Nekromanti I needz regelsystem!

Ymir

Liten kantbaron
(Bitterhet alert)

Efter många år av 'system doesn't matter'-tänk har jag svängt om till Ron Edwards läger, puckat miffo as he may be. Detta har delvis att göra med att jag spelade en kampanj i och kom att älska Solar System, men mest på grund av att jag gradvis insett vidden av hur störiga bristerna faktiskt är i de system som jag tidigare använt till precis allting - that is, Eon/Neotech 2 och WoD.

Jag har sedan länge varit så störd på WoDs system att jag substituerat det med Witchcrafts, men det fungerar egentligen inte särskilt bra, och jag är inte direkt glad i systemet egentligen.

Jag är skittrött på min Eonkampanjs bajsiga jävla skitsystem, jag hatar D&D, jag är toktrött på detaljism, jag pallar inte simulationism...

helst hade jag bara spellett nått i Solar System som omväxling tills jag åter får upp förmågan att uthärda att strider tar femtielva timmars speltid, men hälften av min ordinare spelgrupp har typ bestämt sig för att Solar System suger och vägrar spela det...och inte pallar de friform heller...

så ska jag få något nytt och fräscht spellett någon gång inom överskådlig tid med mitt vanliga gäng, behöver jag ett nytt regelsystem, annars är jag fast för evigt med D&Ds bajsregler som inte kan hantera något annat än grottkräl och rutnät ens avlägset tillfredställande, WoD med sin miffo fördelningskurva och sin uppfuckade spelbalans, och Eons system där striderna tar så lång tid att jag lackar ur och bara friformar skiten. Neotech 3 erbjuder en liten strimma hopp, men det är så hårt knutet till sin setting...

System jag tidigare varit intresserad av är Burning Wheel och Reign, men BW är ju då detaljistisk simulationism, som jag är skittrött på, och Reign har visst 'taktisk strid', som jag är skittrött på (well, utom i min D&D-kampanj där det sort of är syftet, men den är ju inte riktigt rollspel), så de går bort...

det enda system utöver Solar som jag känner till som jag förmår uppbåda nån större entusiasm inför just nu är Buffy, som är tillräckligt slimmat och fyndigt, och passande för den tänkta dramaturgin, för att kännas kul. I övrigt känner jag inte till så många regelsystem, och därför behöver jag er hjälp. Jag hade hoppats att ni kunde försöka rekommendera eller rentav sälja ut lite system åt mig. Förklara gärna deras grunder och vad som gör dem bra (eller bara lämpliga för det jag verkar eftersträva).

Jag vill ha ett regelsystem som (helst):
- är enkelt
- är mer eller mindre narrativistiskt
- är utan stridsfokus (åtminstone ett överdrivet sådant)
- har vettiga regler för andra typer av konflikter än strid (abstrakta resolutionsystem vore allra bäst)
- är lätt att använda till många olika sorters settingar
- involverar rollpersonernas motivationer, känslor, agendor, personligheter
- är gratis

Jag förstår att världen inte är perfekt och att man inte kan få allt, systemet behöver inte klara alla punkterna, det viktiga är att det är gratis, för jag har inga pengar att köpa någonting för. Men snälla,hjälp mig, jag är så jävla sugen på ett nytt system att vara entusiastisk till.

- Ymir, nödställd

Christoffer

It's all pig.
Conspiracy of Shadows - Finns gratis att ladda ner, rätt tjusigt litet system som jag är rätt förtjust i, bara spelat det som hastigast över forum för att spela Delta Green, men det jag läst gillar jag. Nyaste versionen, Dirty Hands, finns gratis på www.conspiracy of shadows.com. Den första versionen finns gratis på Google Books, och Revised, som är den versionen jag själv använder, vet jag faktiskt inte om den finns någonstans gratis. Kolla med waybackmachine.

Fate - Fate 3.0 verkar användas för allt möjligt och själva regelsystemet är gratis. Finns en drös konverteringar. Spirit of the Far Future är en, vad jag kan se genom att bara läsa, utmärkt Traveller-konvertering. Finns en rätt aktiv yahoogrupp där olika adaptioner diskuteras.

