Nekromanti Icke adlig kan bli riddare?

Master Pelle

Warrior
Jag har tänkt att skapa en rp som kommer inte ifrån adling familj men vill försöka bli riddare.

Så frågan är ju kan en ofrälse eller icke adlig person i Soldarn eller Consaber kan bli riddare?

En annan frågan ochså är ju kan en riddare i Soldarn eller Consaber äga en lite län med en gods? Om denne riddare får äga gods, måste han eller hon ta ansvaren själv som förvaltare eller kan han/hon ha någon annan som sköter det medan riddare kan spendera åt annan saker (som gå ut till äventyr, patrullera länen, besöker andra område, vara med i tornering, och så vidare).

Jag vill påpeka sak att jag har kollat i andra modulen som Asharien och Soldarn, Consaber och Riddaren men jag har inte riktig hitta information som jag behöver veta

Krille

Super Moderator
"Så frågan är ju kan en ofrälse eller icke adlig person i Soldarn eller Consaber kan bli riddare?"

Nej. Kavallerist eller vapensven, men inte riddare. Riddarens definition är "adlig kavallerist".

"En annan frågan ochså är ju kan en riddare i Soldarn eller Consaber äga en lite län med en gods?"

Ja.

"Om denne riddare får äga gods, måste han eller hon ta ansvaren själv som förvaltare eller kan han/hon ha någon annan som sköter det medan riddare kan spendera åt annan saker (som gå ut till äventyr, patrullera länen, besöker andra område, vara med i tornering, och så vidare)."

Det yttersta ansvaret ligger hos läntagaren, men denne kan givetvis delegera ansvaret till någon betrodd. De tre vanligaste sorterna av betrodda personer kallas "hustru", "son" respektive "hovmästare". Om dessa dabbar sig så kommer givetvis allt skyllas på läntagaren, men denne kan ju alltid låta skiten rinna neråt.

HerrBjörn

Warrior
Så frågan är ju kan en ofrälse eller icke adlig person i Soldarn eller Consaber kan bli riddare?
Jadu.
Jag förstår att du inte hört historien om Herr björn..
En fattig bonddräng från soldarn som pinnade runt och skötte sitt..
Han ramlade in på ett uppdrag (vildhjärta inslängt i eonvärlden)
och fick tag i Günfeds drakdräparsvärd...(tror jag det hette)
Han bytte också själ och ville bli riddare..
Unge Björn lämnade vapnet till Zorianordern i utbyte mot
Att bli Herr Nore´s väpnare..
Ca: 1 års spelande och mången äventyr blev björn Riddare av
1:a cirkeln..
Visst e det möjligt..
2-3 år senare var han häxjägare av 3:e cirkeln sedan upp till
fri ri´ddare och dog sedan mot en tirak som skulle hugga hästen men träffade foten..
Men det har inte med saken att göra..
Det står i Asharien & Soldarn att i ytterst ovanliga fall kan
ofrälse bli riddare eftersom Samorismen ser alla människor
som likvärdiga..
I dessa Daakdyrkande sabriers värld tror jag dessväre inte att det går..

Sankt Creigh

Warrior
Jag hade för mig att en icke adlig person kunde bli riddare, vandrande riddare. Det är ju en person som anammar de ridderliga idealen och försöker leva som en sådan.

// Creigh

HerrBjörn

Warrior
Nej. Kavallerist eller vapensven, men inte riddare. Riddarens definition är "adlig kavallerist".
Det står i Asharien & soldarn att det är möjligt men knappt..
Jag blev det med min katraktär så..
En ofrälse kan bli tilldelad lågadlig riddartitel (i saoldarn iaf)
för att sedan bli dubbad..
Det var vad jag menade..
Detta hära "Herr" i början på riddarnas tilltalsnamn är ju självaste
Riddartiteln intesant??

HerrBjörn

Warrior
Jag hade för mig att en icke adlig person kunde bli riddare, vandrande riddare. Det är ju en person som anammar de ridderliga idealen och försöker leva som en sådan.
Troligtvis funkar det på det viset också..
men en vandrade riddare till hör inte en orden och som jag
förstod så var det var allt detta handlade om..
vem som helst kan bli vandrande riddare med lite pengar
godhet och vilja..

Genom att först bli vandrande så kan man bli "öka" i rang och
bli intagen till en ordern..

Krille

Super Moderator
"Det står i Asharien & soldarn att det är möjligt men knappt.."

Det vanligaste sättet är att en ofrälse blir adlig i samma ögonblick som han blir riddare. Man får då inte en lågadlig riddartitel först, utan man blir lågadlig och riddare. Men ofrälse riddare finns inte.

