på Simpsons nu

Rising

Vila i frid

"bwaha, tror nog jag snor en stillastående katten rising och använder lite ala Nu:erna i Chrono Trigger"

Jag tror tyvärr att Katten Riving är på tok för stor för att bli en sprite. De får bara vara si och så stora. Man skulle förstås kunna dela upp honom på flera småbilder och sätta ihop dem, men då går det nog inte att få honom att röra sig.

Man skulle dock lätt kunna göra snygga Katten Riving-statyer att ha som bakgrundsobjekt...

"kan man få sig en titt på några av dina l33ta spel?"

Det är ju typ fett omöjligt att spara ett RPGM2K-projekt så någon annan kan spela dem. Jag provade en gång och det gick uruselt. Eller var det jag som missförstod något, kanske? Äh, jag vet inte, jag vill göra spelen färdiga först. Men då ska allting vara gjort av mig själv, alla bilder och bakgrunder ska jag ha ritat, å jag vill komponera all musik själv (förvänta er inga masterpieces dock!), annars är det inte tillräckligt lattjo.

"om du vill ta dig en titt, sök upp mig på IRC eller MSN eller ICQ eller nåt"

Är det klart? Jag vill gärna spela det när det är färdigt, men vänta tills dess. Det blir häftigast då.

/Riz

Rising

Vila i frid
Re: Bats and preists

"Du tycker att man ska skrika ut sina egna åsikter, jag tycker man kan ha dem för sig själv i den mån de inte är givande. Du tycker att man måste vara aggresiv för att diskutera, jag tycker att det går bra att sansat få en överblick över en situation utan att vara tvungen att bitas."

Nja, riktigt så hård var jag väl inte? :^) Hä hä, här överdriver du allt en aning, tror jag nog... "Aggresiv" tycker jag inte man ska vara, men jag ser gärna att folk sticker ut sina hakor med åsikter som inte är helt självklara. Annars leder inte debatterna någonstans.

Å andra sidan är mina åsikter just nu rena floskler, så jag säger väl så här då:

De perfekta debatterna tycker jag skapas av att man inledningsvis är lite hårdhänt och vass i kanterna och tar i aningens mer än man egentligen under vanliga förhållanden skulle ha gjort. (Jag pratar alltså inte om att man ska vara elak och kasta personangrepp på varandra, men när det kommer fram saker som "jag tycker intriger dödar skräck" och "jag tycker tärningar är nödvändiga för att det ska kunna bli spännande" eller när någon lägger fram svulstiga manifest om hur framtidens rollspel bör se ut, då börjar man tänka efter vad man egentligen själv har för åsikter om saken.) Sedan bör diskussionen bli allt mer sansad och nyanserad allteftersom man väger fördelar och nackdelar mot varandra. (Det är ju bättre att det hettar till från början än att det bara blir värre och värre med tiden)

Då har man en gulddiskussion. Först: några rejäla gnistor, sedan; en behaglig lugn och fin glöd att värma sig vid.

/Rizzo

Rising

Vila i frid
Re: Vilken söt katt:D(OT)

"vart kom den ifrån?"

Den har jag faktiskt ritat helt själv.

Fast jag har inte orkat göra några fler animationer, från början tänkte jag att det skulle komma en ny varenda vecka eller nå't...
/Rising
som är lat av sig, men som ändå skulle behöva en skadeglatt smilande katt, en nipprig skuttande katt, en sovande katt och en OT-katt, bl.a.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Du är inte ens i krig

"Så det känns liiite uddlöst... Jag föredrar faktiskt att läsa sådant som sticker lite i ögonen, folk som sticker ut hakan och tycker något som man kan lära sig något av, även om man inte själv håller med. "

Alla människor känner inget behov av att ha provocerande åsikter. Alla människor känner inget behov av att starta långa diskussioner. Vill du provocera kan du väl göra det själv istället?

