Ymir
Blivande Stockholmshipster
(Bitterhet alert)
Efter många år av 'system doesn't matter'-tänk har jag svängt om till Ron Edwards läger, puckat miffo as he may be. Detta har delvis att göra med att jag spelade en kampanj i och kom att älska Solar System, men mest på grund av att jag gradvis insett vidden av hur störiga bristerna faktiskt är i de system som jag tidigare använt till precis allting - that is, Eon/Neotech 2 och WoD.
Jag har sedan länge varit så störd på WoDs system att jag substituerat det med Witchcrafts, men det fungerar egentligen inte särskilt bra, och jag är inte direkt glad i systemet egentligen.
Jag är skittrött på min Eonkampanjs bajsiga jävla skitsystem, jag hatar D&D, jag är toktrött på detaljism, jag pallar inte simulationism...
helst hade jag bara spellett nått i Solar System som omväxling tills jag åter får upp förmågan att uthärda att strider tar femtielva timmars speltid, men hälften av min ordinare spelgrupp har typ bestämt sig för att Solar System suger och vägrar spela det...och inte pallar de friform heller...
så ska jag få något nytt och fräscht spellett någon gång inom överskådlig tid med mitt vanliga gäng, behöver jag ett nytt regelsystem, annars är jag fast för evigt med D&Ds bajsregler som inte kan hantera något annat än grottkräl och rutnät ens avlägset tillfredställande, WoD med sin miffo fördelningskurva och sin uppfuckade spelbalans, och Eons system där striderna tar så lång tid att jag lackar ur och bara friformar skiten. Neotech 3 erbjuder en liten strimma hopp, men det är så hårt knutet till sin setting...
System jag tidigare varit intresserad av är Burning Wheel och Reign, men BW är ju då detaljistisk simulationism, som jag är skittrött på, och Reign har visst 'taktisk strid', som jag är skittrött på (well, utom i min D&D-kampanj där det sort of är syftet, men den är ju inte riktigt rollspel), så de går bort...
det enda system utöver Solar som jag känner till som jag förmår uppbåda nån större entusiasm inför just nu är Buffy, som är tillräckligt slimmat och fyndigt, och passande för den tänkta dramaturgin, för att kännas kul. I övrigt känner jag inte till så många regelsystem, och därför behöver jag er hjälp. Jag hade hoppats att ni kunde försöka rekommendera eller rentav sälja ut lite system åt mig. Förklara gärna deras grunder och vad som gör dem bra (eller bara lämpliga för det jag verkar eftersträva).
Jag vill ha ett regelsystem som (helst):
- är enkelt
- är mer eller mindre narrativistiskt
- är utan stridsfokus (åtminstone ett överdrivet sådant)
- har vettiga regler för andra typer av konflikter än strid (abstrakta resolutionsystem vore allra bäst)
- är lätt att använda till många olika sorters settingar
- involverar rollpersonernas motivationer, känslor, agendor, personligheter
- är gratis
Jag förstår att världen inte är perfekt och att man inte kan få allt, systemet behöver inte klara alla punkterna, det viktiga är att det är gratis, för jag har inga pengar att köpa någonting för. Men snälla,hjälp mig, jag är så jävla sugen på ett nytt system att vara entusiastisk till.
- Ymir, nödställd
Efter många år av 'system doesn't matter'-tänk har jag svängt om till Ron Edwards läger, puckat miffo as he may be. Detta har delvis att göra med att jag spelade en kampanj i och kom att älska Solar System, men mest på grund av att jag gradvis insett vidden av hur störiga bristerna faktiskt är i de system som jag tidigare använt till precis allting - that is, Eon/Neotech 2 och WoD.
Jag har sedan länge varit så störd på WoDs system att jag substituerat det med Witchcrafts, men det fungerar egentligen inte särskilt bra, och jag är inte direkt glad i systemet egentligen.
Jag är skittrött på min Eonkampanjs bajsiga jävla skitsystem, jag hatar D&D, jag är toktrött på detaljism, jag pallar inte simulationism...
helst hade jag bara spellett nått i Solar System som omväxling tills jag åter får upp förmågan att uthärda att strider tar femtielva timmars speltid, men hälften av min ordinare spelgrupp har typ bestämt sig för att Solar System suger och vägrar spela det...och inte pallar de friform heller...
så ska jag få något nytt och fräscht spellett någon gång inom överskådlig tid med mitt vanliga gäng, behöver jag ett nytt regelsystem, annars är jag fast för evigt med D&Ds bajsregler som inte kan hantera något annat än grottkräl och rutnät ens avlägset tillfredställande, WoD med sin miffo fördelningskurva och sin uppfuckade spelbalans, och Eons system där striderna tar så lång tid att jag lackar ur och bara friformar skiten. Neotech 3 erbjuder en liten strimma hopp, men det är så hårt knutet till sin setting...
System jag tidigare varit intresserad av är Burning Wheel och Reign, men BW är ju då detaljistisk simulationism, som jag är skittrött på, och Reign har visst 'taktisk strid', som jag är skittrött på (well, utom i min D&D-kampanj där det sort of är syftet, men den är ju inte riktigt rollspel), så de går bort...
det enda system utöver Solar som jag känner till som jag förmår uppbåda nån större entusiasm inför just nu är Buffy, som är tillräckligt slimmat och fyndigt, och passande för den tänkta dramaturgin, för att kännas kul. I övrigt känner jag inte till så många regelsystem, och därför behöver jag er hjälp. Jag hade hoppats att ni kunde försöka rekommendera eller rentav sälja ut lite system åt mig. Förklara gärna deras grunder och vad som gör dem bra (eller bara lämpliga för det jag verkar eftersträva).
Jag vill ha ett regelsystem som (helst):
- är enkelt
- är mer eller mindre narrativistiskt
- är utan stridsfokus (åtminstone ett överdrivet sådant)
- har vettiga regler för andra typer av konflikter än strid (abstrakta resolutionsystem vore allra bäst)
- är lätt att använda till många olika sorters settingar
- involverar rollpersonernas motivationer, känslor, agendor, personligheter
- är gratis
Jag förstår att världen inte är perfekt och att man inte kan få allt, systemet behöver inte klara alla punkterna, det viktiga är att det är gratis, för jag har inga pengar att köpa någonting för. Men snälla,hjälp mig, jag är så jävla sugen på ett nytt system att vara entusiastisk till.
- Ymir, nödställd