Rickard
Urverk speldesign
Jag tänkte mig på att göra ett experiment.. Jag klipper in en logg som jag gjort från vrålrutan och se vad ni tycker om det.. Läs igenom loggen som jag har gjort och reflektera över vad vi diskuterade.. Jag tänkte mig att ni kunde reflektera över när man borde ha med regler och varför vissa tycker att allt borde täckas i regler..
Fast om ni hellre vill diskutera om strider (då det är det som diskuteras), så be my guess.. Personligen har jag själv har dock tröttnat lite på det.. Striden tas ju mest upp som ett exempel.. Åh.. En sak till.. Nämn gärna om det var jobbigt att läsa loggen och varför i så fall.. Detta är, mig veterligen, första gången någon lite hippt kopierar in en logg i ett inlägg för att folk ska diskutera om det..
16:29 <Baldyr> w176: bra inlägg
[hänsyftning till detta inlägg, [color:\\"green\\"]Han[/color] påpekar]
16:34 <Baldyr> w176: vad säger du om helt abstrakta stridsregler som bara avgör vem som (eventuellt) segrar och med hur stor marginal, medan spelledaren tolkar resultatet med utgångspunkt från den faktiska situationen?
16:47 <w176> Baldyr: Tycker det är lite meningslöst. Bra rllspelande under striden skulle leda fram till en segare automatiskt. Trligtvis så få bonndflickan fia styrk av riddare hans men tar hon än sten och snäller in den i hans tinning eller tycker han att hon är...
16:47 <w176> patetsik kanske han nöjder sig med att hålla fast henne, vara ett allmänt kräk och förnedra och håna henne
16:48 <Baldyr> W176: så du är för regellöst spel då, åtminstone för strider?
16:49 <Han> w176: Äh. Folk kan inte tänka på det sättet. Jag sade precis samma sak om regler för graviditet (bättre med text om hur det funkar istället för uppskattade regler) men fick direkt mothugg.. Visserligen av Eoniter som Naug och Ymir, så jag tar inte åt mig.
16:50 <walium> Han: Jag tycker att regler är onödigt för vissa situationer. Graviditet är en sådan
16:50 *** Baldyr håller med om att stridsregler aldrig kan bli helt trovärdiga, men gillar ändå spänningsmomentet (gärna med inslag av ett taktiskt spelmoment också)
16:51 <Baldyr> det finns nog en anledning till att en stor del av alla rollspel upptas av just stridsregler...
16:52 <walium> Vissa saker som har stor betydels i rollpersonernas liv mår bra av att inte bara reduceras till en handfull tärningsslag
16:52 <walium> Bald: För att en stor del av alla rollspel handlar väldigt mycket om strid?
16:52 <Han> Det finns ingen risk för att stridsregler kan bli trovärdigt, med eller utan regler.. Däremot så finns det olika moment av spänning eller dramatik.. Fast varför måste man ha med strid som ett spänningsmoment?
16:53 <walium> Det där matinéspöket har fortfarande stort inflytande över rollspelens utformning. Få saker är så välbeskrivna som stider och vapen
16:54 <Baldyr> ...men jag förstår att någon som är intresserad av strid i sig (i verkligheten) tycker att regler bara är i vägen - det gäller nog alla aspekter av rollspel dessutom
16:54 *** Han insera att han på senare tid har propsat vääldigt mycket för spelledarteknik men säger inte för den skull att det inte går att skapa spänning med tärningar
16:55 <walium> Jag vill visa upp stridernas slumpartade och oförutsägbara natur, delvis med hjälp av tärningarna. Men om den ena sidan är fruktansvärt överlägsen så är det inte längre en strid. En bondpiga som flyr ifrån en riddare är inte involverad i en strid även om
16:55 <walium> ...skulle råka ha en kniv på sig.
16:55 <w176> *Akutdrar och tränar*
16:56 <Han> Baldyr: Sant.. Regler är där för att hjälpa när spelledaren inte har egen kunskap.. Har denne det så kan man slänga reglerna i just det avseendet åt helvete.. Men i vissa fall räcker det med informerande text istället för regler..
16:58 <walium> Han: Men hur många stridsregler är egentligen konstruerade av folk som verkligen vet vad de talar om? Oftast verkar skaparna vara lika oinsatta och fulla av fördomar som spelarna.
