Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Mitt tips
Min erfarenhet är att det finns ett effektivare sätt än alla andra att locka in en person i rollspelande:
NPC-följeslagare.
Låt en intressant NPC hänga på gruppen av en eller annan anledning. Nyckelordet här är intressant. Det ska inte vara en tyst grå mus som sitter tyst i ett hörn, det ska vara någon med karaktär och märkbar närvaro.
Exempel:
De räddar en prinsessa undan ett kuppförsök då gamla kungen dog och en baron tog makten och de ska hjälpa henne att på långa omvägar ta tillbaka tronen. Hon lovar dem pengar, titlar och sånt som ersättning. Baronen vet att hon kom undan när resten av kungafamiljen mördades och söker efter henne eftersom hon är enda kvarvarande rättmätiga arvingen till tronen, så hon måste följa med spelarna så att hon inte hittas och så att hon är skyddad. Problemet är att hon är bortskämd, så hon kör mycket med spelarna, klagar på maten, att det är smutsigt, att sova i skogen, är rädd för vargar och så vidare. Samtidigt så är hon förståeligt nog medtagen av händelserna och gråter ibland för sin familj, så det är svårt för spelarna att bli alltför irriterade på henne. Gör henne till en halvkompetent magiker som bara har bekvämlighetsspells när det behövs riktiga spells men som kan zappa någon som klagar på hennes frisyr med en blixt när det passar henne. Gör henne sådan att spelarna inser att de måste uppfostra henne lite, visa hur vanligt folk har det, ge henne en vidare världsbild än slottslivet för att hon ska bli en bra drottning, så blir hennes utveckling en quest i sig. Kan du dessutom få en karaktär romantiskt involverad med henne (något regelspelaren borde gilla eftersom han om inte annat ser halva kungariket framför sig) så är saken biff. Hon finns där, hon låter sig inte ignoreras och det är spelmässigt viktigt att interagera med henne.
Works every time.
Min erfarenhet är att det finns ett effektivare sätt än alla andra att locka in en person i rollspelande:
NPC-följeslagare.
Låt en intressant NPC hänga på gruppen av en eller annan anledning. Nyckelordet här är intressant. Det ska inte vara en tyst grå mus som sitter tyst i ett hörn, det ska vara någon med karaktär och märkbar närvaro.
Exempel:
De räddar en prinsessa undan ett kuppförsök då gamla kungen dog och en baron tog makten och de ska hjälpa henne att på långa omvägar ta tillbaka tronen. Hon lovar dem pengar, titlar och sånt som ersättning. Baronen vet att hon kom undan när resten av kungafamiljen mördades och söker efter henne eftersom hon är enda kvarvarande rättmätiga arvingen till tronen, så hon måste följa med spelarna så att hon inte hittas och så att hon är skyddad. Problemet är att hon är bortskämd, så hon kör mycket med spelarna, klagar på maten, att det är smutsigt, att sova i skogen, är rädd för vargar och så vidare. Samtidigt så är hon förståeligt nog medtagen av händelserna och gråter ibland för sin familj, så det är svårt för spelarna att bli alltför irriterade på henne. Gör henne till en halvkompetent magiker som bara har bekvämlighetsspells när det behövs riktiga spells men som kan zappa någon som klagar på hennes frisyr med en blixt när det passar henne. Gör henne sådan att spelarna inser att de måste uppfostra henne lite, visa hur vanligt folk har det, ge henne en vidare världsbild än slottslivet för att hon ska bli en bra drottning, så blir hennes utveckling en quest i sig. Kan du dessutom få en karaktär romantiskt involverad med henne (något regelspelaren borde gilla eftersom han om inte annat ser halva kungariket framför sig) så är saken biff. Hon finns där, hon låter sig inte ignoreras och det är spelmässigt viktigt att interagera med henne.
Works every time.