Sankt Creigh

Warrior
R.i.p Herr Björn.

Mycket nostalgiskt inlägg...
Så visst fan är det möjligt. Så vitt jag vet så kan vem som helst få bli väpnare åtminstonde...

Du har väl sett A knights tale! haha :gremlaugh:

// Creigh

Sankt Creigh

Warrior
Men Krille, man måste väl inte födas adlig, en enastående prestation ex. kan väl göra att personen ifråga blir adlad, alternativt dubbad?
Eller misstar jag mig?

– Creigh

Krille

Super Moderator
"Men Krille, man måste väl inte födas adlig, en enastående prestation ex. kan väl göra att personen ifråga blir adlad, alternativt dubbad? Eller misstar jag mig?"

Närå. Chansen för att det ska inträffa är dock... ytterst liten.

Korpen

Hero
Alla riddare är adliga, punkt.
Det är precis som att alla högre poster inom förvaltningen under mitten av 1600-talet var reserverat för adlig; om en person genom förmåga (kontakter) blev aktuell för ämbetet blev han adlad i samband med att han fick det.
Det är samma sak med riddare.

HerrBjörn

Warrior
Nej där har du en poäng...
Jag menade förstås att man blir tilldelad adlig titel i samband
eller innan man blir riddare..
Krille - vår guru har rätt igen :gremblush:

HerrBjörn

Warrior
Närå. Chansen för att det ska inträffa är dock... ytterst liten
Men det har hänt...
För mig..
I samband med att nattens änglar avklarades och unge Björn var väpnare och hade en stor roll i denna händelse så
skedde det :gremgrin:
In your face :gremtongue:

Master Pelle

Warrior
Får adel titel genom framgångsrik yrket

Ok, men kan ofrälser som rollperson bli riddare om han eller hon klara alla frangångsslag samtidig att hon eller han får adel titel ochså?

Krille

Super Moderator
Re: Får adel titel genom framgångsrik yrket

"Ok, men kan ofrälser som rollperson bli riddare om han eller hon klara alla frangångsslag samtidig att hon eller han får adel titel ochså?"

Min tolkning:

En rollperson som vill ha yrket Riddare måste ha adlig börd. Antalet lyckade framgångsslag spelar ingen roll: är rollpersonen adlig så kan han välja yrket, annars inte. Om spelaren inte lyckas få adlig börd på bakgrundstabellen så får spelaren smöra för spelledaren, ta nackdelsslag, fuska eller på annat sätt se till att få adlig börd ändå.

Master Pelle

Warrior
Icke adlig som kämpa fram för adel titel

En rollperson som vill ha yrket Riddare måste ha adlig börd. Antalet lyckade framgångsslag spelar ingen roll: är rollpersonen adlig så kan han välja yrket, annars inte. Om spelaren inte lyckas få adlig börd på bakgrundstabellen så får spelaren smöra för spelledaren, ta nackdelsslag, fuska eller på annat sätt se till att få adlig börd ändå.

Jag förstår. Men finns det några special sätt för rollpersoner skaffa adel titel genom spelen gång förutom att försöka gifta sig med adeldam/man?

Krille

Super Moderator
Re: Icke adlig som kämpa fram för adel titel

"Men finns det några special sätt för rollpersoner skaffa adel titel genom spelen gång förutom att försöka gifta sig med adeldam/man?"

Stordåd av olika sorter brukar funka. Drakdräpande och prinsessräddande är traditionella metoder.

Sankt Creigh

Warrior
Jo, men än dock så finns den väl, jag tänkte mest på att i många fall så går skrivna äventyr ut på att man ska rädda hela jävla Mundana. Och det kan ju ses som en hyffsat stor prestation i de fall det uppmärksammas.

Eller? :gremconfused:
– Creigh - Undrande

Rygar

Veteran
Re: Icke adlig som kämpa fram för adel titel

om vi ska vara regelpetiga så står det såhär:

sid 65, regelboken
Vandrande Riddare: En vandrande riddare är en person som tagit de ridderliga idealen som sina egna. Personen behöver inte nödvändigtvis ha fått riddarslaget - utan kan på egen hand ha utsett sig ill ädelmodets förkämpa.

och längre ´ner på samma sida:
Om karriären är framgångsrik(alla slag lyckas) så har rollpersonen redan lyckats skaffa sig en lågadlig titel.

dessutom kan man få "tilldelad lågadlig titel" på bakgrundstabellen. Så inte är det omöjligt och antaglien inte ens megahyperturbomastodontüberheptasvårt.. bara så pass svårt att ganska få blir dubbade.

så nog är det möjligt alltid...

*påpekar även att SL har sista ordet, as always*