Nekromanti Icke episka scenario förslag

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Har suttit och funderat lite på eväntyr till Eon. I första hand äventyr i mindre skala. dvs, inte episka mått som att rädda riket, kejsardömmet eller till ock med välrden.
utan mer småskaliga äventyr lämpade för nybörjar äventyrare.

Slumpartade händelser och likande som kan leda in på ett kortare äventyr och liknande.

Alla ideer välkomna. P händelser, intresanta karaktärer de kan stöta på. Vad som hälst som får min hjärna att spinna igång lite. Tror den fått motorstopp just nu så en knuff kan behövas
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Reddokk Fheg;n18111 said:
Har suttit och funderat lite på eväntyr till Eon. I första hand äventyr i mindre skala. dvs, inte episka mått som att rädda riket, kejsardömmet eller till ock med välrden.
utan mer småskaliga äventyr lämpade för nybörjar äventyrare.

Slumpartade händelser och likande som kan leda in på ett kortare äventyr och liknande.

Alla ideer välkomna. P händelser, intresanta karaktärer de kan stöta på. Vad som hälst som får min hjärna att spinna igång lite. Tror den fått motorstopp just nu så en knuff kan behövas
Spelarna får sköta en bondgård - mycket jordnära och mycket trist. :mad:
Reddokk Fheg said:
Oj tack det var prexis de jag var ute efter. 4 sådana äventyr på rad sen behöver jag aldrig vara SL igen :)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
* Låt dem hitta och utforska en ruin från tidigare Eoner / forna riken. Det kan göras både episkt och väldigt småskaligt beroende på vad man låter spelarna hitta.

* Försvunna bybor. Detta kan vara orsakat av t.ex. monsterattacker. Kan leda vidare till andra äventyr såsom varför lämnade monstret sitt naturliga habitat?

* Äventyrarna är på resande fot och snubblar in i en övergiven by nattetid. Väl där kan de inte lämna byn. Kan bli ett litet skräckspel.

* Återigen en mystisk by! Spelarna kan inte lämna och en magisk artefakt gör att samma dag återupprepas utan invånarnas vetskap. Gjort flera gånger tidigare men det hindrar det inte från att vara intressant att spela.
Reddokk Fheg said:
De 2 sista iderna är najs. något ja ska spåna lite på och se vad ja kommer på. I utifall spelarna mot förmodan inte uppskattar att sköta en bondgård i flera äventyr
Tackar
Hikage said:
Kul att hjälpa till!
Dela gärna med dig av dina tankar senare. ^^
Ska försöka komma på lite fler grundtankar också. Oavsett är det ju bra att ha.
Reddokk Fheg said:
Min första tanke gällande sista förslaget är att byta magisk artefakt mot en förbannelse. Spelare snubblar in i en borglömd by i ödemarken som är förbannad. den står stilla i tiden. Samma dag upprepar sig om och om igen. byborna kan vara medvetna om detta eller inte. kanke de till och med vet vem som förbannat byn och varför. Enda sättet för spelarna att lämna byn är att bryta föbannelsen
Hikage said:
En förbannelse påverkar nog lättare en hel by så det låter helt klart bättre.
Kanske kan man rent av göra så att förbannelsen kickar in när invånarna somnar. Spelarna kan lämna byn men om de somnar utanför byn så kommer de återvända till t.ex. torget där de sedan vaknar nästa morgon (kan leda till intressanta situationer och reaktioner.)
 

Ronaq

Veteran
Joined
2 Dec 2002
Messages
7
Location
Sthlm
spelarna ska eskortera en byråkrat av något slag som ska inspektera/kartlägga/registrera befolkningen. Mycket som kan hända sura/motsträviga bönder/bybor, stöta på banditer, hur beter sig byråkraten mot gruppen kanske någ han ogillar på grund av ras eller liknande och dett kan bli hur långt eller kort äventyr.
Reddokk Fheg said:
Byrokrat. Då tänker jag genast på en Jobbig, dryg, snustorr äldre here som bara bryr sig om sina papper och regler.
Eller någon borstkämd ädling som någon högre uppsatt blivit less på och skickat ut på något meningslöst uppdrag som att räkna befolkningen i någon avlägsen avkrok långt bortom all ära och redlighet och som är ytters förargad över att tvingas till detta
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Gängkrig! Någon försöker ta över gatorna och blod har börjat spillas. Vakten försöker kontrollera läget. Politiker försöket lugna befolkningen. Hemliga polisen, kyrkan och magiker gillena dras in när ett av gängen verkar ha hyrt in en nekromantiker som lönmördare. Staden står på ruinens kant och in i detta dras obönhörligen karaktärerna. Kan de hindra staden från att slita sig själv i bitar?
Reddokk Fheg said:
Skulle kunna vara något. Kanske inte som start äventyr i gruppen men lite längre fram.
Och kanske ändra necromanticern till någon anna tup av magiker. Något som man inte normalt förknippar med någon som tar livet av folk, vare sig för eget nöje eller mot betalning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Två syskon ärver sin far i lika delar, och allt är frid och fröjd innan den yngre brodern tycker att det är orättvist att hans äldre syster också fick ärva. För det är ju tradition och lagligt att äldsta brodern ärver, så hon ska fan inte ha nåt!

