Nekromanti Ibland ger man upp

neuter

Swordsman
Bazkaz kommer till mig på fredag kväll och ber att få låna DoDv6-boken. Jag skulle inte spelleda något i helgen därför att jag jobbade hela dagarna. Bazkaz skulle låna boken och låta några personer få göra Rp och själv skriva ett litet äventyr och behövde vissa tabeller.

På söndag kväll möter jag Bazkaz igen då berättar han att han själv gjort en Rp (...till), och han frågar mig;

B-Gissa vad jag slog i Sty
N-Vet inte, 17?
B-Nej 18, och gissa vad jag fick i Fys.
N-Säg inte 18.
B-Jo,Jo. Det är sant, jag fick 18 i både Fys och Sty.

Suck
Vad skall man tro ? :)

"Soylent Green is people!"

Nexus_UBBT

Veteran
Det hände en av mina spelare när jag satt bredvid, fast han slog 17 i STO också. Så det kan faktiskt hända.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Det är russkit tråkigt att inte kunna lita på sina spelare.

När en spelare i min grupp skulle slå fram ebn hjälte till DoD 4.0. Så skulle han först slå 1T6 slag på hjältetabbelen. Jag som e SL satt bredvid och kontrollerade och antecknade. han slog 6, så klart. 6 stycken T20 slab på tabbelen, har typ aldrig hänt. han börjar med att slå 20, jag tappar hackan och hittar på nåt, eftersom det e SL-special, massa HP och BP. Sen slår han 18, as bra, Drakdödare mer HP och BP. Fortsätter att slå bra. Gissa vad han slår sen igen, ja precis 20 igen och hans gubbe blir så jävla fet bra att den e tråkig att köra med.

Han ggjorde tillslut en ny. =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Salir

Veteran
Japp sådana saker kan hända men de är ovanliga.
Jag har också slagit fram en magir som blev bra!!
enligt mitt tycke.
typ 22 fys
25 psy
12 sty
8 sto
19 kar (hjälte efter nidland)

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

NecTech

Swordsman
Öhhhh....Vad är problemet..???

Om du tycker att dom blir för bra så lägger du in fiender som är så mycket bättre....

Jag har haft en spelare som haft följande värden i sina grundegenskaper: STY 17, STO 18, FYS 18, SMI 19 (ung), INT 16, PSY 15, KAR 18...Vad säger ni om det????
Jag var med när han slog den gubben.....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

neuter

Swordsman
Det beror oxå lite på vilken metod man använder för att slå fram Rp'n

"Soylent Green is people!"

Hobert

Warrior
Själv har jag inte varit med om några sådana slag när jag har skapat rollpersoner, även om jag hade hyfsad tur när jag slog fram den gubbe jag för ögonblicket spelar med. Där fick jag 16 i både STY och STO.

Now behind your reflection lies the one who knows the truth
Your conscience will condemn you,
on judgement day you´ll lose
It seems very odd to me how you sin and feel so free
And all have to do is say forgive me I belive

-Iced Earth

Nerosuferoth

Swordsman
Där fick jag 16 i både STY och STO.

Jag slog mysiga 18 i både PSY och SPI:)... Men som motvikt blev det bara 9 i SMI:-/

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Feuflux

omjonasson.se
Sannolikhet

Sannolikheten att slå 18 med 3T6 är 1/ 6^3 = 1 / 216. Teoretiskt sett behöver man slå 216 gånger med 3T6 för att en gång få alla tärningarna att landa på sex. Om man ska slå både STY och FYS till 18 så blir det 6^6 = 46656.
Det är inte särskilt ofta man slår det... tycker att SL ska vara med när rollpersonerna skapas så att ingen spelare frestas att manipulera tärningarna...

Feuflux

omjonasson.se
Re: Ibland ger man inte upp

Håller med. Tråkigt om ens RP får alltför mycket plus på olika grejer. Trevligare att ha en sämre RP och kanske inte möte de allra farligaste monstren. Känns som om det blir mer utmaning i spelandet då.

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Det är russkit tråkigt att inte kunna lita på sina spelare.</EM>"
Ruskigt tråkigt att inte ens SL litar på en..

"<EM>STY 17, STO 18, FYS /---/ Vad säger ni om det?...</EM>"
Att jag kör med minskad BP för bra slag på grundegenskaperna. Den killen skulle få 6 BP, en med 11 i medelvärde skulle få 10 BP. Kör med att 1 BP är 10 EP och att man kan höja grundegenskaperna med BP.

