solvebring
Superhero
Det är just det här jag menar i mitt inlägg ovan. Man behöver inga regler, enligt mig. Det räcker med att 1. rollpersonerna har en anledning att kliva på mot samma mål, det vill säga samarbeta för att reda ut denna intrig, och 2. intrigen.Framförallt samarbete, tror jag, just för att jag gillar planeringsgrejen. Men det beror lite på - jag (till skillnad från många andra) gillar när rollpersoner generellt jobbar med varandra och samarbetar om saker av gemensamt intresse, men samtidigt har dolda agendor som kanske inte alls passar ihop...
Det är min erfarenhet i alla fall. Och... Som följdfråga undrar jag: Om du nu skall ha regler. Exakt vad är det tänkt att de skall göra? Kommer du på precis vad som behöver genereras kommer du säkert också på hur det skall byggas. Fast om du lyssnar på mig, , så finner du 1. ett gemensamt mål och 2. lägger därefter upp intrigen och spelar. Det kommer att funka (enligt min mening). Dessutom kommer det att bli mycket intressant och roligt att spela detta eftersom inga "rälsande" punkter är skrivna, vilket enligt mig absolut inte bör förekomma i intrigspel. Det blir som det blir, och det är väl just det som är det häftiga, att spela fram och hänga med utvecklingen. Alla vet hur det börjar, alla gör sitt, men ingen vet vad det slutar när allas ageranden börjar studsa mot varandra och - antingen - förvärrar det hela - eller - löser det hela.
Men jag fick just en idé. Något som vore kul att testa i allmänhet, just för att främja intrigspel och förmågan att samberätta.
Ja, man möts på ett möte innan för att arbeta fram kommande rollspelskväll. Samtliga deltagare hjälps åt att komma på den stora grundplotten, huvudintrigen. Därefter går alla hem med denna anteckning och skriver sedan ned ytterligare en mindre intrig som deras RP skall stå för att starta under spelets gång. Nästa gång man möts så börjar man helt enkelt spela. Därefter är det upp till var spelare att också skapa den mindre intrigen som skall florera i bakgrunden av den stora.
Det roliga är ju att de mindre intrigerna som var spelarna lägger till under sitt ingame-agerande på ett eller annat sätt kommer att påverka den stora, och dessutom vet ingen riktigt vad som rör sig i kulisserna eftersom ingen vet om vad de andras mindre intriger egentligen innebär. Det vore astufft. Tycker jag i alla fall. Skall testa det någon gång när jag är klar med alla andra projekt.