16:58 <walium> De flesta spelskapare är framförallt teoretiker när det gäller de mesta som de skriver regler till
16:59 <walium> Liksom rollspelar man att man är en polis/soldat/agent om man faktiskt är det?
17:00 <Baldyr> walle: det är givetvis uppenbart sant, men den som inte vet något själv kan inte heller ifrågasätta - jag var inte direkt kritisk till Eon-stridssystemet innan jag fick felen utpekade åt mig
17:01 <Han> Tja.. Eons stridssystem ska enligt Neogames ha haft insyn från svärdskämpar.. Västmark har fått respons från nutida svärdkämpar.. Men jag håller med dig.. Det är inte många som vet vad de talar om.. Och många har tagit inspiration från tidigare rollspel..
17:01 <walium> Visst handlar rollspel ofta om att utforska sin egen och spelledarens tolkning av "det okända"?
17:02 <walium> Och osökt kommer ni båda in på just Eon
17:03 <walium> Felet med många stridregler är att de är för komplicerade, långsamma och reducerar striden till en långsam taktisk process.
17:03 <Han> Fast synen på det (regler för strid ø faktorer som inverkar i strid) håller ju på att ändra på sig här på forumet..
17:03 <Baldyr> måste rusa, hörs
17:04 <walium> Om du är omgiven av kombatanter och slåss för ditt liv så har du inte tid eller möjlighet att förutse din okända motståndares drag långt i förväg eller analysera vilka skador han eller du har fått
17:06 <walium> Där har jag en invändning mot Eons skadesystem, visst är det kul för spelarna att få veta att de fått in en organskada på motståndarna eller sig själva men det är knappast något som deras egna karaktärer skulle ha koll på
17:06 <walium> Mer visuella och mindre detaljerade beskrivningar hade inte skadat
17:06 <walium> Men nu pratar jag visst bara med mig själv
17:06 <Storuggla> Jag föredrar enkal system som inte segar ner något som ska gå snabbt och fartfyllt.
17:07 <Storuggla> Enkal är då som enkla, fast med mer apor.
17:07 <Han> Nä.. Jag sitter och copy-pastar in det här i Word.. Tänkte starta en tråd och bara delge vår diskussion, om det går bra.. (nu är ju inte alla här, men ändå)
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog borde ha klippt bort halva diskussionen och endast inriktat sig på det w176s åsikter
Fast om ni hellre vill diskutera om strider (då det är det som diskuteras), så be my guess.. Personligen har jag själv har dock tröttnat lite på det.. Striden tas ju mest upp som ett exempel.. Åh.. En sak till.. Nämn gärna om det var jobbigt att läsa loggen och varför i så fall.. Detta är, mig veterligen, första gången någon lite hippt kopierar in en logg i ett inlägg för att folk ska diskutera om det..
16:29 <Baldyr> w176: bra inlägg
[hänsyftning till detta inlägg, [color:\\"green\\"]Han[/color] påpekar]
16:34 <Baldyr> w176: vad säger du om helt abstrakta stridsregler som bara avgör vem som (eventuellt) segrar och med hur stor marginal, medan spelledaren tolkar resultatet med utgångspunkt från den faktiska situationen?
16:47 <w176> Baldyr: Tycker det är lite meningslöst. Bra rllspelande under striden skulle leda fram till en segare automatiskt. Trligtvis så få bonndflickan fia styrk av riddare hans men tar hon än sten och snäller in den i hans tinning eller tycker han att hon är...
16:47 <w176> patetsik kanske han nöjder sig med att hålla fast henne, vara ett allmänt kräk och förnedra och håna henne
16:48 <Baldyr> W176: så du är för regellöst spel då, åtminstone för strider?
16:49 <Han> w176: Äh. Folk kan inte tänka på det sättet. Jag sade precis samma sak om regler för graviditet (bättre med text om hur det funkar istället för uppskattade regler) men fick direkt mothugg.. Visserligen av Eoniter som Naug och Ymir, så jag tar inte åt mig.
16:50 <walium> Han: Jag tycker att regler är onödigt för vissa situationer. Graviditet är en sådan
16:50 *** Baldyr håller med om att stridsregler aldrig kan bli helt trovärdiga, men gillar ändå spänningsmomentet (gärna med inslag av ett taktiskt spelmoment också)
16:51 <Baldyr> det finns nog en anledning till att en stor del av alla rollspel upptas av just stridsregler...