Så inleds en släktfejd där rollpersonerna anlitas av den yngre brodern att sabotera för den där onda häxan som förtrollade farsan och snodde åt sig nästan hela (typ hälften av) arvet. Och det leder ofrånkomligen till en stegrande våldsspiral: ju nedrigare rollpersonerna är desto mer våldsamt svarar systern och hennes allierade.

Frågan är väl mest om rollpersonerna inser att de faktiskt slåss för fel sida innan det är för sent.
Reddokk Fheg said:
Och om de inser det kommer de att bry sig? och om de bryr sig hur gör de? Det är ju inte speciellt hedervärt att Slåss för en egoistisk knöl som brodern. Men det är ju heller inte riktigt hedervärt att bryta ett kontrakt om de lovat hjälpa honom.
Beror ju helt på hur rollpersonerna är. skulle till och med kunna skapa lite intressanta slitningar innom gruppen om de reagerar olika
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,388
Du kan alltid skicka ut dem på en jakt mitt i vintern som går fel och nu behöver de skadade och med minimal proviant försöka komma hem innan de fryser/svälter ihjäl ute i skogen.

Spelarna anländer till en by som nu mer står helt still då majoriteten av byn har insjuknat i någon "mystisk" sjukdom. Många misstänker att det är Häxan som bor en bit utan för byn som orsakat sjukdommen men ingen kan riktigt komma på varför hon skulle göra det. Det som egentligen har hänt är att ett djur (förslagsvis råtta/katt) har ramlat ner i by brunnen och dött.

Spelarna deltar i en skörde fest som börjar trevligt och ju längre den pågår dessto värre blir det med fylla, slagsmål samt berusade personer som försöker våldföra sig på andra. Hur kommer spelarna hantera det hela när de själv är fulla och glada? Kommer de försöka stoppa "borgmästaren" från att misshandla sin piga? Kommer spelarna försöka medla fred mellan ett äkta par som bråkar med varandra? Samt vad kommer deras agerande få för konsekvenser nästa följande dag?

En "mirakel mästare" kommer till byn och börjar sälja massor med olika drycker och salvor som fixar allt mellan himmel och jord. Vad folk än frågar honom om så har han det eller kan skaffa fram det till nästa gång han åker genom byn, för en ansedlig summa pengar, vilket folk gladligen betalar. Spelarna hör senare på kvällen en diskution mellan mirakel mästaren och hans kompanjon som tyder att allt ihop bara är bluff och båg och att de kommer bege sig av i morgon eftermiddag. Kommer spelarna försöka få tillbaka byns pengar, ta dem för sig själva eller helt enkelt låta mirakel mästaren komma undan?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ronaq;n18180 said:
spelarna ska eskortera en byråkrat av något slag som ska inspektera/kartlägga/registrera befolkningen. Mycket som kan hända sura/motsträviga bönder/bybor, stöta på banditer, hur beter sig byråkraten mot gruppen kanske någ han ogillar på grund av ras eller liknande och dett kan bli hur långt eller kort äventyr.
En variant är ju eskortera en Fogde som reser runt för att samla in skattepengar. Fast jag antar gruppen måste ha en någerlunda possitivt och pålitligt ryckte för att kunna göra något sådant. Sedan är spelgruppen kanske för få, så dom är kanske bara utfyllnad så att Fodgekaravanen har tillräckligt många vakter.

Det kan ju vara allt från att behöva hantera Fodgen på något sätt (for han kanske är alldeles för hård, beroende på om spelarna bryr sig), hantera arga och möjligen våldsamma bönder/skogsarbetare/gruvarbetare/etc, stoppa bandit anfall och övriga typer av backhåll, djur/monster som blir aggressiva och anfaller, mm.

Mot slutet av "kampanjen" så kan ju en hel del saker hända som det sista "kapitlet" av det.