"Så ta det lugnt, du är inte i mitten av korselden, du sitter i själva verket långt bortom räckhåll för kanonerna och dricker varm choklad i myspyslandet. Det är en bra plats att vara på. Säker. Stillsam."

Till skillnad ifrån Rising som dansar runt i ett badkar med pirayor endast iförd en smoking av ruttet kött? Ibland kan det faktiskt bli för mycket av det goda också vet du./images/icons/smile.gif

Morgoth

Swashbuckler

"Jag tror tyvärr att Katten Riving är på tok för stor för att bli en sprite"

Då använder jag honom som bildelement.

"Det är ju typ fett omöjligt att spara ett RPGM2K-projekt så någon annan kan spela dem"

Såhär gjorde jag, och det funkade rätt bra:

1) Ha ditt spel i exakt det läge du vill ha det och spara det.
2) Ta "Make Game Disk" i File-menyn.
3) Välj vart setupfilen ska hamna. Den kommer hamna bredvid en .lzh-fil också, har jag för mig.
4) Samla imhop alla dina nya filer i en komprimerad mapp (zip-fil)
5) Skicka den till valfri kamrat.

Både [color:blue]Arvidos</font color=blue> och [color:blue]kalcidis</font color=blue> har spelat mitt spel efter att jag skickat dem sådana filer.

Om du tänker skicka till någon som redan har RPGMAKER, gör en komprimerad mapp av projektmappen och skicka den. Be honom zippa upp den i sitt RPGMAKER-fodral och njuta (detta kommer dock medföra att han kan trixa med det hur han vill).

"Är det klart?"

Näe. Men jag skulle behöva speltestare. Det var så jag menade.

Morgoth

Swashbuckler

"Man kanske skulle slänga sig in i svängen?"

Jao, gör du rätt i. Jag brukar använda programmet som avkoppling från arbete, typ som vissa använder spel.

Du kan ladda ner det från rpgpalace. Här finns också en massa grrrym grafik, rippad från diverse TV-spelsklassiker (själv använder jag nästan exklusivt FF6-gubbs). Phylomortis.com är platsen för fler grafikbehov, och här finns också ett spel från RPGMAKER som fungerar som lysande exempel på vad Rpgmaker kan åstadkomma. Med lite kod.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - beundrar skaparen av Phylomortis, o du store... =P

Rising

Vila i frid

"Till skillnad ifrån Rising som dansar runt i ett badkar med pirayor endast iförd en smoking av ruttet kött? Ibland kan det faktiskt bli för mycket av det goda också vet du."

Riktigt så menade jag inte. Jag ville mest inspirera folk att bilda sig någon form av riktig åsikt överhuvudtaget. Om du vill, välj en medelväg då: Provocera inte, men ha en åsikt som inte är helt slätstruken. Berätta vad du har kommit fram till och varför, så kan folk som kommit fram till andra synpunkter få ett bredare perspektiv genom dina erfarenheter.

Det jag opponerar mig emot är floskler såsom:

"Jag tycker alla ska få spela rollspel på det sätt som de själva vill"
"Regler är bra när de hjälper stämningen i äventyret, men man bör frångå dem om de skulle komma ivägen för spelglädjen"
"Det är roligt att ha kul"
...osv. Ingen skulle ju tycka motsatsen.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler

"Ingen skulle ju tycka motsatsen."

Och det är målet? Att hitta åsikter som inte delas av andra?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Riktigt så menade jag inte. Jag ville mest inspirera folk att bilda sig någon form av riktig åsikt överhuvudtaget. Om du vill, välj en medelväg då: Provocera inte, men ha en åsikt som inte är helt slätstruken. Berätta vad du har kommit fram till och varför, så kan folk som kommit fram till andra synpunkter få ett bredare perspektiv genom dina erfarenheter."