/[color:green]Han</font color=green> som bara är med när spelarna behöver fråga nå't medan de skapar sin gubbe

Lord Samuel

Warrior
Re: Sannolikhet

Det är klart spelledaren ska vara med, men sååå osannolikt är det inte.
Den där 216:e gången kan ju lika gärna hamna först som sist, och det är klart man kan slå 3 sexor 2 gånger efter varandra.
Sannolikhetsmönstret blir oftast inte helt klart förrän efter sådär 10^6 slag. Testa att kasta en krona till exempel. De första 10 kastan det vara 80% krona och bara 20% klave, vilket det inte borde bli sannoliksmässigt sätt. Men efter 1000 kast kan du vara säker på att 50-50 mönstret är mer klart.
Och att det bara är en chans på 46656 att man ska slå 18 på både sty och fys är väl inte helt sant. Om du slog alla tärningarna samtidigt, så visst. Men nu slår du faktist först 3 tärningar, där du har 1/216 chans att få 18, och efter det 3 tärningar igen, där du har 1/216 chans att få 18. Det "borde" egentligen bara hända en gång på 216 att du slår 18, men det borde faktiskt hända 2 gånger på 432 slag. Så efter att du slagit 18 två gånger på raken, borde du slå 430 slag som inte är 18. Och det kanske han gjorde?
Och vad säger att han slog STY och FYS slagen efter varandra?
Han kanske slog först för STY, tog en kaffepaus och lekte lite med tärnigarna, för att sen återgå och slå FYS, och vips! Tre sexor!!!

Jaja, sannolikhet är väl kul i sig, men ett tärningsslaget är definitivt inget utslag av slumpen och alltså kan man inte räkna med sannolikhetsregler på dem.
Tärningsslag lyder, precis som allting annat, under vanliga fysikaliska lagar. Alltså beror det som tärningen visar på utgångsläge, kastvinkel, kasthastighet, höjd över bordet (om man kastar på ett bord), luftmotstånd och planetens gravitation. Hur du får in nån form av slump i detta är över mitt förstånd.
Och kanske har han som slog dessa synnerligen ovanliga tärningsslag kommit på ett sätt att hålla och kasta tärningarna som alltid ger resultatet 18. Det är faktiskt inte alls otroligt, bara mycket svårt.
Svenne lyckades ju faktiskt slå typ 15 sexor på raden med din fina runda tärning, och chansen för det är enligt sannolikheten (1/6)^15, och ändå så lyckades han.

Men spelledaren ska såklart alltid vara med när man slår.

Så rätt som det...

...är sagt, håller med dig. Tänk att ha en gubbe com har medelvärde 20 i alla grundegenskaper och FV21 i alla färdigheter, mycket roligt att vara SL, *NOT*.

Möta kraftiga monster och demoner helatiden, nej tacka vet ja när man ibland får lite pisk av ett gäng bovar. =)

(som man senare letar upp och eldar upp dom)

"Oderint dum metuant"

Re: Sannolikhet

Om man ska slå både STY och FYS till 18 så blir det 6^6 = 46656
Du de var fan inte dåligt, men han KAN ju faktiskt haft feta jävla turen.

tycker att SL ska vara med när rollpersonerna skapas
HJåller med dig till 50% + 60% = 110% (måste ju oxå visa att jag kan matte), Jodå =)...

"Oderint dum metuant"

Klarhet... O/T

...i det hela. Ja inlägget av Lord Samuel gav en russkig inblick i det hela. Mette snillen, själv fick man ju "G" i matte A. Men skit i de, vad är då sannolikheten att få in en Yatzy (eller hur de nu stavas)? Klura på den ni =)

"Oderint dum metuant"

Feuflux

omjonasson.se
...

Inte för att jag orkar läsa igenom hela ditt inlägg (du kunde ju försöka vara lite mer kortfattad), men du hade säkert nån poäng mitt inne i texten.

Det jag sa om sannorlikhet baserades på trädstruktur och om du vet var det är inser du också att jag hade rätt. I vilken ordning man slår tärningarna spelar ingen roll, om man slår tre tärningar 216 gånger är det givetvis inte sista gången man får 18 utan en gång av alla dessa enligt sannolikhetsläran. Notera att det är lika stor sannorlikhet att man slår tre ettor...