Nekromanti I pipelinen

terje

xenomorf mystiker
Jag och David Bergkvist (som tidigare skrivit scifi-spelet Tellus) arbetar med Legend, ett urban fantasy rollspel som utspelas i dagens Sverige. Det är inspirerat av Neil Gaiman, JK Rowling, Stephen King, Astrid Lindgren, HP Lovecraft, mfl. Systemet är en version av det som används i det norska rollspelet Itras by.

Vi har skrivit en miniversion av detta spel, kallad Sägen, till Västerås Stift. Denna version innehåller en kortare variant av systemet samt tre äventyr med diskussionsfrågor för konfirmandundervisning (men saknar de omfattande kapitel om världen, magi, grupper, varelser, platser etc som Legend innehåller). Sägen har idag skickats till tryck och förväntas materialiseras om några veckor.

Legend är till 90% färdigt, inklusive de flesta illustrationerna. Vad som huvudsakligen saknas är ett bra alternativ för utgivning och distribution.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Saga Okeanos: Ett oceanutforskarrollspel i antik miljö. Delvis inspirerad av Star Trek. Klar till 2/3.

Wolframfästet: Rädda mänskligheten från undergång i en fjärran framtid. Inspierad av Sherlock Holmes och Arkiv X. Färdig till 2/3

Spiran och staven: En fantasyroman i Gondica. Helt färdigskriven. Sättning pågår.

Tales from the Rim: Novellsamling med dieselpunkäventyr från det märkliga stället The Rim. Första novellen färdigskriven. Nr 2 är uppskissad.

Jarre

Swordsman
Classified Information, ett nutida agentthrillerrollspel, som jag skrivit på aktivt sedan 1 år tillbaka håller på att färdigställas. Just nu har layoutarbetet inletts och boken bör finnas tillgänglig via Publit innan jul.

Bosse_UBBT

Swordsman
Pleroma

Skräckspel i jungiansk anda. Tanken är att främja immersion (i rollpersonen) och personlig skräck där fokus väl mest ligger vid modern tid.

Titeln är väldigt mycket ett arbetsnamn, har inte riktigt bestämt mig om jag gillar det eller inte, och det ligger väldigt långt fram i tiden eftersom jag skriver tämligen långsamt. 2017 eller nått.

Spelbara, mer slimmade versioner hoppas jag få ut långt före dess. Får se hur det går.

terje

xenomorf mystiker
Bosse said:
Pleroma

Skräckspel i jungiansk anda. Tanken är att främja immersion (i rollpersonen) och personlig skräck där fokus väl mest ligger vid modern tid.

Titeln är väldigt mycket ett arbetsnamn, har inte riktigt bestämt mig om jag gillar det eller inte, och det ligger väldigt långt fram i tiden eftersom jag skriver tämligen långsamt. 2017 eller nått.

Spelbara, mer slimmade versioner hoppas jag få ut långt före dess. Får se hur det går.
Det låter spännande!

Vad avser du med "jungiansk anda"? Konfronterar rollpersonen sin Skugga? Spelar det kollektiva undermedvetnas arketyper någon roll i spelet?

Titeln är intressant, det är väl någonslags gnostiskt begrepp (och Jung var väl rätt inne på sådant)? Vad syftar den på mer specifikt i ditt spel?

Och så det som alltid är huvudfrågan, vad gör man i ditt spel?

Max Raven

T12-kultist
I pipelinen? Ur ren krass synvinkel, ingenting.

Vad jag pysslar med och hoppas ge ut inte alltför långt in i framtiden:

Äventyrssommar: Rollspel i stil med Fem, Hardy Boys och liknande.
Vad jag har: koncept, ett enkelt system som behöver testas en del men borde fungera, grova funderingar på utformning av SL-del.
Vad jag behöver: Något sätt att få spelare att undvika strid (ej inklusive spelexempel) - de måste helt enkelt tjäna på att inte slåss och att hellre fly. Behöver också renskriva en massa, fixa exempeläventyr, exempelkaraktärer. En hel massa bös som inte tar så fasansfullt mycket tid egentligen. Förutom artwork då. Men det är en fråga för när spelet närmar sig "färdigt".
Som tur är så är Äventyrssommar inte ett så farligt komplicerat spel. Hoppas ha en grov spelbar nästan färdig variant med en del text runt nästa GothCon, kanske? (Om jag sätter mig och jobbar med spelet, då).