Jag håller delvis med dig. Det är naturligtvis intressantare att få veta den bakomliggande orsaken till folks olika åsikter. Men det här forumet har en väldigt blandad publik och användarskara. Alla är inte lika eftertänksamma eller stridberedda som du är. Låt dem få ha sin floskler i fred. Låt dem ta den tid de behöver för att lära känna sig själva och sina motiv. Det kanske inte är så att alla har eller kan formulera några djupare formuleringar kring rollspelsfrågor. De måste också få existera på detta underbara forum. Jag är själv inte sådär vansinnigt intresserad av att formulera någon slags manifest över rollspel. "Rollspel enligt walium" eller kanske "Rollspel och walium-vägen till Nirvana". Jag tycker debatter är kul och lärorikt men vill liksom de flesta andra inte ge mig in på frågor som jag inte vet något om.

Lev och låt leva säger jag!

"Det är roligt att ha kul"

Så sant som det är sagt. Hur skulle det se ut om det var tråkigt?

Rising

Vila i frid

"Jao, gör du rätt i. Jag brukar använda programmet som avkoppling från arbete, typ som vissa använder spel."

Joo, det är lätt att börja pula med lite bakgrunder när man inte har något att göra...

Problemen med RPGM2K är dock:

-Man har skitliten möjlighet att ändra stridsmotorn. Några stora förändringar kan man inte göra. Fienderna kan till exempel inte animeras, som i Phantasy Star.

-Animeringsproblem på karaktärerna. Man vill ha möjligheten att använda fler frames i rörelserna.

-Vissa meddelanden kan man inte ändra. Det irriterar folk som jag, som vill personifiera allt.

-MIDfiler kan det spela, men inte MP3or.

-De flesta versioner av programmet har en massa irriterande översättningsmissar.

-Man vill ha fler programmeringsmöjligheter.

...Men annars är det schysst. Jag ska försöka göra en strategisimulator med fet handling någon gång.

/Rising

Rising

Vila i frid

"Och det är målet? Att hitta åsikter som inte delas av andra?"

Nästan. Att ha en åsikt som inte behöver delas av andra.

"Jag tycker rollspel ska vara roligt/spännande/lärorikt/stämningsfullt eller spännande beroende på vad man vill spela för tillfället" är till exempel en helt onödig åsikt. En floskel. Det finns inte en enda människa som skulle protestera mot det. Hur skulle det ha gått till? "Nä, jag tycker man alltid ska spela skräckäventyr, även om man inte vill!"?

En åsikt är en åsikt så fort som den inte behöver delas av andra. Mitt mål är att sopa bort flosklerna och hitta de riktiga åsikterna.

/Rising

Morgoth

Swashbuckler

Ska försvara programmet i den mån det går.

"-Man har skitliten möjlighet att ändra stridsmotorn. Några stora förändringar kan man inte göra. Fienderna kan till exempel inte animeras, som i Phantasy Star."

Phylomortis har lyckats rätt bra på den fronten.

"-Animeringsproblem på karaktärerna. Man vill ha möjligheten att använda fler frames i rörelserna"

Jag vet att det är föga tröst, men man kan ju ha hur många animationer som helst per 'event' (objekt överhuvudtaget).

"-Vissa meddelanden kan man inte ändra. Det irriterar folk som jag, som vill personifiera allt"

Det mesta går väl att ändra? Vocabulary i databasen, du vet. Dessutom har Phylomortis lyckats fett med att ändra typ allt. Om du inte har fattat det ännu, föreslår jag att du tar en titt på det. Det är verkligen inspirerande.

"-MIDfiler kan det spela, men inte MP3or"

Jao... men det är inte utan att man förstår varför. Dessutom är ju alla grymt dramatiska musiksnittsar från TV-spel i midi-format. Ta en titt på vgmusic.com. Det gjorde jag.

"-De flesta versioner av programmet har en massa irriterande översättningsmissar"

Nej, jag tänker inte försvara den här punkten. Tror ingen som jag blev så irriterad av 'potionuses' eller '[hero] Failed' (när det egentligen handlade om att han undvek en effekt).

