Nekromanti I TV-rollspelens totalt vansinniga värld...

Skuggvarg

Hero
Re: Vad nu? TV-spels kritik? Blä!

Personligen dissar jag Square pga deras karaktärsdesign, och deras eländiga plots...det är något med plottarna jag inte gillar...jaja.
Men visst är det kul med TV-spel, bara det att rollspelen har en del rejäla fel inbyggda, som om man jämför med bordsrollspel blir hysteriskt roliga! /images/icons/grin.gif

/Skuggvarg

Sodivra

Champion
Square?

Tyck vad ni vill, men skit är dom inte! Slutet på Terranigma är det bästa slut i ett datorspel jag sett, och en av dom bästa sekvenser jag har sett i en berättelse överhuvudtaget..

Den första stunden i den nya världen i FF6 likaså.. Åh, så helt RÄTT.. Så vackert berättat.. Och en sådan musik.. *sniff*

Men i vilka spel har skurken minnesförlust, och hjälten en hemlig syrra?

Rising

Vila i frid
Cubism is for squares

"Personligen dissar jag Square pga deras karaktärsdesign"

Det är lite lustigt, för är det något jag verkligen älskar med Square så är det just karaktärsdesignen. (Åtminstone Yoshitaka Amanos) Shadow, Celes, Quistis (åh, henne var jag kär i), Freya (fråga mig inte varför, men jag var kär i henne också. Jag drömde till och med att vi hade sex, och det har jag bara gjort med henne, en gammal klasskompis, Naomi Campbell och Sandra Bullock (Freya var näst bäst, dessutom(!)), så det är något speciellt med henne, helt klart!!!), Cyan, Kefka, Amarant, Cloud, Setzer...

Jag tycker faktiskt det behövs lite mer FF-ös på karaktärer i bordsrollspel.

/Rising

Skuggvarg

Hero
Re: Cubism is for squares

Hum...väldigt öppen dialog. Jag är glad att du besparade mig detaljerna i ditt och Freyas sexliv. *ler*
Fast jag kan ju inte låta bli att fråga vem som var bäst då, om Freya var näst bäst?
Jaja...hrm...ärligt talat kände jag inte igen en enda av de där karaktärerna du nämnde...
Det känns som jag när ett nästan oförsonligt hat mot Square...jag kanske jobbade för dem i ett tidigare liv, och blev avskedad på falska grunder?

Eller så har det bara att göra med att jag tyckte FF7 var det fulaste jag någonsin har sett...är starkt allergisk mot kantiga polygongubbar. Fast ganska konstigt då att jag kunde acceptera Legend of Legaia...hm...jaja...

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Square är inte skit...de är sämre än så.

Äh, var man har rätt till en åsikt...så länge det är min åsikt. /images/icons/grin.gif

/Skuggvarg

Eksem

Champion
Re: Square är inte skit...de är sämre än så.

En sak som får mig fundersam är att folk tycks ha helt sanslösa krav på datorspels-RPG. Jag menar, hallå! Det är datorspel, vad hade ni väntat er? Okej om man kommer med invändningar mot grafiken, den ostiga storyn eller nåt. Men att klaga på att det är orealistiskt att byborna säger samma saker hela tiden är som att klaga på att det finns lasersvärd i Star Wars. It's just plain stupid.

Vad har du emot Square förresten, mer exakt?

Skuggvarg

Hero

Öh hörrö...om du inte har förstått det förut, så säger jag det nu:
Vi skämtar!
Men orsaken till att jag överhuvudtaget började gnälla på TV-spelsrollspelen (fan, får det verkligen heta så där?), var att om man jämförde dem med bordsrollspelen, fanns det ganska många saker som var helt sjuka, som man kunde sitta och irritera sig på.
Men tror du verkligen att jag är så korkad att jag på fullt allvar förväntar mig att människor i TV-spelsrollspel ska vara lika intelligenta som levande varelser, och ha en otroligt avancerad AI?
Skämtet verkar ha gått dig förbi.

Vad jag har emot Square? Svårt att säga, faktiskt...jag trodde att det berodde på deras karaktärsdesign, men det kan nog inte stämma, eftersom jag har spelat rollspel som har haft betydligt fulare och konstigare karaktärer i rollerna. Sen kan det ju vara det att jag helt enkelt inte gillar deras storys...tänkbart. Och nyligen lanserade jag en teori om att jag jobbat åt Square i ett tidigare liv, men blivit avskedad på felaktiga grunder, och sedan tagit mitt liv, för att återfödas så som jag är nu. Ärligt talat vet jag inte varför jag är anti-Square...det kanske bara beror på att de anser sig ha monopol på TV-rollspel? Jag gillar dem i alla fall inte...

/Skuggvarg

Eksem

Champion

I do realize att ni skämtar, men det är utgångspunkten för skämten som är konstig. Det är ungefär som att skratta åt att de har lasersvärd i Star Wars. Det är liksom ingen poäng med det.

Ditt ogillande av Square känns väldigt omotiverat. Vilka av deras spel har du spelat, förresten?
De anser sig väl knappast ha någon slags RPG-monopol? Fram till FF7 så var ju DQ-serien större än FF-serien t.ex. Och Nintendos Zelda är ju störst av alla?

Skuggvarg

Hero

Fast själv så uppskattar jag det ganska mycket...att skratta åt hur patetiska TV-spelsrollspel ibland kan bli. Man tycker faktiskt att de kunde åtgärda vissa sjuka saker...till exempel är det vansinnigt dumt att hjälten och hans sällskap kan hindras på sin resa för att det står ett träd mitt i vägen. Okej, trädet kanske ska symbolisera en tät och svårforcerad skog, men då kan de väl göra en skog då? Ett träd kan man ju liksom gå runt hur lätt som helst. Visst, de kan inte göra TV-spelsrollspel hur perfekta som helst, men vissa saker är så urbota dumma att man tycker att de hade kunnat anstränga sig lite till för att göra en bättre lösning. Man börjar ju tro att de är rent av lata ibland...