Det uppenbara är ju något större, och mer välorganiserat, backhåll som händer. Det kan vara helt vanliga "run-of-the-mill" banditer. Eller så kanske det är en specifik gruppering som spelgruppen skulle möjligen kunne se sig själv hjälpa, eller är inte, dom kanske vissar sig vara en beryktad/ökänd motståndsrörelse eller något... eller helt enkelt en Robin Hood typen av gruppering.

Istället så kan det kanske vara att en gruppering av vakterna tänker stjäla skattepengarna innan dom når Fogdens hemstad. Och när alla vaknar en morgon är vissa vakter borta, och skattepengar med dom, varpå en jakt på dom startar.

En mer avancerad variant på Vakt grejen är att när det är dags att bege sig hem igen så vaknar någon av spelarna av X anledning (toa antagligen), eller så var han en av nattvakterna, och en bit bort från lägret råkar överhöra 2 personer från karavanen planera rånet. Varpå personen, och möjligen sedan spelgruppen, måste bestämma vad dom ska göra. Om dom bestämmer sig för att försöka stoppa det så kanske dom bara känner till vilka dom två personerna som planerade det är, pga att alla andra är okända, för att dom nämndes vid alias (vanliga namn, nummer, djur... "Why am I Mr Pink?"). Varpå dom har antingen ett känt eller okänt antal dagar (tills rånet är tänkt hända) på sig att identifiera vem som är rånare och inte, men möjligen även vem som är vilket alias för varje person kanske hade en specifik uppgift. Orsaken till att dom måste identifieras är möjligen att rånarna är fler än vad resten av vakterna och spelarna är. Om fogden är med på det eller inte kan ju oxå vara något intressant att tänka på.

En annan variant på samma grej är att det kanske är spelgruppen som tänkt sig att dom skall försöka råna Fogden på något sätt. Antingen med eller utan våld, kanske smussla bort pengarna bitvis på något sätt, och sedan försvinna vid något väl valt tillfälle innan dom når hemstaden för fogden, och sedan återvända för att hämta pengarna. Detta är kanske inte något som man kan planera som SL... utan det är nog mer att spelarna själva sitter och pratar och bestämmer sig för att råna Fogden. Så man ska nog planera för något annat som "avslut's kapitlet", men ha denna variant redo om det skulle visa sig att dom vill bli rika. Specielt om man har en spelgrupp som tenderar att vara impulsiva och/eller tenderar att gå sin egen väg och hamna avsides från SL'ns tänkta plan.

Eller, så är där inget backhåll alls, allt gick lite väl lätt på vägen hem... men när dom återvänder till hemstaden och allt blivit räknat igen så visa det sig att det saknas stora mängder av skatte pengar. Pengar som antingen spelarna får hjälpa till att försöka hitta... eller kanske till och med anklagas för att ha stulits, vilket kan vara för att det var faktiskt dom som gjorde det (se varianten där spelarna var rånarna... så med andra ord misslyckades dom antagligen med sista steget... att bege sig från Fogdekaravanen innan den nådde staden).

Oj... det blev mer än vad jag trodde. XD
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Spelarna bor i en by, grannbyns karlar kommer över och stjäl ett par grisar. Rollpersonerna kräver vedergällning.
Som ovan fast med tiraker och med mer plamm.
Spelarna är fattiga och bestämmer sig för att råna resande på vägen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Beror också på vad som menas med 'episkt', drakar och mäktiga artefakter? Kanske en game-of-thrones-kampanj med politiska strider och inbördeskrig?

Ett mindre anslag vore kanske Neogames "kapitel" i Legender & Hemligheter om 'tiggarprinsen' som ska vara en stotligt blond arvtagare till Soldarns tron(från den förra ätten - ej Lejion) som vandrar runt. Nu har tydligen denne trätt fram(eller?) varav han har blivit efterlyst - bönderna gömmer undan honom - entré för spelarna? Sedan slänger man in lite fler bedragare, kanske den riktige också! samt bondeuppror samt kanske att någon annan feodalherre kan tänkas sig att stödja tiggarprinsen....
Reddokk Fheg said:
Med Icke episkt menade jag mer småskaliga äventyr. Inte i den betydelse att de måste vara korta eller enkla men att de inte har någon större påverkan på ett land eller världen.
Att det inte går ut på att rädda ett land, sätta någon ny kung på tronen eller något liknande.

att det handlar om en mindra maktkamp mellan ett par feodal herrar funkar. Kan ju även vara att det handlar om en mindre by som har något problem. kaneke bara en hel rad småsaker som kan hända medan de är ute och reser. Stråtrövar, lagoma monster och andra strapateser.

