Mogger
Hipsteranka
Ett litet experiment. Jag har pulat ihop ett liten resolutionsmekanik för att göra berättandet naturligt. Har jag lyckats?
Bara T6:or används.
Varje handling föregås av att spelaren beskriver karaktärens mål med handlingen, ex "jag vill att han ska ge mig tavlan" eller "jag försöker placera bomben utan att någon ser" o.s.v.
Därefter berättar spelaren hur handlingen går till. Det finns 4 möjliga interaktionsmöjligheter som ger bonusar - kunskap, lagarbete, prylar och övertag.
Kunskap är typ det vi brukar kalla färdigheter eller liknande, att ha kunskap är en förutsättning och låter spelaren slå med 1T6. Lagarbete är om någon annan spelare vill att hans karaktär ska hjälpa till. Han måste då berätta hur, ger ytterligare +1. Använder du rätt föremål för ändamålet får du ännu 1T6 att använda. Anser du att du har övertag och kan redogöra för det får du +1T6. Alltså max 4T6 totalt. Ex. jag hoppar upp på bordet (+1T6) och slår honom i huvudet med mitt svärd (+1T6) eftersom jag är en skicklig fäktare (+1T6).
Tärningarna slås och man läser av följande tabell. Om den högsta tärningen är en...
1:a - "Nej, och...": Motståndaren berättar vad som händer istället samt en konsekvens. "Nej, du lyckas inte och dessutom så ser din fru dig!"
2:a eller 3:a - Nej, men...": Spelaren får lov att lägga in en effekt. "Nej, det skiter sig, men, du tappar din plånbok som jag fiskar upp när jag är ensam kvar!"
4:a eller 5:a - "Ja, men...": Funkar enligt samma princip.
6:a - "Ja, och...": Funkar enligt samma princip.
Saknas det något? Ger mekaniken för mycket eller för lite input? Krävs det för mycket eller för lite för att göra inputen till begriplig output? Tror ni att det skulle vara kul att spela med? Eller har ni andra kommentarer?
Bara T6:or används.
Varje handling föregås av att spelaren beskriver karaktärens mål med handlingen, ex "jag vill att han ska ge mig tavlan" eller "jag försöker placera bomben utan att någon ser" o.s.v.
Därefter berättar spelaren hur handlingen går till. Det finns 4 möjliga interaktionsmöjligheter som ger bonusar - kunskap, lagarbete, prylar och övertag.
Kunskap är typ det vi brukar kalla färdigheter eller liknande, att ha kunskap är en förutsättning och låter spelaren slå med 1T6. Lagarbete är om någon annan spelare vill att hans karaktär ska hjälpa till. Han måste då berätta hur, ger ytterligare +1. Använder du rätt föremål för ändamålet får du ännu 1T6 att använda. Anser du att du har övertag och kan redogöra för det får du +1T6. Alltså max 4T6 totalt. Ex. jag hoppar upp på bordet (+1T6) och slår honom i huvudet med mitt svärd (+1T6) eftersom jag är en skicklig fäktare (+1T6).
Tärningarna slås och man läser av följande tabell. Om den högsta tärningen är en...
1:a - "Nej, och...": Motståndaren berättar vad som händer istället samt en konsekvens. "Nej, du lyckas inte och dessutom så ser din fru dig!"
2:a eller 3:a - Nej, men...": Spelaren får lov att lägga in en effekt. "Nej, det skiter sig, men, du tappar din plånbok som jag fiskar upp när jag är ensam kvar!"
4:a eller 5:a - "Ja, men...": Funkar enligt samma princip.
6:a - "Ja, och...": Funkar enligt samma princip.
Saknas det något? Ger mekaniken för mycket eller för lite input? Krävs det för mycket eller för lite för att göra inputen till begriplig output? Tror ni att det skulle vara kul att spela med? Eller har ni andra kommentarer?