Re: Antero Vipunen - Den gamla och den nya tron
Det låter koolt med en trio relativt nya gudar (och ännu bättre att de också är törstande!), och så låter vi den gamla enda guden stå för godhet. Däremot har jag generellt lite svårt med absoluta värden. Jag kan leva med det, om ni andra vill ha en absolut god gammal gud och nya onda gudar, men jag gillar bättre om godhet och ondska är mer subjektivt.
Om de nya gudarna samarbetar med monstren, om vi tror de samarbetar med monstren eller det bara är den enda gudens företrädare som säger att de samarbetar, det behöver inte spela roll i relation till deras godhet eller ondska, däremot kan det ju t.ex. spela roll i relation till byns överlevnad.
Kyrkan kan ju skydda byn av någon anledning, bara klockans närvaro kan ju vara skydd mot de törstande tre och monstren i skogen, men kan väl ändå vara korrumperad? Den behöver ju inte ens vara korrumperad av samma makter (det kasnke finns makter vi som spelare inte känner till), kanske är den korrumperad av bara en av de tre, ifall de motverkar varandra. Vi behöver inte veta det, ens som spelare är min åsikt. Om all kunskap vi som spelare har är subjektiv går det alltid att hantera eventuella motsägelser efterhand.