Burning Wheel - Om du redan har det, se på det igen. Skippa allt förutom Cirklar och Resurser till en början, för sen in Duel of Wits. Inget mer. Tryck stenhårt på intentioner, inga tärningar får rulla innan en intention finns. Först när allt det sitter, när beliefs fungerar som de ska i spel och känns enkla att formulera, för in Fight! och Range and Cover. Och förlåt att jag drar upp ett spel som du redan sagt nej till, men jag har själv oerhört svårt att se vare sig speciellt mycket simulationism eller piller detaljer i Burning Wheel utan tvärtom prickar det in varenda punkt du har i listan. Enkelt är väl om möjligt den punkt som Burning Wheel missar, men det är inte heller speciellt svårt. Och i jämförelse med Eon ska det väl inte vara någon match! :gremlaugh:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
nån större entusiasm inför just nu är Buffy, som är tillräckligt slimmat och fyndigt, och passande för den tänkta dramaturgin, för att kännas kul.
Beätta gärna mer om Buffy-systemet. jag är seriöst nyfiken.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Conspiracy of Shadows - Finns gratis att ladda ner, rätt tjusigt litet system som jag är rätt förtjust i, bara spelat det som hastigast över forum för att spela Delta Green, men det jag läst gillar jag. Nyaste versionen, Dirty Hands, finns gratis på www.conspiracy of shadows.com. Den första versionen finns gratis på Google Books, och Revised, som är den versionen jag själv använder, vet jag faktiskt inte om den finns någonstans gratis. Kolla med waybackmachine.
Tyvärr är det döda länkar på deras sajt.

Möller

Hubert Hortlax
Krank har tipsat mig om regelsystemet Volt, som han har baserat endel av sina kreationer på. Det borde uppfylla många om inte alla av dina krav, om det är så som jag tror det är.

Senaste versionen heter Volt 1.2, och är inte släppt än. Det lär dock inte dröja länge, den 7 Juni var det bara korrläsning och layout kvar.

Här är Volts hemsida:www.reptid.nu

Storuggla

Champion
Så.. du vill alltså ha Hero Quest 2, men du vill inte betala för det? :gremsmile:
Ett system där "Imponerande Skägg: 14" är lika värdefullt på pappret som "Svärdsman: 14", "Ökennomad: 14" eller "Schyssta rattar: 14". Där man blir bättre rent systemmässigt om man slåss för det man tror på och för ens familj och vänner... om man inte hatar dem och slåss mot dem, det vills säga.

Storuggla, släpps första juli

Simon

Swashbuckler
All sympati för din belägenhet! Drygt som fan när man känner att regelmotorn man använder kommer så märkbart ivägen för det roliga.

Har du kollat på DeBracys mutant-hack till Skymningshem: Andra imperiets regler? Typ fyra sidor långt och fick mig att inse att Shi2s regler är något slags proto-indie (i den bemärkelsen att den stöder det sätt att spela på som jag och de mina spelar på), med systemets Egenskaper, Mål och så vidare, och den smidiga möjligheten att köra en-slags konfliktresolution med färdigheterna utan att behöva ändra särskilt mycket annat.

Kan va nåt att kolla på.

Christoffer

It's all pig.
Mekanurg said:
Tyvärr är det döda länkar på deras sajt.
Jo, han har problem med sidan, varit så ett tag nu. Men för dem som är intresserade så har jag nog hela regeldelen som en pdf här någonstans, de är creative commons så det är inget lagligt huffens fuffens för den som bryr sig, så PM:a mig en epostadress så ska jag se om jag kan gräva fram dem.

Annars rekommenderar jag Revised istället för Dirty Hands, men det kanske är väl en smaksak. Jag gillar inte åt vilket håll som regelsystemet glidit.

Edit: Upptäckte att jag hade reglerna för revised också som en doc. Även dem creative commons. Pm:a om någon vill ha.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Mekanurg said:
Beätta gärna mer om Buffy-systemet. jag är seriöst nyfiken.
Är du bekant med Eden Studios Unisystem? Det är en mer slimmad version av den som användes till många av licensspelen (Buffy, Angel, Army of Darkness är tre exempel). I princip har du en uppsjö av färdigheter och egenskaper som läggs ihop med 1D10 för att komma över en svårighetsgrad på 9. Vissa handlingar är svårare och kräver ett visst antal lyckade nivåer (alltså, högre än 9) för att lyckas.

Ymir

Liten kantbaron
Vad som gör Buffys system så bra i jämförelse med tex Witchcrafts är att färdighetslistan är väldigt tydligt avgränsad och klockrent passar det man eftersträvar med spelet, och att stridsreglerna är nedbantade och slimmade.