Angående mitt ogillande av Square: Har spelat FF5, 6, och 7, Saga Frontier 1 och 2, Legend of Mana, Secret of Mana, och Chrono Chross...det räcker nog för att ha en åsikt om Square, tror jag...men ärligt talat...jag har svårt att sätta fingret exakt på vad det är med Square som jag ogillar...karaktärsdesignen är nog en del av orsaken i alla fall, känns det som. Men nog om det nu. Det var inte mitt Square-ogillande det skulle handla om...

/Skuggvarg - som inte anser att Zelda är ett rollspel, det är ett äventyrsspel (viss skillnad om man är hardcore gamer)

Eksem

Champion

Ha, jag var en gamer redan innan folk hittade på uttrycket! Men visst, jag har inte spelat TV-spel sen FF7. Men jag skulle aldrig kalla Zelda ett äventyrsspel. Äventyrsspel för mig är Monkey Island och den typen av spel.

Nåja, jag tycker fortfarande att det är konstigt att tycka att det är dumt att ett träd får representera en skog. Det är ju bara en maskinbegränsning. De har ju viktigare saker att ägna sig åt än sådana små detaljer.

Och jag tycker att det är konstigt att tycka illa om Square utan en anledning (även om jag också intar en överdriven försvarsställning eftersom deras spel är de enda jag spelar överhuvudtaget. Förutom DQ-serien förstås.).

Man Mountainman

Storsvagåret

Tja, vill jag läsa en bok, så läser jag en bok. Vill jag se en film, så ser jag en film. Vill jag vara med om något som i alla avseenden är en bok eller en film, utöver det faktum att man måste hantera karaktärens alla rörelser och berättelsens alla actionsekvenser själv och det hela tar enormt lång tid och med en oändlig radda upprepningar, och utan att jag får mig tillgodo den interaktivitet som jag normalt väntar mig av ett dataspel, ja, då spelar jag ett RPG från SquareSoft.

Troberg

Sinister eater
Inte rollspel utan...

...snarare personbaserade taktikspel med bakgrundshistoria.

Egentligen har jab bara sett två spel (datorspel, har inte sett något TV-spel med sådana anspråk) som börjar likna rollspel, och de är (naturligtvis) Daggerfall och Morrowind. De är de enda spel där man inte är mer eller mindre uppbunden av en plot utan kan välja sin egen väg helt fritt.

Må så vara att personerna man möter är lite enfaldiga och stereotypa, men egentligen så är det rätt realistiskt...

Eksem

Champion
Re: Det börjar på inter-

Vilka är de interaktiva TV-spelen? Det kanske har hänt en massa sedan jag spelade TV-spel, men särskilt interaktiva har de aldrig varit?

Skuggvarg

Hero

Zelda är visserligen ett rollspel, men ett actionrollspel, vilket till stor del skiljer sig från vanliga RPG...
I action-RPG hanterar man bara en person, och striderna är vanligtvis inte uppdelade i rundor, utan slåss man segt och taskigt, får man spö av snabba fiender.
I traditionella RPG, hanterar man oftast 3 personer eller fler, och striderna är av turordningstyp.
Och sen kanske det beror på mig, men jag föredrar att kalla action-RPG för äventyrsspel, eftersom jag tycker det är fel att kalla dem RPG...
Jag tycker för övrigt inte att ett enda träd som antas symbolisera en hel skog, är en liten detalj...det är ett stort jävla fel. (bara min helt personliga åsikt)
Vad gäller Square (igen då, men det här får banne mig bli sista utlägget om jämra Square...jag vill inte ödsla min tid på dem mer än nödvändigt), så vet jag vad jag tycker om dem, jag vet vad jag tycker om deras spel, jag vet att jag inte är överförtjust i varken deras karaktärsdesign, eller deras storylines, men om det är något mer än så som ligger bakom mina känslor för/emot Square kan jag inte säga. Tror en stor orsak är att FF7 fick ett äckligt bra grafikbetyg i Super Play, när det recenserades där...och som den polygonallergiker jag är, kunde jag inte för mitt liv förstå hur fasen de kunde säga att grafiken var vacker, när hjälten var det kantigaste jag sett (just då, i alla fall). Nej, kantig grafik kan aldrig påstås vara snygg eller bra. Så det är väl delvis Super Plays fel också...nog om det nu, okej?

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Det börjar på inter-

Åh, en sympatisör! Så trevligt att inte vara ensam om sina åsikter. /images/icons/grin.gif

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero

Men vilka TV-rollspel föredrar då Dnalor? Själv älskar jag Grandia, Suikoden, och Breath of Fire.

/Skuggvarg

Bjorn

Hero
TV "rollspel" förhåller sig till rollspel som...

Att runka förhåller sig till riktigt sex!
/images/icons/laugh.gif/images/icons/cool.gif/images/icons/thinks.gif

Inte alls samma känsla, men faan så mycket mera lättillgängligt...

/Bjorn

DAKRilla

Hero
Re: Inte rollspel utan...

Du glömde att nämna Fallout (1 och 2). Det är faktiskt väldigt fritt och man har tonvis av tillfällen att verkligen rollspela. Jag skulle faktiskt vilja påstå att Fallout både klår Morrowind och Daggerfall när det kommer till att rollspela, men inte på friheten.