16:52 <walium> Vissa saker som har stor betydels i rollpersonernas liv mår bra av att inte bara reduceras till en handfull tärningsslag
16:52 <walium> Bald: För att en stor del av alla rollspel handlar väldigt mycket om strid?
16:52 <Han> Det finns ingen risk för att stridsregler kan bli trovärdigt, med eller utan regler.. Däremot så finns det olika moment av spänning eller dramatik.. Fast varför måste man ha med strid som ett spänningsmoment?
16:53 <walium> Det där matinéspöket har fortfarande stort inflytande över rollspelens utformning. Få saker är så välbeskrivna som stider och vapen
16:54 <Baldyr> ...men jag förstår att någon som är intresserad av strid i sig (i verkligheten) tycker att regler bara är i vägen - det gäller nog alla aspekter av rollspel dessutom
16:54 *** Han insera att han på senare tid har propsat vääldigt mycket för spelledarteknik men säger inte för den skull att det inte går att skapa spänning med tärningar
16:55 <walium> Jag vill visa upp stridernas slumpartade och oförutsägbara natur, delvis med hjälp av tärningarna. Men om den ena sidan är fruktansvärt överlägsen så är det inte längre en strid. En bondpiga som flyr ifrån en riddare är inte involverad i en strid även om
16:55 <walium> ...skulle råka ha en kniv på sig.
16:55 <w176> *Akutdrar och tränar*
16:56 <Han> Baldyr: Sant.. Regler är där för att hjälpa när spelledaren inte har egen kunskap.. Har denne det så kan man slänga reglerna i just det avseendet åt helvete.. Men i vissa fall räcker det med informerande text istället för regler..
16:58 <walium> Han: Men hur många stridsregler är egentligen konstruerade av folk som verkligen vet vad de talar om? Oftast verkar skaparna vara lika oinsatta och fulla av fördomar som spelarna.
16:58 <walium> De flesta spelskapare är framförallt teoretiker när det gäller de mesta som de skriver regler till
16:59 <walium> Liksom rollspelar man att man är en polis/soldat/agent om man faktiskt är det?
17:00 <Baldyr> walle: det är givetvis uppenbart sant, men den som inte vet något själv kan inte heller ifrågasätta - jag var inte direkt kritisk till Eon-stridssystemet innan jag fick felen utpekade åt mig
17:01 <Han> Tja.. Eons stridssystem ska enligt Neogames ha haft insyn från svärdskämpar.. Västmark har fått respons från nutida svärdkämpar.. Men jag håller med dig.. Det är inte många som vet vad de talar om.. Och många har tagit inspiration från tidigare rollspel..
17:01 <walium> Visst handlar rollspel ofta om att utforska sin egen och spelledarens tolkning av "det okända"?
17:02 <walium> Och osökt kommer ni båda in på just Eon
17:03 <walium> Felet med många stridregler är att de är för komplicerade, långsamma och reducerar striden till en långsam taktisk process.
17:03 <Han> Fast synen på det (regler för strid ø faktorer som inverkar i strid) håller ju på att ändra på sig här på forumet..
17:03 <Baldyr> måste rusa, hörs
17:04 <walium> Om du är omgiven av kombatanter och slåss för ditt liv så har du inte tid eller möjlighet att förutse din okända motståndares drag långt i förväg eller analysera vilka skador han eller du har fått
17:06 <walium> Där har jag en invändning mot Eons skadesystem, visst är det kul för spelarna att få veta att de fått in en organskada på motståndarna eller sig själva men det är knappast något som deras egna karaktärer skulle ha koll på
17:06 <walium> Mer visuella och mindre detaljerade beskrivningar hade inte skadat
17:06 <walium> Men nu pratar jag visst bara med mig själv
17:06 <Storuggla> Jag föredrar enkal system som inte segar ner något som ska gå snabbt och fartfyllt.
17:07 <Storuggla> Enkal är då som enkla, fast med mer apor.
17:07 <Han> Nä.. Jag sitter och copy-pastar in det här i Word.. Tänkte starta en tråd och bara delge vår diskussion, om det går bra.. (nu är ju inte alla här, men ändå)
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog borde ha klippt bort halva diskussionen och endast inriktat sig på det w176s åsikter