Cydonia: SF-rollspel med viss Hard-fokus. Men mer Asimov än Clarke (narrativ över rekvisita)
Hade ett system jag var hyfsat nöjd med runt GothCon, sedan fick jag feedback vilket lett till att jag omdesignar det. Som med mitt andra skrivande så jobbar jag dock inte med det eller världen regelbundet. Men jag tuggar i mig Bujold- och Webster-böcker med ganska hög regelbundenhet, och jag brukar mata ut vad jag omger mig med, så...
Vad jag har: En ganska tydlig bild av världen och hur den ska gestaltas - "typiska" inslag (med uppslag) och minst en "blank slate"-värld/system åt spelarna. Ett system som det känns någorlunda solitt men behöver en del finjusteringar och sedan speltestas innan ytterliggare dito.
Vad jag behöver: Skriva, skriva skriva. Mer värld (framförallt), skriva om texter, spåna fler grejer och kul prylar, förenkla/förbättra systemet, samt expandera det (för fler saker som handel, intriger, etc) en del på ett sätt som inte villar bort nybörjare och inte äter för många sidor. Skaffa bra artwork och mer fluff. MER FLUFF. (Jag älskar fluff).
Cydonia har potential att bli något jag återkommer till... Om jag får iväg grundboken, den säljer hyfsat och jag kan få tag i folk att bolla idéer med på hyfsad regelbunden basis.

Protea: Mitt urgamla stamfantasy-rollspel. Ett par personer kanske minns det här från Omegaproject, rollspelet där människor består av element och det finns högvis med mindre gudar, bl a. F n helt dött. Det har blivit ett sånt där projekt som skrivs om nästan helt varje gång jag sätter mig med det - vilket är någon gång om året.
Vad jag har: En del skrivet. Inte så mycket jag vill bevara (stämningen skär sig mot mina riktlinjer) men rätt mycket världsidéer. Ett okej system, men just nu lite väl klunkigt för min smak. Hur många intressanta uppslag som helst på människor, gudar, skurkar... Men inget bra eller solitt.
Vad jag behöver: Kul idéer! En del saker som snabba regler för hur man genererar bakgrunder/byar/bitar av världen (för mig att ett spel här(Bläck?) hade ett riktigt bra sätt att göra sånt på). Ett sätt att generera en matta att kasta sten på som inte favoriserar typ 5 färger (eld, jord, luft, vatten, ande(tur/otur där)).
Kommer det ut så kommer det antagligen ut efter Cydonia, som i så fall kommer efter Äventyrssommar, som är menat som ett extremt litet kort projekt.

Jobbar f n som högstadielärare, så all min energi går åt i jobbet. Som arbetslös hade jag ingen egentlig energi alls. Men vi får se. Underligare saker har hänt.

Bosse_UBBT

Swordsman
Det kollektivt undermedvetna är väldigt centralt för spelet, och Pleroma är för närvarande namnet på det. Det är mycket riktigt en gnostisk term, och spelet bygger en del på sådana tankar. Inte lika framträdande som i Kult kanske, men de finns helt klart med där. Drömmar, föreställningar och varseblivning är viktiga aspekter av spelet. Vad är egentligen verkligt?

Skuggan, arketyperna, anima och liknande begrepp har dock ingen större betydelse. Jag har plockat de delar jag tycker är intressant för spelet och valt bort en hel del annat ur Jung och hans efterföljares tänkande.

Med viss risk för att spelet nu kommer låta tråkigt, men fokus kommer att ligga på att spela tämligen vanliga människor som hamnar i otrevliga/hemska situationer.

Illern

koppariller
För tillfället pysslar jag med Mouse Guard SPQM, ett hack till Mouse Guard i en miljö starkt inspirerad av antiken i stället för medltiden.

Någon gång kanske jag även skulle bli klar med det sista till Terra draconis och den utökade versionen av dogmaspelet Mustelas fabler. Terra draonis är ett lågmält fantasyrollspel inspirerat av antikens republikanska Rom och Mustelas fabler är ett väldigt lätt system för spel i en välrd av antropomorfa djur med drag från antikens fabler i en miljö starkt inspirerat av staden Rom under republiken.

Jag har även en del novellidéer från de olika världarna som jag borde börja sätta på pränt någon gång.

Allt som är satt på pränt finns på www.illertass.se