Vi har en wiki tillägnad vår Buffy-kampanj där man kan kolla på rollpersoners stats och sånt, det lär ge en liten inblick i systemet.

- Ymir, äter tonfisk

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ymir said:
Vad som gör Buffys system så bra i jämförelse med tex Witchcrafts är att färdighetslistan är väldigt tydligt avgränsad och klockrent passar det man eftersträvar med spelet, och att stridsreglerna är nedbantade och slimmade.
Jag har ingen praktiskt erfarenhet av Unisystem annat än det cineastiska, utan jag satte mig bara in i Buffys system när jag skrev bidrag åt den reviderade regelboken. Då passade jag på att kolla lite på just Witchcrafts formulär och fick där dåliga vibbar - just för att det var fler färdigheter. Jag själv drivs av en liknande regelfilosofi som Buffy har med avgränsade och översiktliga färdigheter, vilket syns rätt väl i Bortom: Lögnens slöja.

Jag skulle iofs. kunna rekommendera Bortom till dig - det är enkelt, används som en stomme för berättandet, är lätt att använda till många olika settings. Det kostar visserligen att köpa, men går att ladda ned en slimmad gratisversion av reglerna ( du hittar dem här).

Vad som saknas i de punkterna som du tar upp är två saker. Involverandet, på ett mer regelmässigt plan, av karaktärsdrag och så är något jag håller på att utveckla till den kommande modulen Visioner och fantasier. Det andra du beskriver, ett abstrakt resolutionssystem, är något som inte Bortom har då det i grunden är rätt traditionellt. Dock har jag på senare tid börjat tänka lite på hur det kan fungera så vem vet vad som hända i framtiden? (Med fundera menar jag: är snart i färd och speltesta...)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
OMG, jag är omnämnd!

Ja; T10 lämpar sig väldigt väl för att hacka åt det här hållet. Det jag skulle göra idag om jag skulle revidera är att införa antingen Conditions (från Mouse Guard - trött, hungrig, arg, osv... anpassade till kampanjen) eller köra med sätta rubrik på tillståndet helt fritt, som om det vore en Egenskap nästan. Jag tror det skulle kunna ge riktigt bra spel men jag har tyvärr inte fått chans att testa.

Simon

Swashbuckler
DeBracy said:
OMG, jag är omnämnd!

Ja; T10 lämpar sig väldigt väl för att hacka åt det här hållet. Det jag skulle göra idag om jag skulle revidera är att införa antingen Conditions (från Mouse Guard - trött, hungrig, arg, osv... anpassade till kampanjen) eller köra med sätta rubrik på tillståndet helt fritt, som om det vore en Egenskap nästan. Jag tror det skulle kunna ge riktigt bra spel men jag har tyvärr inte fått chans att testa.
Nu har jag ju inte testat ditt hack alls, men det sista låter särskilt vettigt, tycker jag vid en första anblick.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag antar att du vill åt något hyfsat detaljerat, när det gäller "rollpersonernas motivationer, känslor, agendor, personligheter" etc, men om du står ut med få spelvärden och en rätt hög abstraktionsnivå borde Nyx eller T12 kunna fungera. De uppfyller alla dina krav, tycker jag nog. T12 finns inte nedskrivet annat än i Haragada och Natt över Haragada och det är rätt föråldrade versioner nu. Eventuellt skulle jag kunna skriva ned hur reglerna funkar lite snabbt, men det är inget jag kan garantera. Annars kan du peta på Snigel på IRC och få senaste versionen av Nyx.

Eksem

Champion
Yeah! Loves me some Hero Quest! Att jag glömt bort det spelet, det är ju helgalet. Det är ju dessutom precis vad Ymir letar efter! Resolutionssystemet är abstrakt, det stödjer en berättande agenda, det är lätt att porta till vilken miljö som helst, baserar sig på relationer och... är inte gratis. Nåja.

Genesis

Ni dés ni maître
Ymir said:
Jag vill ha ett regelsystem som (helst):
- är enkelt
- är mer eller mindre narrativistiskt
- är utan stridsfokus (åtminstone ett överdrivet sådant)
- har vettiga regler för andra typer av konflikter än strid (abstrakta resolutionsystem vore allra bäst)
- är lätt att använda till många olika sorters settingar
- involverar rollpersonernas motivationer, känslor, agendor, personligheter
- är gratis

Jag förstår att världen inte är perfekt och att man inte kan få allt,
Mitt regelsystem som jag just konstruerade har allt. Fast det är inte speltestat ännu.