Intressant
iaf, precis som framkommit i traaden legerar man oftast med aluminium. det aer foermodligen den typen av metall du satt haenderna paa troberg, alternativt naagon mer exotisk variant.
Kan nog stämma, möjligt att man blandat i något mer också. I en jetturbin är inte pengarna så avgörande som kvaliteten. Behandlingen kan ju också vara speciell.
Jag drar mig ofta för att säga sånt, men av det jag sett av titan så tvekar jag inte ett ögonblick att kalla det en supermetall (egentligen superlegering). Jag är enormt imponerad av den. Jag har pysslat en del med stål och de går inte att jämföra i samma bok.
en mkt viktig skillnad mellan jaern och titan aer att jaern har en kubisk atomstructur, medan titan har en hexagonal dito. det ger helt olika moejligheter till legering, ja allt aendras paa grund av de olika strukturerna.
OK, är det därför man inte kan legera stål med aluminium på ett meningsfullt sätt?
man kan inte kolhaerda titan
Misstänkte det. Den hade inte funkat något vidare i jetturbiner då...
en kul tillaempning av detta aer att du kan peta in gasatomer i hexagonerna hos titan. vaerm upp och gasen laemnar metallen. titan blir dock mycket skoer av detta.
Coolt, men finns det någon praktisk nytta? Borde finnas enklare och billigare sätt att binda gas?
jaern aer en av tre kaenda element som har magnetfaelt, och det aer vael det som goer jaern mest speciellt men oviktigt i det haer sammanhanget.
Vilka är de andra? Kobolt och Boron (det är väl de som man gör "supermagneter" av?)? I så fall så är de väl ute ur diskussionen kring "konstruktionsmetaller", det är väl ingen som bygger något annat än magneter av dem?
en annan sak som framkommit i traaden som jag skulle uppskatta mycket om jag laag i faelt aer oxidationegenskaperna hos titan. medan staal tenderar att punktrosta, fungerar titan tvaert om. snabbt bildas en oxidhinna som foerhindrar syre att penetrera djupare i metallen och daerfoer skyddar mot vidare oxidation! detta aer den viktigaste anledningen till att man bygger benen paa oljeplattformar av titanlegeringar.
Låter ungefär som aluminium. Det är förresten en av anledningarna till att aluminium är så struligt att svetsa, det smälter inuti först innan ytan smälter eftersom oxidlagret smälter vid högre temp. Den andra anledningen är att den ofta är legerad med magnesium eller andra metaller som gör att när man börjar svetsa så äts metallen bara bort. Sådan aluminium kräver en verklig svetsmagiker för att hantera, och inte ens de gör det konsekvent lyckat.
Det måste väl vara relativt lite titan i oljeborrplattformsben, det är ett väldigt dyrt material för så stora konstruktioner?