men iden du nåmde är inte alls dum kan användas längre fram om äventurarna inte dör. hade tänkt mig börja med några småskaliga äventyr och låta dem arbeta sig upp. Sedan beroende på hur långe de överlever så kan det ju senare bli något mera episkt
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Några sjömän eller pirater sjanghajar rollpersonerna då de behöver extra manskraft, antingen genom att supa ner dem och få dem att skriva på icke förmånliga kontrakt eller helt enkelt kidnappa dem och använda dem som slavar. Väl ombord så finns ett antal olika personligheter.
Den äldre erfarne sjömannen som också blev sjanghajad en gång i tiden men har numera vant sig vid livet ombord och kommer med goda råd hur rollpersonerna kan mildra sin tillvaro på båten.
Kaptenens "hund" som skvallrar om allt han hör hos besättningen för att själv få bättre förmåner av kapten, rollpersonerna måste vara försiktiga att inte säga för mycket till honom.
Några sjöbusar som skulle kunna övertalas till myteri ifall dem utlovades bättre positioner i framtiden.
Den stränge styrmannen som snabbt låter piskrapp utfärdas till den som inte sköter sig, han är dock homosexuell och har en affär med en av personerna i manskapet. De är visserligen försiktiga och låter inga känslor visas när de väl är på båten, men väl i land så möts de upp på förbestämda platser. Skulle rollpersonerna få reda på detta och pressa styrmannen till att göra tjänster åt dem, men ber de om för mycket kan det hända att styrmannen istället försöker tysta rollpersonerna på olika vis.

Frågan är hur rollpersonerna tänker agera. Vägrar de finna sig i denna situation och försöker göra uppror/myteri? Accepterar dem sitt öde och istället försöker stiga i ranking på båten? Försöker de när tillfälle ges fly båten?
Vart ska båten färdas? Kanske ner till kryddöarna? Det hela blir plötsligt lite mer komplicerat när det kanske visar sig att båten inte kommer återvända till deras hem utan härstammar från ett annat land.
Reddokk Fheg said:
Bra ide. Har dock haft funderinngar runt just detta redan.
Min ide är att genom småskaliga äventyr ska rollpersonerna få chans att bli bättre om de inte dör såklart. Och samtidigt skaffa sig ett litet rykte om att vara lite problemlösare. IInte bli jätte kända eller så men ett mindre rykte för att slutligen på grund av detta rykte bli kontaktade och erbjudna att följa med på en världs omsegling. Som en vakter som ska följa med vid de gånger forskare eller liknande ska gå iland och vid andra lägen där de kan behövas. Antingen sponsrad av Consaber eller cirefalierna.

Men detta skulle kunna vara en twist på detta de blir i stället shanghajade. Och måste bevisa att de är förmer och dugligare än gemene man för att slippa vara de som gör allt skitjobb på båten
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Magiker behöver eskort för att samla ingredienser av monstruös karaktär.
Spelarna ska alltså hjälpa magikern att döda och stycka diverse bestar, eller hålla vakt medan magikern skördar sällsynta örter.
Kärlekscraft said:
Det där känns väldigt 'Elder Scrolls'.
Telephalsion said:
Ja, jo, kanske lite, men om jag behövde hyggelmonsterägg för mina kongelat skulle jag inte gå själv och leta, jag skulle skaffa råbarkade äventyrare som inte har något emot syrablödande huvudfotingar.
Reddokk Fheg said:
Detta skulle kunna fungera. Dock skulle jag inte fokusera på själva monsterslakten utan på de strapatser och äventur som kan uppkomma i jakten på dessa. eftersom de flesta monster inte bor på behagligt promenad avstånd från närmsta stad så att säga. även om själva skördnignen av det magikern är ute efter i sig är ganska lätt kan ju resan dit vara riktigt tuff
Reddokk Fheg said:
Detta skulle kunna fungera. Dock skulle jag inte fokusera på själva monsterslakten utan på de strapatser och äventur som kan uppkomma i jakten på dessa. eftersom de flesta monster inte bor på behagligt promenad avstånd från närmsta stad så att säga. även om själva skördnignen av det magikern är ute efter i sig är ganska lätt kan ju resan dit vara riktigt tuff
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
RP hamnar i en obehaglig incestby vid ett träsk som lever på tegelmakeri. Invånarna avskyr främlingar och är fanatiska tillbedjare till en inbillad träskgud(eller demon). RP sups ned och vaknar upp utan kläder och utrustning i en förseglad lerugn där teglet värms. Hettan stiger av elden utanför. Alternativt fångas en av RP in i en lerugn medan resten av gruppen måste bli fria och rädda sin kamrat innan hen kokas levande. Invånarna gör något slags människooffer genom att stänga in främlingar i ugnar.
 
Top