"-Man vill ha fler programmeringsmöjligheter"

Tjahadu. Mycket verkar gå att göra. Ta en titt på 'Common Events' i databasen. Har aldrig fattat riktigt hur det funkar, men tar man en titt på Phylomortis är det sprängfullt med Common Events.

Det är alltså inget programmeringsspråk, precis, utan snarare frisk avkoppling. Vill du göra ett riktigt fräscht dataspel, gör det då i kod, für sateen.

Mumma, sån här diskussion är definitivt min starka sida. Informationsbyten, det är vad jag siktar på (eller så kanske jag bara gillar att besserwissa mig =P).

/Morgoth@rules.it [hemsida] - gillade också Phantasy Star

Rising

Vila i frid

"Men det här forumet har en väldigt blandad publik och användarskara. Alla är inte lika eftertänksamma eller stridberedda som du är. Låt dem få ha sin floskler i fred."

Nja, det du säger låter sympatiskt, men det blir problem när folk bankar andra i skallen med floskler när debatten är byggd på ett fundament av riktiga åsikter.

Jag skulle se det som ett enormt nederlag om friformsdiskussionen nedan skulle ha mynnat ut i Rosens förslag: Friformare spelar friform för att de tycker det är roligt.

Det är förstås alldeles sant, men var det någon som trodde något annat? Hur blir det om man använder den taktiken i andra rollspelsfrågor?

"Är det lämpligt att köra skräckäventyr i Vampire och i så fall, hur skall man gå tillväga?"
Svar: "Det går att skrämmas i Vampire om man gillar det rollspelet. Alla har olika sätt att skrämmas på i Vampire, det går inte att peka på ett specifikt sätt och hävda att det är värt mer än andra."

"Hur skall man spelleda långa resor i ens äventyr?"
Svar: "Det beror på vad man tycker är roligt och vad ens spelgrupp tycker är spännande. Det finns många olika sätt."

"Vilka grundegenskaper tycker ni är viktiga att ha med i ett rollspel?"
Svar: "De som man tycker om."

Osv osv osv, förstår du vad jag menar? Det blir så oerhört frustrerande när folk pratar utan att ha något att säga. Ge ett ordentligt svar istället, skriv vad du tycker. Det behöver inte vara några slipade argument bakom, var bara ärlig och försök ge något matigt som folk kan ha användning av. Flosklerna kan man ju redan. Alla fattar att friformarna tycker friform är roligt, men varför gillar de det?

Folk som ställer frågor tycker jag man ska ta på allvar. Att bara ge dem en floskel som svar tycker jag är respektlöst. Då är det bättre att säga något som man personligen tycker men kanske inte tänkt igenom så noga. Om någon överbevisar en så har man iaf lärt sig något.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: RPGM [OT]

Själv som ickeägare av en pc sliter med playstationversionen av RPGmaker, väldigt väldigt kul. Håller på med ett spel som driver med mina gamla bordsrollspelskampanjer och utspelar sig i Greyhawk.

Kan även rekommendera Neverwinter nights som har en lättanvänd editor för den som inte tål 2d 16-bitsgrafik.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hur blir det om man använder den taktiken i andra rollspelsfrågor?"

Precis lika hemskt som du beskriver det. Men allvarligt talat; är det verkligen ett problem som vi har här på forumet? När inträffade det sist att du fick floskler till svar när du behövde hjälp men ett äventyr eller ett rollspelskoncept?

"Folk som ställer frågor tycker jag man ska ta på allvar. Att bara ge dem en floskel som svar tycker jag är respektlöst. "

Sant, sant, men egentligen inget relevant argument. Frågan gäller flosklerna i Daniels inlägg som egentligen bara är en sammanställning av hans egna åsikter. Du målar upp en potentiell hotbild som känns mycket avlägsen.